28-Jun-2023, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jun-2023, 11:26 AM door 365cycle.)
(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Juist, maar voor @Hardloper is het misschien wel handig om te weten dat deze getallen ver boven het landelijk gemiddelde uitsteken van een vm-rijder.Hardloper is nog geen VM-rijder, maar wel een hardloper ;-) Als ik het me goed herinner loopt hij met een Stryd (vermogensmeter op je schoen, voor hardlopers), en kan daarmee inschatten hoe sterk z'n hart en longen moeten zijn om 247W te leveren. Als het hart en de longen het kunnen komen de benen vanzelf wel.
(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij een afwisselende route is al heel netjes als een gemiddelde vm-rijder 30km/u haalt én velen moeten daar al heel flink hun best voor doen.Dat snijdt óók hout, afhankelijk van wat je precies probeert te bereiken. Ik kijk vrij veel naar bewogen gemiddelde en vermogen, omdat dat bij regelmatige routes meer zegt over mijn training dan of ik 1 of 2 minuten bij een stoplicht gestaan heb. Meestal gebruik ik dat om niet al te gek hard te rijden, soms zoek ik jusit de grenzen op en ga ik lekker even scheuren. Ga ik naar een nieuwe klant, dan wordt het gemiddelde over de hele rit juist belangrijker, omdat ik daarmee kan bepalen hoe laat ik uiterlijk moet vertrekken om op tijd te zijn.
Op mijn ww-route van 15km met 5 verkeerslichten, 3 grote rotondes, een paar flink scherpe bochten in een smal fietspad, 2 kruisende voorrangswegen moet ik al heel erg mijn best doen om een echt gemiddelde te halen van 30km/u.
Mijn meting gaat altijd al in bij 0,1km/u en niet pas boven de 15km/u zoals sommigen dat hebben ingesteld, want dan kan ik ook een hoog gemiddelde halen.
Ik ken ook mensen die de meting pas aanzetten als ze uit de stad zijn en voor de volgende stad weer uitzetten. De kilometers die ze langzamer rijden in de stad tellen dan niet mee bij de meting van hun gemiddelde snelheid. Tja
(28-Jun-2023, 08:00 AM)Roepers schreef: Ik herinner mij een autoritje (5 km) binnendoor in Noordoost-Groningen waarin de logger een gemiddelde snelheid van 38 km/h aangaf.Hiermee etaleer je vooral jouw persoonlijke voorkeur c.q. levensstijl. In mijn leven past op dit moment weinig "toertijd". De meeste van mijn fietstochten moet ik ergens heen en ben ik aan tijd gebonden. Het feit dat ik dit nu kan combineren met een stukje sport en een mooie route over asfalt, maar door de natuur, is enorme winst als je bedenkt dat ik vroeger letterlijk een hele maand per jaar* op de snelweg doorbracht.
Om een hogere gemiddelde snelheid te halen moet de kruissnelheid veel meer omhoog. En hoe hoger de gemiddelde snelheid is hoe meer de kruissnelheid omhoog moet. Tot op het moment dat verhoging van de kruissnelheid geen hogere gemiddelde snelheid meer geeft. Niet getreurd, de route kan geoptimaliseerd worden. Kruisingen waar je moet stoppen eruit. Geen scherpe bochten. Bebouwde kom vermijden en zoeken naar het meest gladde asfalt. Dat is vooral fietsen langs en vooral op de N-wegen. Een paar kilometer extra geeft niet zolang het maar leidt tot een hogere gemiddelde snelheid.
En vooral niet recreëren! Niet letten op de vogeltjes bloemen en de bijtjes en de mensen op je weg. Er zijn alleen maar verkeersdeelnemers. Focus! Vooral focus. Het is tenslotte geen wandelpartij!
* snelle schatting: Met soms wel 70.000 km per jaar kan je erop rekenen dat 60.000 daarvan snelwegkilometers zijn, 80 km/h is dan ivm files een vrij optimistisch gemiddelde, en bij die snelheid ben je 750 uur onderweg oftewel 31,25 etmalen.