23-Jul-2023, 02:22 PM
Ook hier geen lotgenoot, maar wel enige ervaring met mensen met fysieke beperkingen. Belangrijk is om te weten waar je in het revalidatieproces zit, is er nog forse vooruitgang of niet. Het kan zijn dat iets nu niet lukt, maar nog wel in de nabije toekomst haalbaar zou kunnen zijn. Het kan ook zijn dat de wens er wel is maar niet realistisch. Het kan zijn dat iets niet gelukt is, maar na een paar pogingen, aanloopjes of met een foefje wel gaat lukken. Ongewijfelt zijn er dingen die hij nu weer kan, die aan het begin van de revalidatie nog onmogelijk leken. Aan de andere kant is het helaas waarschijnlijk ook zo dat er dingen buiten bereik zullen blijven. Maar ook daarin is iedere situatie weer anders, ook afhankelijk van de ontstane hersenschade.
Ook balans (evenwicht), benen kunnen optillen zijn belangrijke factoren. Een lage Trike is stabieler, sneller en meestal leuker om te rijden. Echter als hij vanwege balans problemen bijvoorbeeld niet zelfstandig kan opstaan uit een gewone stoel, dan wordt zo'n lage trike wel lastig. Je moet echt heel laag gaan zitten en weer op kunnen staan. Er zijn hulpstukken die gemonteerd kunnen worden zodat hij iets heeft om zich aan op te trekken.
Bij een Deltatrike met 2 wielen achter zit je een stuk hoger. Ben je wel wat langzamer en kiept het iets makkelijker om. Dat heeft ongeveer de zithoogte van een gewone stoel. Daarbij is er de optie om eerst te gaan zitten. Bijvoorbeeld aan de kant van het been wat iets minder kan, en het andere er dan overheen zwaaien als hij stabiel zit.
Bij een verlamming van een arm, kan er erg veel opgelost worden, en kun je ook met 1 kant sturen, schakelen en remmen. Er zijn ook hulpmiddelen die helpen om de voet op het pedaal te houden, als dat niet vanzelf goed gaat. Kijk vooral ook naar wat er nu in het revalidatie proces allemaal wel lukt en kan, hoe zijn begeleiding daarin inschat dat het zich nog gaat ontwikkelen. Hoe zit hij zelf in het proces? Soms knokt iemand zich met eigenwijsheid en wilskracht nog verder dan de experts verwachten.
USVA is gespecialiseerd in dergelijke fietsen, maar mikt vooral op het delta segment. https://www.usva-bikes.com/ Ze hebben 1 lage race trike in het aanbod. En diverse hogere modellen. Ook zijn ze erg ervaren in het aanpassen van fietsen naar specifieke problematiek bij de klant.
Ook een factor om rekening mee te houden afhankelijk van je woonsituatie, zo'n trike is groter, breder en wat lastiger te manoevreren. Heb je een erg smal gangetje achter met zes haakse bochten dan is dat best lastig. Denk er dus ook over na waar jullie het ding willen laten, en hoe hij bij de weg komt.
Ook balans (evenwicht), benen kunnen optillen zijn belangrijke factoren. Een lage Trike is stabieler, sneller en meestal leuker om te rijden. Echter als hij vanwege balans problemen bijvoorbeeld niet zelfstandig kan opstaan uit een gewone stoel, dan wordt zo'n lage trike wel lastig. Je moet echt heel laag gaan zitten en weer op kunnen staan. Er zijn hulpstukken die gemonteerd kunnen worden zodat hij iets heeft om zich aan op te trekken.
Bij een Deltatrike met 2 wielen achter zit je een stuk hoger. Ben je wel wat langzamer en kiept het iets makkelijker om. Dat heeft ongeveer de zithoogte van een gewone stoel. Daarbij is er de optie om eerst te gaan zitten. Bijvoorbeeld aan de kant van het been wat iets minder kan, en het andere er dan overheen zwaaien als hij stabiel zit.
Bij een verlamming van een arm, kan er erg veel opgelost worden, en kun je ook met 1 kant sturen, schakelen en remmen. Er zijn ook hulpmiddelen die helpen om de voet op het pedaal te houden, als dat niet vanzelf goed gaat. Kijk vooral ook naar wat er nu in het revalidatie proces allemaal wel lukt en kan, hoe zijn begeleiding daarin inschat dat het zich nog gaat ontwikkelen. Hoe zit hij zelf in het proces? Soms knokt iemand zich met eigenwijsheid en wilskracht nog verder dan de experts verwachten.
USVA is gespecialiseerd in dergelijke fietsen, maar mikt vooral op het delta segment. https://www.usva-bikes.com/ Ze hebben 1 lage race trike in het aanbod. En diverse hogere modellen. Ook zijn ze erg ervaren in het aanpassen van fietsen naar specifieke problematiek bij de klant.
Ook een factor om rekening mee te houden afhankelijk van je woonsituatie, zo'n trike is groter, breder en wat lastiger te manoevreren. Heb je een erg smal gangetje achter met zes haakse bochten dan is dat best lastig. Denk er dus ook over na waar jullie het ding willen laten, en hoe hij bij de weg komt.