18-Jul-2023, 04:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Jul-2023, 04:21 PM door Bob Hagendijk.)
Vanuit een andere hobby (speelgoed) waar ik me soms mee bezig hou weet ik dat er normen zijn die worden opgesteld met inspraak van de industrie. Die normen worden dan vastgesteld en in het geval waar ik het over heb (de meesten denk ik) gehandhaafd door de NVWA.
Met de norm waar ik het over heb mag het product door de fabrikant zelf worden gecertificeerd. Oftewel, de fabrikant mag door zelf te testen het product goedkeuren (als het daarvoor de juiste kennis heeft). De fabrikant kan dit ook uitbesteden. Uitgaan van de leverancier mag je niet zomaar, als grote fabrikant moet je die controleren op zijn beweringen. De NVWA houdt dan door steekproeven in de gaten of dit goed gaat. Als hobbypersoon zou je dat wel kunnen, er wordt van je verwacht dat je in redelijkheid aantoont dat het product voldoet. Je moet de testen die je doet dus vastleggen, en bij bijvoorbeeld chemische testen uitgaan van de fabrikant, omdat het als hobbypersoon onredelijk is om ieder potje verf chemisch te laten testen.Je kan door due diligence toe te passen zoveel kennis opbouwen dat je door historische feiten er vanuit kan gaan dat een product door de test komt zonder te testen. Een groene helm is bijvoorbeeld een ander product dan een gele, maar de valtesten zullen hetzelfde uitpakken. Een variant met een comfortabeler bandje zullen op misschien de ene test wel invloed hebben, op een andere niet. Een extra ventilatiegat zal al snel invloed hebben op alle testen.
De normen die worden vastgesteld zijn de minimumnormen. Het kan dus zijn dat er een hele goedkope is die aan die normen voldoet, maar een duurdere comfortabeler materiaal heeft, beter af te stellen is, aan strengere normen voldoet, van duurzamer materiaal is gemaakt etc.
Je wordt door de wet inderdaad verplicht tot het doen van onderzoek. De vraag is alleen waar de rechter de grens trekt. Ik denk niet dat er een rechter is die jou zal verwijten dat je niet door de industrienormen hebt gekeken om te zien of de helm voldoet. Die zal waarschijnlijk tevreden zijn dat je de helm wil gebruiken om mee te fietsen, en dat je heb nagekeken of de helm voldoet aan normen voor fietshelmen.
Met de norm waar ik het over heb mag het product door de fabrikant zelf worden gecertificeerd. Oftewel, de fabrikant mag door zelf te testen het product goedkeuren (als het daarvoor de juiste kennis heeft). De fabrikant kan dit ook uitbesteden. Uitgaan van de leverancier mag je niet zomaar, als grote fabrikant moet je die controleren op zijn beweringen. De NVWA houdt dan door steekproeven in de gaten of dit goed gaat. Als hobbypersoon zou je dat wel kunnen, er wordt van je verwacht dat je in redelijkheid aantoont dat het product voldoet. Je moet de testen die je doet dus vastleggen, en bij bijvoorbeeld chemische testen uitgaan van de fabrikant, omdat het als hobbypersoon onredelijk is om ieder potje verf chemisch te laten testen.Je kan door due diligence toe te passen zoveel kennis opbouwen dat je door historische feiten er vanuit kan gaan dat een product door de test komt zonder te testen. Een groene helm is bijvoorbeeld een ander product dan een gele, maar de valtesten zullen hetzelfde uitpakken. Een variant met een comfortabeler bandje zullen op misschien de ene test wel invloed hebben, op een andere niet. Een extra ventilatiegat zal al snel invloed hebben op alle testen.
De normen die worden vastgesteld zijn de minimumnormen. Het kan dus zijn dat er een hele goedkope is die aan die normen voldoet, maar een duurdere comfortabeler materiaal heeft, beter af te stellen is, aan strengere normen voldoet, van duurzamer materiaal is gemaakt etc.
Je wordt door de wet inderdaad verplicht tot het doen van onderzoek. De vraag is alleen waar de rechter de grens trekt. Ik denk niet dat er een rechter is die jou zal verwijten dat je niet door de industrienormen hebt gekeken om te zien of de helm voldoet. Die zal waarschijnlijk tevreden zijn dat je de helm wil gebruiken om mee te fietsen, en dat je heb nagekeken of de helm voldoet aan normen voor fietshelmen.