16-Jul-2023, 11:08 PM
Ik weet niet of het zin heeft om deze weer aan te slingeren, het leverde behoorlijk wat discussie op. Als het weer uit de hand loopt mag een moderator deze op slot doen.
Ik rij sinds kort met helm. Met de Baron reed ik 30-32 max. Ik heb me nooit onveilig gevoeld, en had altijd het idee dat als er iets zou gebeuren ik altijd wat kon remmen tot ca 15-20 en als je dan op een ligfiets valt dan schaaf je waarschijnlijk meer van je heupen en schouders dan van je hoofd. Sinds ik de M-racer heb rij ik meestal rond de 37, met windkracht 3 mee ga ik 40+. Daarmee voel ik me nog steeds niet onveilig, maar dat zijn wel snelheden waarmee je afgelegde afstand met dezelfde reactiesnelheid flink langer is, de snelheid waarmee je de grond raakt dus hoger is, en de kans dat je zover doorglijdt/vliegt dat je wat hards raakt groter is.
Ook de foto die 365cycle laatst postte van het ongeluk van de Kettwiesel die in de flank werd geraakt door de neus van een auto zette me aan het denken, de motorkap van de auto had een flinke deuk ter hoogte van waar mijn hoofd zou zitten.
Om mijn zichtbaarheid te vergroten heb ik een knalgele gekocht. Er zijn een heleboel situaties te bedenken waarin een helm niet helpt, maar ook situaties waarin dat wel zo is. Ik had ook comfortverlies verwacht tijdens het fietsen, maar dat valt me reuze mee.
Wat ik me wel afvraag door de discussie die hiervoor werd gevoerd, zijn er ook situaties waarin een helm dragen gevaarlijker is dan zonder helm? Specifiek voor open liggers bedoel ik dan.
Ik rij sinds kort met helm. Met de Baron reed ik 30-32 max. Ik heb me nooit onveilig gevoeld, en had altijd het idee dat als er iets zou gebeuren ik altijd wat kon remmen tot ca 15-20 en als je dan op een ligfiets valt dan schaaf je waarschijnlijk meer van je heupen en schouders dan van je hoofd. Sinds ik de M-racer heb rij ik meestal rond de 37, met windkracht 3 mee ga ik 40+. Daarmee voel ik me nog steeds niet onveilig, maar dat zijn wel snelheden waarmee je afgelegde afstand met dezelfde reactiesnelheid flink langer is, de snelheid waarmee je de grond raakt dus hoger is, en de kans dat je zover doorglijdt/vliegt dat je wat hards raakt groter is.
Ook de foto die 365cycle laatst postte van het ongeluk van de Kettwiesel die in de flank werd geraakt door de neus van een auto zette me aan het denken, de motorkap van de auto had een flinke deuk ter hoogte van waar mijn hoofd zou zitten.
Om mijn zichtbaarheid te vergroten heb ik een knalgele gekocht. Er zijn een heleboel situaties te bedenken waarin een helm niet helpt, maar ook situaties waarin dat wel zo is. Ik had ook comfortverlies verwacht tijdens het fietsen, maar dat valt me reuze mee.
Wat ik me wel afvraag door de discussie die hiervoor werd gevoerd, zijn er ook situaties waarin een helm dragen gevaarlijker is dan zonder helm? Specifiek voor open liggers bedoel ik dan.