02-Jul-2023, 11:00 AM
(02-Jul-2023, 10:41 AM)Jeroen S schreef: Hallo Paul,
Welkom hier. Bij 50 km per dag woon werk is het de moeite om naar een vlottere ligfiets uit te kijken. Het is goed om te weten dat een heel aantal ligfietsmodellen met grote voorwielen lastig opstappen zijn voor mensen onder ongeveer 180cm.
Wat in het begin nog erg onwennig, plat achterover en wiebelig sturend voelt kan na enige maanden ervaring heel anders zijn. Ik heb het idee dat veel nieuwe ligfietsers na enige tijd rijp zijn voor een ander model. Een route met veel fietssuggetiestroken, van dat rode asfalt naast de auto's en vrachtwagens kan in het begin doodeng voelen. Een tweewieler is ideaal als je ook een beetje door wilt rijden. er is hier op de site ook een draadje met eigenschappen van verschillende modellen ligfietsen.
50 km per dag, 25 heen en 25 terug is best een stuk. Afhankelijk van je route, de infrastructuur en een heleboel andere dingen, zit je in de ochtend spits, is het druk op je route etc kan het snel of langzaam gaan. Ook lichamelijk is dat zeker in het begin best een uitdaging. Ik zou het rustig opbouwen, waarbij het helpt om met mooi weer te beginnen. 1-2 keer per week en als dat zonder problemen gaat, dan kun je het opschroeven. Het loont de moeite om opnieuw naar je woonwerkroute te kijken. De kortste weg is niet altijd de snelste, soms vind je een snellere route die misschien een beetje om is, maar als je vlot door kunt fietsen maak je toch tijdswinst. Of je vind een mooiere of prettiger rijdende route.
Als het echt bevalt kun je naar een Velomobiel uitkijken, dat is vaak nog sneller, en je hebt een stuk minder last van de negatieve kanten van het weer. Koop je echter ook een leuke gebruikte motorfiets voor.
Dankjewel Jeroen voor je reactie, het lijkt me inderdaad allemaal best spannend. Nu rijd ik een mooie route naar mijn werk en kan op een klein stuk na over dubbele fietspaden. En heb slechts 1 stoplicht. Met mijn motor rijd ik ook graag binnendoor. Ben geen scheurijzer. Dit tijd heb ik met mijn 57 jaar gehad.