03-Jul-2023, 08:51 AM
(02-Jul-2023, 12:12 PM)Hardloper schreef: Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Dat bestrijd ik dus. Dat wij tweewiel-ligfietsers evenwichtskunstenaars zouden zijn. Zo moeilijk is het niet om je evenwicht te houden op een tweewielligfiets. I
Groet,
Marco
[/quote]
Deels ben ik het ermee een dat een ligfietser geen evenwichtskunstenaar moet zijn. Echter: door het lagere zwaartepunt is de balans wel moeilijker.
Een klassieke fiets heeft (met fietser) een relatief hoog zwaartepunt en is hierdoor makkelijk in balans te houden. Een low-racer heeft een zeer laag zwaartepunt waardoor balans houden ervaring vraagt. (Dit geld voor de startmeters; snelheid zorgt ook voor balans.)
Proefondervindelijk kan je dit merken door eerst een bezemsteel en daarna een stokje op je vinger te laten balanceren. De bezemsteel is makkelijk; het stokje valt snel.
Een beginnend ligfietser kan hierom het makkelijkst starten met een relatief hoge ligfiets waarop je rechterop zit. De behoefte aan snelheid en comfort maakt dat je na enige tijd een lagere/vlakke houding wilt.
Niels, _, van der Wal
De verrijking zit in de beperking