16-Jul-2023, 08:33 PM
De fiets is afgelopen week bij ICB in Dronten te logeren geweest. De tikken zowel voor als achter zijn niet gevonden en Peter heeft er echt naar gezocht. Ik heb ze op de terugweg ook niet terug gehoord.
De fiets was heerlijk stil onderweg naar Lelystad. Daar begon het mij op te vallen dat de ketting wat te veel herrie maakte op het middenblad. Verder niet op gelet, verder gereden en bij Checkpoint Charlie bij het haventje aan de Houtribdijk lunch gegeten.
Bij het daar wegrijden leek het of de ketting ergens doorheen wilde zagen.
Wat geprobeerd met versnellingen opnieuw schakelen, zelfs nog even met Peter bij ICB gebeld maar ook die kon op afstand niet helpen.
De fiets op zijn kant en het (nieuwe) grote kettingblad gevoeld, dat zat stevig vast. Maar tijdens dat voelen tikte ik tegen de versnellingskabel en die bewoog.
Waarschijnlijk is die kabel langzaam een beetje verschoven en de derailleur kon de ketting niet meer goed in de versnelling krijgen.
Toch maar gaan fietsen met de ketting op het middenblad maar totaal niet zeker van mijn zaak.
Toen kwam George Krug achterop en vroeg of alles goed was.
Daarna heeft de fiets nogmaals op zijn zij gelegen en hebben we verschillende instellingen uitgeprobeerd.
De instelling met de minste bijgeluiden, middenblad, gekozen. George nagekeken en toen in mijn, nu lagere tempo, verder gereden.
Na de meer dan 30 km/u op het begin van de dijk viel de 20 km/u wat tegen en later tegen een harde wind nog maar 16, maar ik kwam thuis.
Vandaag de versnellingskabel opnieuw vastgezet, hij zat inderdaad nog maar nauwelijks vast.
Hij rijdt weer maar ik zal nogmaals de kabel op lengte moeten zetten.
De fiets was heerlijk stil onderweg naar Lelystad. Daar begon het mij op te vallen dat de ketting wat te veel herrie maakte op het middenblad. Verder niet op gelet, verder gereden en bij Checkpoint Charlie bij het haventje aan de Houtribdijk lunch gegeten.
Bij het daar wegrijden leek het of de ketting ergens doorheen wilde zagen.
Wat geprobeerd met versnellingen opnieuw schakelen, zelfs nog even met Peter bij ICB gebeld maar ook die kon op afstand niet helpen.
De fiets op zijn kant en het (nieuwe) grote kettingblad gevoeld, dat zat stevig vast. Maar tijdens dat voelen tikte ik tegen de versnellingskabel en die bewoog.
Waarschijnlijk is die kabel langzaam een beetje verschoven en de derailleur kon de ketting niet meer goed in de versnelling krijgen.
Toch maar gaan fietsen met de ketting op het middenblad maar totaal niet zeker van mijn zaak.
Toen kwam George Krug achterop en vroeg of alles goed was.
Daarna heeft de fiets nogmaals op zijn zij gelegen en hebben we verschillende instellingen uitgeprobeerd.
De instelling met de minste bijgeluiden, middenblad, gekozen. George nagekeken en toen in mijn, nu lagere tempo, verder gereden.
Na de meer dan 30 km/u op het begin van de dijk viel de 20 km/u wat tegen en later tegen een harde wind nog maar 16, maar ik kwam thuis.
Vandaag de versnellingskabel opnieuw vastgezet, hij zat inderdaad nog maar nauwelijks vast.
Hij rijdt weer maar ik zal nogmaals de kabel op lengte moeten zetten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)