23-Jul-2023, 01:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jul-2023, 01:50 PM door Jeroen S.)
Bij kortere cranks moet volgens mij de BB ook ietsjes naar voren. De positie bij been gestrekt naar voor, wordt immers het verschil korter. Dus bij -5mm crank, staat je pedaal 5mm dichterbij.
Wat betreft de smallere trapas, dat kan ook gewoon niet werken. Mijn rechter been staat een tikje in een X dus iets naar binnen bij de knie. Bij smalle trapassen krijg ik rechts problemen, pedaalplaatje naar buiten of binnen verschoof het probleem van knie naar voet. Met 2 onderlegringen, ca 3-4mm om de pedaalas, pedaal dus iets meer naar buiten nergens meer last van.
Ik heb pas een kort experiment met kortere cranks achter de rug, van 170 naar 155, zonder de afstand bij te stellen. Ging eigenlijk wel redelijk, de cadans wordt hoger, dus trap je bij gelijke snelheid in een lichtere versnelling. ( op de Highracer, want dat sleutelt makkelijker als in de VM) Helaas mogelijk iets onjuiste gevoelens op dat vlak omdat de 170er 50-39 is terwijl de 155er 52-42 is. Ik durf het we aan met 155ers in een volgende VM. maar dan wel opletten dat er voldoende lichte versnellingen zijn. Voor de zware hoeft er mogelijk geen groter blad voor, omdat het toerental hoger is. Wel merkte ik dat ik aan de lichte kant wat te kort kwam. 42 voor 34 achter bij 28 inch. Je wil echt toeren kunnen maken.
Of je bladen moet vervangen weet ik niet, wel merk ik dat het toerental echt duidelijk hoger ligt met de korte cranks, kun je dus niet in dezelfde versnellingen blijven rijden als je gewend was, dat zal dus 1 of 2 stapjes lichter worden op de cassette, misschien zelfs wel 3. Wegrijden in een dikke versnelling wordt ook lastiger, vooral terugschakelen dus. Zeker als je nog een hellinkje erbij hebt. Afhankelijk van wat je hebt, kan het dus zijn dat je ook blaadjes moet vervangen. Heb je nu echt die 36er achter nodig bij het wegrijden vanwege de 65er voor, (b.v.) kan het zijn dat je iets moet doen.
Wat betreft de smallere trapas, dat kan ook gewoon niet werken. Mijn rechter been staat een tikje in een X dus iets naar binnen bij de knie. Bij smalle trapassen krijg ik rechts problemen, pedaalplaatje naar buiten of binnen verschoof het probleem van knie naar voet. Met 2 onderlegringen, ca 3-4mm om de pedaalas, pedaal dus iets meer naar buiten nergens meer last van.
Ik heb pas een kort experiment met kortere cranks achter de rug, van 170 naar 155, zonder de afstand bij te stellen. Ging eigenlijk wel redelijk, de cadans wordt hoger, dus trap je bij gelijke snelheid in een lichtere versnelling. ( op de Highracer, want dat sleutelt makkelijker als in de VM) Helaas mogelijk iets onjuiste gevoelens op dat vlak omdat de 170er 50-39 is terwijl de 155er 52-42 is. Ik durf het we aan met 155ers in een volgende VM. maar dan wel opletten dat er voldoende lichte versnellingen zijn. Voor de zware hoeft er mogelijk geen groter blad voor, omdat het toerental hoger is. Wel merkte ik dat ik aan de lichte kant wat te kort kwam. 42 voor 34 achter bij 28 inch. Je wil echt toeren kunnen maken.
Of je bladen moet vervangen weet ik niet, wel merk ik dat het toerental echt duidelijk hoger ligt met de korte cranks, kun je dus niet in dezelfde versnellingen blijven rijden als je gewend was, dat zal dus 1 of 2 stapjes lichter worden op de cassette, misschien zelfs wel 3. Wegrijden in een dikke versnelling wordt ook lastiger, vooral terugschakelen dus. Zeker als je nog een hellinkje erbij hebt. Afhankelijk van wat je hebt, kan het dus zijn dat je ook blaadjes moet vervangen. Heb je nu echt die 36er achter nodig bij het wegrijden vanwege de 65er voor, (b.v.) kan het zijn dat je iets moet doen.