19-Jul-2023, 06:30 PM
In diverse topics komt de juridische kant van ongevallen ter sprake. De vraag was om hier een nieuw topic voor te maken. Bij deze :-)
Ik denk dat de kern is, dat de fiets voor de wet gezien wordt als zwakke verkeersdeelnemer en de auto als sterke verkeersdeelnemer en dat dit voor de verkeerswet gaat.
Zelf ben ik geen jurist, maar heb door omstandigheden de nodige kennis opgedaan. Het is volgens mij van belang dat je reactie leesbaar en begrijpelijk is voor lezers met beperkte juridische kennis, zodat de fietsende leek het kan snappen en toegerust de wereld door peddelt.
De onderwerpen kunnen zowel preventief als curatief zijn, dus brand los:-)
Voor mezelf was de kennis dat de verkeerswet niet leiden is voor het bepalen van de schade zeer welkom in een confrontatie met een automobilist, zeker toen ik opmerkte dat hij voorrang had moeten verlenen aan mij (rechtdoorgaand verkeer op een fietspad naast de weg) en er niet vanuit kan gaan dat ik wel stop omdat hij groter, zwaarder en gevaarlijker is.
Op het water heb je de regel van goed zeemanschap; ook al sta je in je recht, als je een aanvaring kan vermijden, dan doe je dit. In verkeer op land wordt deze menselijkheid vaak als ongewenst gezien.
Niels, holist, van der Wal
Ik denk dat de kern is, dat de fiets voor de wet gezien wordt als zwakke verkeersdeelnemer en de auto als sterke verkeersdeelnemer en dat dit voor de verkeerswet gaat.
Zelf ben ik geen jurist, maar heb door omstandigheden de nodige kennis opgedaan. Het is volgens mij van belang dat je reactie leesbaar en begrijpelijk is voor lezers met beperkte juridische kennis, zodat de fietsende leek het kan snappen en toegerust de wereld door peddelt.
De onderwerpen kunnen zowel preventief als curatief zijn, dus brand los:-)
Voor mezelf was de kennis dat de verkeerswet niet leiden is voor het bepalen van de schade zeer welkom in een confrontatie met een automobilist, zeker toen ik opmerkte dat hij voorrang had moeten verlenen aan mij (rechtdoorgaand verkeer op een fietspad naast de weg) en er niet vanuit kan gaan dat ik wel stop omdat hij groter, zwaarder en gevaarlijker is.
Op het water heb je de regel van goed zeemanschap; ook al sta je in je recht, als je een aanvaring kan vermijden, dan doe je dit. In verkeer op land wordt deze menselijkheid vaak als ongewenst gezien.
Niels, holist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking