09-Aug-2023, 08:03 PM
Eigen ervaring: die condensator voor standlicht zit zo vol, echt geen honderd(en) meters.
En moderne LED lampen geven erg veel licht, een SON Edelux op naafdynamo is bijv. ruim voldoende om met 30km/u in pikke donker op onbekende Engelse landweggetjes te fietsen, laat staan voor Nederlandse omstandigheden.
Een naafdynamo geeft altijd extra weerstand, ook als je geen stroom trekt. Bij een goede dynamo als de SON in de praktijk niet merkbaar, maar de 1e generatie Shimano's waren in mijn geheugen niet erg best op dat vlak; is dus even de vraag hoe die SA is. Ik zou iig geen twee dynamo's doen (sterker, bij de huidig stand der techniek zou ik voor accu gaan), maar kiezen voor twee lampen op één dynamo als je persé twee lampen moet hebben.
Een (extra) Edelux kost 172 euro (toegegeven, dit is topklasse dynamolicht het kan natuurlijk goedkoper), een boete m.b.t fietsverlichting 55 euro. Met (kans op agent tegenkomen) x (kans dat agent weet van 2 koplampen plicht) x (kans dat agent er werk van maakt als rest van verlichting OK is) = 2 koplampen het geld niet waard.
En moderne LED lampen geven erg veel licht, een SON Edelux op naafdynamo is bijv. ruim voldoende om met 30km/u in pikke donker op onbekende Engelse landweggetjes te fietsen, laat staan voor Nederlandse omstandigheden.
Een naafdynamo geeft altijd extra weerstand, ook als je geen stroom trekt. Bij een goede dynamo als de SON in de praktijk niet merkbaar, maar de 1e generatie Shimano's waren in mijn geheugen niet erg best op dat vlak; is dus even de vraag hoe die SA is. Ik zou iig geen twee dynamo's doen (sterker, bij de huidig stand der techniek zou ik voor accu gaan), maar kiezen voor twee lampen op één dynamo als je persé twee lampen moet hebben.
Een (extra) Edelux kost 172 euro (toegegeven, dit is topklasse dynamolicht het kan natuurlijk goedkoper), een boete m.b.t fietsverlichting 55 euro. Met (kans op agent tegenkomen) x (kans dat agent weet van 2 koplampen plicht) x (kans dat agent er werk van maakt als rest van verlichting OK is) = 2 koplampen het geld niet waard.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek