04-Sep-2023, 12:00 AM
Fietsen in Polen is best redelijk te doen, en dat wist ik al want ik heb er de afgelopen jaren al wel eens een stukje gereden op een geleende fiets. Net als in veel andere Europese landen heeft de fiets er een opmars gemaakt in recente jaren. In steden als Bydgoszcz en Torun is er gewoon fietsinfrastructuur, en zijn er veel van die deelfietsen met een app. Daarnaast rijden er ook veel mensen op van die electrische scooters.
De Poolse fietsinfrastructuur volgt min of meer het zelfde patroon als in Duitsland, met veel gecombineerde fiets/voetpaden met zo'n rond blauw bord met voetgangers en een fiets erop. Daarbij is de uitvoering ervan vaak niet op het zelfde niveau als in Duitsland, maar zo hier en daar toch ook weer wel.
Net als in Duitsland zou je in de dorpen en steden in veel gevallen officieel verplicht over de hobbelige stoep met veel in- en uitritten en andere obstakels moeten rijden, maar net als in Duitsland lijkt bijna niemand er van op te kijken dat je daar als snellere fietser schijt aan hebt, en over de rijbaan rijdt.
Vrijwel alle automobilisten halen een fietser zeer behoedzaam in met ruime afstand, vaak helemaal over de andere weghelft alsof je net zo breed bent als een auto. Ik heb me vaker gestoord aan een automobilist die achter me bleef hangen terwijl ik dacht, toe maar, je kunt er nu makkelijk langs, dan dat ik me gestoord heb aan risicovolle inhaalacties van automobilisten. Met mijn spiegels kan ik steeds goed zien wat er achter me gebeurt.
Net als in Nederland, Duitsland en Belgie reed ik in Polen het liefst over rustige wegen zonder fietsvoorzieningen, dan rij je meestal over goed wegdek, en kun je goed opschieten.
De Poolse fietsinfrastructuur volgt min of meer het zelfde patroon als in Duitsland, met veel gecombineerde fiets/voetpaden met zo'n rond blauw bord met voetgangers en een fiets erop. Daarbij is de uitvoering ervan vaak niet op het zelfde niveau als in Duitsland, maar zo hier en daar toch ook weer wel.
Net als in Duitsland zou je in de dorpen en steden in veel gevallen officieel verplicht over de hobbelige stoep met veel in- en uitritten en andere obstakels moeten rijden, maar net als in Duitsland lijkt bijna niemand er van op te kijken dat je daar als snellere fietser schijt aan hebt, en over de rijbaan rijdt.
Vrijwel alle automobilisten halen een fietser zeer behoedzaam in met ruime afstand, vaak helemaal over de andere weghelft alsof je net zo breed bent als een auto. Ik heb me vaker gestoord aan een automobilist die achter me bleef hangen terwijl ik dacht, toe maar, je kunt er nu makkelijk langs, dan dat ik me gestoord heb aan risicovolle inhaalacties van automobilisten. Met mijn spiegels kan ik steeds goed zien wat er achter me gebeurt.
Net als in Nederland, Duitsland en Belgie reed ik in Polen het liefst over rustige wegen zonder fietsvoorzieningen, dan rij je meestal over goed wegdek, en kun je goed opschieten.