27-Jul-2023, 12:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jul-2023, 01:15 AM door Martin van Mourik.)
Het is mijn bedoeling om hier een draad te starten waarin iedereen korte berichten en eventueel een paar foto's kan toevoegen van gereden fietstochten. Dat geeft dan hopelijk een leuk gevarieerd overzicht van wat er zoal gereden wordt. We hebben al wel diverse persoonlijke draden met verhalen. Ik heb de indruk dat de meeste mensen daar dan vooral pas iets in schrijven als het echt een indrukwekkende tocht was waar veel over te vertellen valt. Voor mijzelf werkt het in ieder geval zo. Deze draad is dan bedoeld voor de kortere berichten.
Ik heb dit niet zelf bedacht maar afgekeken van de draad "Bilder und Berichte von Ausfahrten und Touren" op velomobilforum.de, iets dergelijks miste ik op ons forum.
Vandaag ben ik naar de Amsterdamse Fijnhout gereden en heb ik een fichte voorblad gehaald, voor mijn eerste poging om zelf een gitaar te bouwen.
Het was ongeveer 70 km heen en 70 km terug, in beide gevallen in ongeveer drie uur gereden. Heen ben ik gereden via Lage Vuursche, Hilversum, langs de Vecht naar Weesp, langs het Amsterdam-Rijnkanaal, over de kade achter het Centraal Station en langs station Sloterdijk door richting de industrieterreinen aan de zuidkant van havengebied Westpoort.
Ik dacht na de regenbuien vertrokken te zijn, maar kreeg er bij Den Dolder nog een over me heen. Daardoor oponthoud door het aantrekken van regenspul, en het een half uur later weer uittrekken omdat de zon weer scheen en het te warm werd.
Mijn telefoon had kuren, en ving uiteindelijk pas in Hilversum een gps-signaal. Zodoende kwam het aan op puur kaart lezen, en dat lukte niet in de regen met natte handen waardoor ik in Den Dolder van mijn geplande route af raakte. Ik vond een oud brandweergebouw met een afdak waar ik de boel kon afdrogen en op basis van straatnaamborden mijn positie kon bepalen. Ik bleek op de N238 te staan, precies de weg die ik dit keer wilde vermijden.
Het stuk door het Spanderswoud dat ik in mijn route had opgenomen beviel me niet, te veel opletten om steeds de juiste afslag te nemen en maar voortploegen over die zandpaadjes. De volgende keer rij ik er wel omheen via de hoofdwegen als ik daar langs kom.
Het stuk langs de meanderende Vecht naar Weesp vond ik wel leuk om te rijden. Weesp bleek een leuk historisch centrum te hebben, dat wist ik niet.
Langs het Amsterdam-Rijnkanaal werd ik ingehaald door een wielrenner die een indrukwekkend uiterlijk nu eens wel met een flinke snelheid wist te combineren. Dat kom ik zelden tegen. Zwart carbon frame, zwarte aerovelgen, zwart aerodynamisch pak, zeer stevige gebruinde kuiten, en dan knalroze sokken en handschoenen. Met een beetje aanpoten kon ik in zijn zog meerijden, met een paar meter afstand want ik vind het niet netjes om een onbekende zo dicht op de huid te gaan zitten. Hij keek een paar keer verbaasd of geirriteerd om - dat zie je niet door zo'n donkere zonnebril - en nam wat eerder dan ik een afslag.
Het stuk door de drukte van Amsterdam heen had ik liever overgeslagen, maar ja, die houthandel ligt nou eenmaal aan de andere kant.
Op de terugweg reed ik via Nieuw-West waar ze best een aardige fietsinfrastructuur hebben met veel vrij liggende fietspaden, en dan langs de A4 en de A2 de stad uit. Ik heb nog nooit zo veel van die fatbike-lelijkerds bij elkaar gezien als vandaag in Amsterdam, bijna net zo veel als brommers.
Van Abcoude tot Loenersloot weer een leuk stuk langs de meanderende Angstel gereden. Ik dacht even dat het een tikfout moest zijn, maar het riviertje heet echt zo.
Bij de Loosdrechtse plassen heb je een dijkje tussen twee plassen met een smal onverhard fietspad, de Dirck A. Lambertszkade tussen de Wijde Blik en de Waterleidingplas. Die heb ik weer eens gereden, dat was al weer een paar jaar geleden, en even op de vogelkijkhut staan kijken.
Via Hollandsche Rading, in Bilthoven onder het spoor door via het fietstunneltje dat Klaphekweg heet, en ook echt solide hekken heeft waar je goed hard tegen aan zou kunnen klappen, en dan Bosch en Duin bereikte ik Zeist, deed daar nog even boodschappen, en reed via mijn gebruikelijke route over de Arnhemse Bovenweg naar huis.
(dit is toch nog een redelijk lang verhaal geworden, sorry daarvoor)
Ik heb dit niet zelf bedacht maar afgekeken van de draad "Bilder und Berichte von Ausfahrten und Touren" op velomobilforum.de, iets dergelijks miste ik op ons forum.
Vandaag ben ik naar de Amsterdamse Fijnhout gereden en heb ik een fichte voorblad gehaald, voor mijn eerste poging om zelf een gitaar te bouwen.
Het was ongeveer 70 km heen en 70 km terug, in beide gevallen in ongeveer drie uur gereden. Heen ben ik gereden via Lage Vuursche, Hilversum, langs de Vecht naar Weesp, langs het Amsterdam-Rijnkanaal, over de kade achter het Centraal Station en langs station Sloterdijk door richting de industrieterreinen aan de zuidkant van havengebied Westpoort.
Ik dacht na de regenbuien vertrokken te zijn, maar kreeg er bij Den Dolder nog een over me heen. Daardoor oponthoud door het aantrekken van regenspul, en het een half uur later weer uittrekken omdat de zon weer scheen en het te warm werd.
Mijn telefoon had kuren, en ving uiteindelijk pas in Hilversum een gps-signaal. Zodoende kwam het aan op puur kaart lezen, en dat lukte niet in de regen met natte handen waardoor ik in Den Dolder van mijn geplande route af raakte. Ik vond een oud brandweergebouw met een afdak waar ik de boel kon afdrogen en op basis van straatnaamborden mijn positie kon bepalen. Ik bleek op de N238 te staan, precies de weg die ik dit keer wilde vermijden.
Het stuk door het Spanderswoud dat ik in mijn route had opgenomen beviel me niet, te veel opletten om steeds de juiste afslag te nemen en maar voortploegen over die zandpaadjes. De volgende keer rij ik er wel omheen via de hoofdwegen als ik daar langs kom.
Het stuk langs de meanderende Vecht naar Weesp vond ik wel leuk om te rijden. Weesp bleek een leuk historisch centrum te hebben, dat wist ik niet.
Langs het Amsterdam-Rijnkanaal werd ik ingehaald door een wielrenner die een indrukwekkend uiterlijk nu eens wel met een flinke snelheid wist te combineren. Dat kom ik zelden tegen. Zwart carbon frame, zwarte aerovelgen, zwart aerodynamisch pak, zeer stevige gebruinde kuiten, en dan knalroze sokken en handschoenen. Met een beetje aanpoten kon ik in zijn zog meerijden, met een paar meter afstand want ik vind het niet netjes om een onbekende zo dicht op de huid te gaan zitten. Hij keek een paar keer verbaasd of geirriteerd om - dat zie je niet door zo'n donkere zonnebril - en nam wat eerder dan ik een afslag.
Het stuk door de drukte van Amsterdam heen had ik liever overgeslagen, maar ja, die houthandel ligt nou eenmaal aan de andere kant.
Op de terugweg reed ik via Nieuw-West waar ze best een aardige fietsinfrastructuur hebben met veel vrij liggende fietspaden, en dan langs de A4 en de A2 de stad uit. Ik heb nog nooit zo veel van die fatbike-lelijkerds bij elkaar gezien als vandaag in Amsterdam, bijna net zo veel als brommers.
Van Abcoude tot Loenersloot weer een leuk stuk langs de meanderende Angstel gereden. Ik dacht even dat het een tikfout moest zijn, maar het riviertje heet echt zo.
Bij de Loosdrechtse plassen heb je een dijkje tussen twee plassen met een smal onverhard fietspad, de Dirck A. Lambertszkade tussen de Wijde Blik en de Waterleidingplas. Die heb ik weer eens gereden, dat was al weer een paar jaar geleden, en even op de vogelkijkhut staan kijken.
Via Hollandsche Rading, in Bilthoven onder het spoor door via het fietstunneltje dat Klaphekweg heet, en ook echt solide hekken heeft waar je goed hard tegen aan zou kunnen klappen, en dan Bosch en Duin bereikte ik Zeist, deed daar nog even boodschappen, en reed via mijn gebruikelijke route over de Arnhemse Bovenweg naar huis.
(dit is toch nog een redelijk lang verhaal geworden, sorry daarvoor)