04-Jul-2023, 12:51 AM
Ik vind het niet alleen relevant om over te praten, nabouwen is ook een optie . De constructie met een buitenste vorm en binnen in nog een ondersteunende, dragende veilige structuur vind ik heel interessant. Wat dat betreft zie ik ook wel wat grove overeenkomsten met de Agilo bijvoorbeeld.
Ik heb ook een eigen velomobiel gebouwd, inclusief de voorwielbesturing. Dat leek allemaal prima, maar daar zaten toch ook wel wat foutjes in. Zo stuurde de eerste geometrie best prima bij 30 km/h maar bij 50 werd het me toch wat te nerveus. Vervolgens leverde alleen rechts remmen een forse stuur reactie naar rechts op. Niet leuk als het fietspad maar 1,5 meter breed is en je nog steeds met 50 km/h van het bultje af dendert. Inmiddels is dat opgelost en ligt de max tot nu toe bij ongeveer 70. Met de positie van de voorste stuurstang heb ik 25mm geschoven naar voren, daarmee werd het sturen een stuk minder nerveus, maar het remgedrag was nog niet op orde. Met het gat 3mm naar rechts wel. Dan vind ik het nog wel spannend. Een pietsje speling in de achterbrug levert bij dergelijke snelheid bijvoorbeeld al een soort zweverig gevoel in de fiets op, waardoor ik niet helemaal zeker was wat ie nu ging doen. Misschien dat ik op een optimale weg (met afdaling) nog wel harder durf. Maar het kan dus echt om heel subtiele veranderingen of onjuiste inschattingen gaan. De ervaring leert; Wat bij lage snelheid best acceptabel is, hoeft dat bij hogere snelheden nog niet te zijn.
50 km/h is zelfs met een relatief langzame velomobiel als de mijne op het vlakke nog eventjes haalbaar, van de brug over de snelweg met gemak, de bultjes hier in het Montferland zijn al genoeg voor dik 60. Ik schat de Different als aerodynamisch beter als de mijne in. Die zal dus nog wat harder gaan in dezelfde omstandigheden. Het is echt niet leuk als je je dan niet op je gemak voelt in je creatie.
Ook mijn ervaring gaat niet verder dan een heftruck. Maar combineracen is ook een sport, met achterwielbesturing.
Ik heb ook een eigen velomobiel gebouwd, inclusief de voorwielbesturing. Dat leek allemaal prima, maar daar zaten toch ook wel wat foutjes in. Zo stuurde de eerste geometrie best prima bij 30 km/h maar bij 50 werd het me toch wat te nerveus. Vervolgens leverde alleen rechts remmen een forse stuur reactie naar rechts op. Niet leuk als het fietspad maar 1,5 meter breed is en je nog steeds met 50 km/h van het bultje af dendert. Inmiddels is dat opgelost en ligt de max tot nu toe bij ongeveer 70. Met de positie van de voorste stuurstang heb ik 25mm geschoven naar voren, daarmee werd het sturen een stuk minder nerveus, maar het remgedrag was nog niet op orde. Met het gat 3mm naar rechts wel. Dan vind ik het nog wel spannend. Een pietsje speling in de achterbrug levert bij dergelijke snelheid bijvoorbeeld al een soort zweverig gevoel in de fiets op, waardoor ik niet helemaal zeker was wat ie nu ging doen. Misschien dat ik op een optimale weg (met afdaling) nog wel harder durf. Maar het kan dus echt om heel subtiele veranderingen of onjuiste inschattingen gaan. De ervaring leert; Wat bij lage snelheid best acceptabel is, hoeft dat bij hogere snelheden nog niet te zijn.
50 km/h is zelfs met een relatief langzame velomobiel als de mijne op het vlakke nog eventjes haalbaar, van de brug over de snelweg met gemak, de bultjes hier in het Montferland zijn al genoeg voor dik 60. Ik schat de Different als aerodynamisch beter als de mijne in. Die zal dus nog wat harder gaan in dezelfde omstandigheden. Het is echt niet leuk als je je dan niet op je gemak voelt in je creatie.
Ook mijn ervaring gaat niet verder dan een heftruck. Maar combineracen is ook een sport, met achterwielbesturing.