07-Jul-2023, 12:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2023, 12:47 PM door 365cycle.)
(07-Jul-2023, 12:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Refereert dit aan mijn tekst?Deels.
Zo ja, ik bedoelde juist wel precies hetzelfde.
Zo nee, vergeet deze bijdrage.
Wat ik bedoel: In een velomobiel of op een ligfiets hebben de lichamelijke ongemakken die je op den duur krijgt te maken met je eigen fysieke conditie en/of een eventuele slechte voorbereiding (afstelling, kleding en toch - nog een keer - training). Op een UCI-legale wielren- of tijdritfiets hebben de lichamelijke ongemakken te maken met de ongezonde houding en zeer beperkte ondersteuning van je lichaam.
Nu kan je daar een specialist voor opzoeken; Een bikefitter kan dat draaglijk maken. Het is echter altijd een compromis tussen een snelle, efficiënte houding en comfort. Dat laatste geldt tot op zekere hoogte dan ook wel weer voor de ligfiets, maar heeft meer te maken met deelnemen in het verkeer en persoonlijke voorkeur dan met een ongezonde houding. Ik vond de M-Racer en de roeifiets minder comfortabel in het dagelijks verkeer door hun voor mij beperkte bruikbaarheid. Op de een kon ik m'n handen onvoldoende vrij houden, op de andere moest ik continu m'n hoofd optillen om fatsoenlijk uit te kunnen kijken.
Dan hebben we het nog niets gehad over toegankelijkheid: hoe is de gemiddelde leeftijd hier op ons forum? Hoeveel mensen rond die leeftijd hebben teveel buikvet? Ik heb niet meer dan een subtiel zwembandje (erfelijk belast ), maar een diepe zit op een wielrenfiets is door m'n buik al veel moeilijker dan ik me van vroeger herinner. Als je je bierbuik in een velomobiel door het instapgat krijgt heb je er tijdens het rijden vermoedelijk weinig last van.