03-Jul-2023, 09:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jul-2023, 10:10 AM door Bob Hagendijk.)
Ik ben 3 maanden begonnen op een Huricane en daarna overgestapt op een Baron. 9 maanden daarna een M-racer gekocht.
Je kan het 2 kanten op redeneren:
1. Je begint simpel zoals ik, ontdek wat je wil en verkoop de fietsen steeds voor ongeveer het bedrag waarvoor je ze gekocht hebt, tot je uiteindelijk bij de fiets waar je gelukkig van wordt.
2. Je koopt direct wat je leuk denk te vinden. Met een beetje doorzettingsvermogen en lef moet het ook voor een beginner goed te doen zijn om zo'n route te fietsen. Ik zou niet direct je eerste ritjes woon-werk doen, maar op wat rustige wegen uitproberen, als je daar vertrouwd mee bent je woon-werk verkeer op een moment buiten de spits rijden zodat je de punten kent waar je extra aandacht nodig hebt, (merk je vaak niet op een gewone fiets) en daarna gewoon lekker gaan. Ook bij deze optie kan je de fiets wel weer kwijt waarvoor je ze koopt. Je kan alsnog overstappen op wat je wil als het toch niet naar wens is.
Bovenstaande gaat uiteraard niet op als je nieuw wil kopen, want dan is de afschrijving enorm. Zou ik sowieso niet doen als beginner omdat er echt flinke verschillen zitten tussen verschillende types die je met een proefrit ook niet perse doorkrijgt. De kans dat je na 2 jaar nog steeds op hetzelfde type wil rijden is minder groot dan met een normale fiets. Komt vooral door de grotere keus (hoog/laag, boven-onderstuur, 2 of 3 wielen etc).
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel doorzettingsvermogen en lef je hebt. Ben je wat onzeker? Begin met een wat hoger model. Ben je meer van het type 'Vaak bu’j te bange', dan gewoon lekker proberen!
EDIT: Als je route meer door de stad ging met slecht overzicht had ik optie 2 niet geadviseerd. Dan is je balans op lage snelheid veel belangrijker, wat op een lowracer lastiger is. Ook overzicht houden, door auto's heen kunnen kijken, zichtbaarheid etc is op een lowracer vele malen lastiger en soms onmogelijk. Kan ik een beginner echt niet aanraden.
Je kan het 2 kanten op redeneren:
1. Je begint simpel zoals ik, ontdek wat je wil en verkoop de fietsen steeds voor ongeveer het bedrag waarvoor je ze gekocht hebt, tot je uiteindelijk bij de fiets waar je gelukkig van wordt.
2. Je koopt direct wat je leuk denk te vinden. Met een beetje doorzettingsvermogen en lef moet het ook voor een beginner goed te doen zijn om zo'n route te fietsen. Ik zou niet direct je eerste ritjes woon-werk doen, maar op wat rustige wegen uitproberen, als je daar vertrouwd mee bent je woon-werk verkeer op een moment buiten de spits rijden zodat je de punten kent waar je extra aandacht nodig hebt, (merk je vaak niet op een gewone fiets) en daarna gewoon lekker gaan. Ook bij deze optie kan je de fiets wel weer kwijt waarvoor je ze koopt. Je kan alsnog overstappen op wat je wil als het toch niet naar wens is.
Bovenstaande gaat uiteraard niet op als je nieuw wil kopen, want dan is de afschrijving enorm. Zou ik sowieso niet doen als beginner omdat er echt flinke verschillen zitten tussen verschillende types die je met een proefrit ook niet perse doorkrijgt. De kans dat je na 2 jaar nog steeds op hetzelfde type wil rijden is minder groot dan met een normale fiets. Komt vooral door de grotere keus (hoog/laag, boven-onderstuur, 2 of 3 wielen etc).
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel doorzettingsvermogen en lef je hebt. Ben je wat onzeker? Begin met een wat hoger model. Ben je meer van het type 'Vaak bu’j te bange', dan gewoon lekker proberen!
EDIT: Als je route meer door de stad ging met slecht overzicht had ik optie 2 niet geadviseerd. Dan is je balans op lage snelheid veel belangrijker, wat op een lowracer lastiger is. Ook overzicht houden, door auto's heen kunnen kijken, zichtbaarheid etc is op een lowracer vele malen lastiger en soms onmogelijk. Kan ik een beginner echt niet aanraden.