07-Jul-2023, 03:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2023, 03:50 PM door 365cycle.)
(07-Jul-2023, 03:10 PM)ZoefZoef schreef: Onderstaand voorbeeld gaf je aan als kleur te overwegen voor je QV. Ik vind het een prachtig voorbeeld van two-tone en ik ben ervan overtuigd dat het voor de QV ook bijzonder fraai zal staan. Fraaier denk ik, dan het geheel in een enkele kleur.Helemaal eens. Die DS3 is een fraaie kleurencombi en dit zou op de QV ook strak staan. Zou dan wel kijken of ze de bovenkant in zichtcarbon willen uitvoeren als dat niet teveel moeite is. Dat hele diepe donkergrijs is dan wel heel fraai. Ik zou het even moeten zien, maar als de kleur niet teveel afwijkt zou ik daar misschien zelfs zwarte reflectiestickers op plakken (gewoon de standaardvorm). Dan zie je nauwelijks iets zitten tot er licht op schijnt, erg cool
(07-Jul-2023, 03:10 PM)ZoefZoef schreef: Ik vond de rood/zwarte QV van 365cycle tot nu toe ook een van de mooiste kleurcombi's voor een QV.Alle eer mag naar de man met nickname (Aymar van) Schemerwoude. Hij had Strada 63, daarna QV36 en nu QV200, allemaal in die kleur. Mijn QV+ was nummer 201, maar als alles goed gegaan was was het nummer 200 geweest. Ze hadden voor Schemerwoude per ongeluk een QV+ gebouwd terwijl die niet besteld was, dus is er snel een nieuwe QV gebouwd die nummer 200 gekregen heeft. QV+ 201 stond dus te koop. Ik had destijds een DF XL die ik fijn vond rijden, maar ik had eigenlijk een QV+ gewild ivm de mogelijkheid tot een kinderzit, zag alleen de wachttijd van destijds meer dan een jaar niet zitten. Toen er ineens één stond ben ik daar dus maar op gesprongen en heb de DF verkocht.
(07-Jul-2023, 03:10 PM)ZoefZoef schreef: Weet alleen niet hoeveel extra dat kost, dat two-tone. Wat ik overigens weer enigzins onzin vind, als het gaat om een kleur uit het standaardassortiment. Dan kun je dat gewoon in een keer meespuiten met andere delen in die kleur.Dit is vooral een stukje onbegrip. Hoe denk je dat die tweede kleur erop komt? De verfspuit wisselt niet ineens van reservoir als je over een potloodstreepje gaat.
Zo'n twotone wordt dus eerst voor de helft in één kleur gespoten, en in ieder geval tot ruim over de rand. Als die lak goed droog is wordt er een sjabloon overheen gelegd, en wordt de andere helft gespoten, waardoor je een strakke scheiding krijgt.
Als je ooit een DF ziet met de voor/achter scheiding in de lak, zoals die hieronder, kijk dan eens goed naar de gebogen lijn op de zijkant. Er is geen sjabloon dat in die vorm goed blijft liggen puur door zwaartekracht, en je kan 'm daar ook niet makkelijk vastzetten met tapejes ofzo. De halve cirkel op de beide flanken wordt dus met de hand afgeplakt:
Zeker dat laatste is dus veel meer werk voor de spuiter dan een velomobiel in één kleur. Daarnaast ben je waarschijnlijk wel bekend met mijn beroep, maar voor wie dat niet is; ik houd me bezig met automatisering bij handels- en productiebedrijven. Een opslagplaats in een bedrijf kost óók gewoon geld, je kan dat probleemloos per dag of - bij productie vaak - zelfs per uur uitdrukken. Je kan een vers gespoten velomobiel nou eenmaal ook niet in een stoffige ruimte neerplempen, want dan zit er allemaal stof in de lak.
Er zitten dus wel degelijk flinke meerkosten in een velomobiel met meer dan 1 kleur, en die worden terecht doorberekend aan de klant.