13-Aug-2023, 05:06 PM
Ik rijd sinds september 2016 brevetten, mijn eerste was meteen 400km (mijn fietsachtergrond is vakantiefietsen, heb nooit iets qua competitie gefietst). Sinds afgelopen april (ook) in een velomobiel en maandag vertrek ik naar Rambouillet om Parijs - Brest - Parijs te gaan fietsen met de Snoek.
De randonneurs ervaring is dat als je 100km kunt fietsen je ook een 200km brevet kunt fietsen. Zeker in het vlakke Nederland is de tijdlimiet van 13u 20m geen probleem (tenzij je als toerist overal foto's wilt maken ) Bij een ligfiets / velomobiel heb je het denk ik makkelijker, want een belangrijk onderdeel van het ervaringsproces is om je fiets (zadel, stuur) te tweaken om een zere kont / schouders / nek zoveel mogelijk te voorkomen.
De formele maximale gemiddelde snelheid is 30km/u, dat is inclusief gestopte tijd. Dus een 200km zou je pas na 6u 40m mogen finishen. Als je onderweg nog eens een uitsmijter wilt eten moet je behoorlijk stampen om dat te halen...
Voor controle posten gelden vergelijkbare openingstijden gebaseerd op minimum 15 km/u / maximum 30 km/u maar in Nederland is er geen organisator die daar op let en aangezien het op een enkele uitzondering na benzinestations, café's, foto plaatsnaambord etc zijn zonder bemensing vanuit de organisatie is er ook geen praktisch nut voor die openingstijden. Houd er wel rekening mee dat in het buitenland men soms wel strict de letter volgt!
Brevet rijden in een velomobiel is wel meer een solo aangelegenheid dan op een gewone fiets. Enerzijds omdat er niet veel velomobielen meedoen (handjevol) anderzijds omdat het snelheidsverschil (en ervaring) best wel uiteenloopt en ten slotte heeft ieder persoon z'n eigen stijl van rijden. Eva rijdt bijv. een stuk harder dan ik, maar houdt ervan om ook echt te pauzeren bij de controles. Daar komen we elkaar dan wel weer regelmatig tegen omdat ik veelal niet of kort pauzeer.
De randonneurs ervaring is dat als je 100km kunt fietsen je ook een 200km brevet kunt fietsen. Zeker in het vlakke Nederland is de tijdlimiet van 13u 20m geen probleem (tenzij je als toerist overal foto's wilt maken ) Bij een ligfiets / velomobiel heb je het denk ik makkelijker, want een belangrijk onderdeel van het ervaringsproces is om je fiets (zadel, stuur) te tweaken om een zere kont / schouders / nek zoveel mogelijk te voorkomen.
De formele maximale gemiddelde snelheid is 30km/u, dat is inclusief gestopte tijd. Dus een 200km zou je pas na 6u 40m mogen finishen. Als je onderweg nog eens een uitsmijter wilt eten moet je behoorlijk stampen om dat te halen...
Voor controle posten gelden vergelijkbare openingstijden gebaseerd op minimum 15 km/u / maximum 30 km/u maar in Nederland is er geen organisator die daar op let en aangezien het op een enkele uitzondering na benzinestations, café's, foto plaatsnaambord etc zijn zonder bemensing vanuit de organisatie is er ook geen praktisch nut voor die openingstijden. Houd er wel rekening mee dat in het buitenland men soms wel strict de letter volgt!
Brevet rijden in een velomobiel is wel meer een solo aangelegenheid dan op een gewone fiets. Enerzijds omdat er niet veel velomobielen meedoen (handjevol) anderzijds omdat het snelheidsverschil (en ervaring) best wel uiteenloopt en ten slotte heeft ieder persoon z'n eigen stijl van rijden. Eva rijdt bijv. een stuk harder dan ik, maar houdt ervan om ook echt te pauzeren bij de controles. Daar komen we elkaar dan wel weer regelmatig tegen omdat ik veelal niet of kort pauzeer.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek