Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Retourtje Polen
#8
Voor bergtochten met rugzak, waarbij ik ook ongeveer twaalf uur op een dag in beweging ben met een vergelijkbare inspanning, heb ik een vrij eenduidig patroon voor proviand:

- Ontbijt met 1 pakje aziatische noedels, dat is eten en drinken tegelijk en je hebt wat warms binnen
- Gedurende de dag zes mueslirepen
- Als avondmaal een kant en klare maaltijd (pasta, rijst e.d.) die je vlot klaarmaakt met kokend water

Het komt op zo'n driekwart kilo per dag, dus eten voor een week is dan vijf a zes kilo die je meedraagt in het begin.

Voor die kant en klare maaltijden haal ik dan een paar sjieke dure van de buitensportzaak, en een paar goedkope bij de supermarkt.
Ik ben dit soort kant-en-klaar-maaltijden in toenemende mate gaan vervangen door zelfgemaakte op basis van couscous / bulgur / pasta / snelkookzilvervliesrijst met kokosvet, kruiden, gedroogde groenten, noten en rozijnen.

Bij zo'n fietsreis zit je in de bewoonde wereld en kom je vaak zat langs winkels en horeca dus luistert het allemaal niet zo nauw. Ik had ongeveer het volgende voedingspatroon:

- Twee stuks fruit als ontbijt
- Gedurende de dag ongeveer 125 gram brood, drie mueslirepen en wat snoep
- Als avondmaal een goed gevulde maaltijdsoep en daarna nog wat chocola en nootjes

Ik heb per dag ongeveer vier liter water gebruikt, in twee waterzakken van twee liter. Ongeveer anderhalve liter voor de maaltijdsoep en een kop thee s'avonds, en de rest om te drinken tijdens het rijden.



De voorbereiding

In de dagen voor mijn vertrek besteed ik tijd aan mijn moestuin in een poging om de boel klaar te maken voor twee weken van mijn afwezigheid. Ik oogst veel bonen, courgettes en twee kolen, en leg die binnen in kartonnen dozen, tomaatplanten probeer ik zodanig op te binden dat ze in de komende twee weken voldoende steun blijven houden terwijl ze doorgroeien en de tomaten steeds zwaarder worden. Alles staat in de vollegrond, en de langetermijnverwachting biedt wisselvallig weer met neerslag, ik ga er van uit dat de boel niet zal uitdrogen.

Ik maak van worteldoek een onderzeiltje voor mijn nieuwe nu ruim 1 jaar oude lichtgewicht eenpersoonstent. Het doek van dit tentje is flinterdun, ook het bodemzeil van de binnentent, en ik ben bang dat het snel slijtplekken en gaatjes kan krijgen als ik de tent opzet op iets anders dan een grasveld.
Tijdens de tocht blijkt dit zeiltje ook prima te voldoen als een soort picknickkleedje, als ik bij aankomst op een wildkampeerplek eerst ga zitten koken, en daarna pas mijn tent opzet.

Ik maak nieuwe oorbescherming tegen windgeruis volgens een idee waarmee ik al een tijd lang rondloop. Afgelopen winter heb ik ontdekt dat een buff over mijn oren behoorlijk effectief windgeruis onderdrukt, en tegelijkertijd voorkomt dat mijn pet afwaait. Ik heb toen al snel een extra smalle gemaakt speciaal voor dit doeleind. Dit werk ik nu verder uit in de vorm van een elastische band en twee koptelefoon-achtige oorschelpen gevoerd met stukjes schuim. Hiervoor verknip ik een onderbroek die niet lekker zat en weinig gedragen is. De smallere band moet minder zweterig zijn op het voorhoofd en in de nek, en de oorschelpen moeten beter afsluiten. Ik krijg het niet af, aan een bevestiging van de oorschelpen aan de hoofdband kom ik niet meer toe, het blijven drie losse onderdelen. In de praktijk van deze fietsreis blijkt dit niet zo'n probleem, want het blijft uren lang probleemloos op zijn plek zitten, en ik haal het hooguit een paar keer dag van mijn hoofd af, bijvoorbeeld als ik een winkel inloop. Het weegt vrijwel niks, doet zijn werk goed, en ik kan het zo in een broekzak, jaszak of in mijn tas proppen.

Ik bak een stevig zuurdesem-rozijnen-zonnebloempittenbrood gezoet met wat Limburgse appelstroop, ongeveer 500 gram. Samen met een stuk of vijftien mueslirepen en wat fruit blijkt dit genoeg voor de vier dagen van de heenreis. Voor avondmaaltijden neem ik een paar zakjes soep, een half blok kokos, een miniflesje olie, een half pak rode linzen, een half pak bulgur, een ui, een paar wortels en een kleine courgette uit eigen tuin mee, zo kan ik elke avond een stevige maaltijdsoep maken. Onderweg haal ik nog een zak noten, wat fruit en snoep en een ijsje ter aanvulling.

Ik laat brouter.de een route uitrekenen tussen Doorn en Bydgoszcz volgens het fastbike profiel. De enige aanpassingen die ik maak zijn een iets andere route over de Veluwe tot aan Zutphen, en een veerpontje over de Oder vervang ik door de brug bij Kostrzyn nad Odra. Volgens de informatie in het Pools die ik op het web kan vinden over het veer bij Gozdowice zijn de vaartijden nogal beperkt, en gaat het veer maar een keer per uur. Ik heb niet zo'n zin om hier op te gokken. Als ik daar op het verkeerde moment uitkom dan wordt het tientallen kilometers omfietsen naar de dichtsbijzijnde brug.
De route loopt ten noorden van Osnabrück, Hannover, Wolfsburg en Berlijn. Ik maak een variant die iets zuidelijker loopt, vier kilometer langer, en dichter langs de steden zodat ik makkelijker een treinstation kan bereiken. Beide varianten zet ik op mijn telefoon.

Ik laad een voorraadje Eneloop AA-batterijen en de accu's van mijn oude compacte camera op, en de dikke 20000 mAh powerbank die ik van een vriend te leen heb.

Ik heb het Archiescampings bestand dik een jaar geleden eens gedownload, inmiddels is het niet meer online beschikbaar, het is alleen nog een app. Ik zet het bestand op mijn telefoon en zoek uit hoe ik het in OsmAnd kan activeren.

Bij het kijken naar videos en lezen van verslagen over fietsreizen van Duitsers is mij opgevallen dat ze wel vaker wild kamperen in Duitsland, en daar niet al te moeilijk over doen, hoewel het in dit land strict genomen verboden is. Het lijkt me wel wat, lekker alleen in de natuur zonder allemaal campinggasten om je heen, haast net alsof je solo een bergtocht aan het maken bent. Alleen een kristalhelder bergstroompje met lekker drinkwater zal ik niet gaan vinden op deze tocht.
Zoekend naar informatie over het vervoer van een fiets in de trein in Polen vind ik wobblyride.com, blog van een Poolse fietsreizigster. Ze meldt dat wild kamperen in Polen ook goed te doen is als je de juiste plekken weet te vinden, bijvoorbeeld bij meren en langs rivieren.

Iets waar ik niet meer aan toe kom is om mijn regenjas nog eens opnieuw met wax te behandelen voor de waterafstotendheid. Hopelijk kom ik niet uren lang in de stromende regen te rijden. Een regenjas die niet meer goed water afstoot is in de zomer ook weer niet zo'n halszaak, de jas blijft waterdicht maar de ademende werking gaat verloren zodat deze van binnen sneller klam wordt. We zien wel.

De avond voor vertrek had ik rond tien uur naar bed gewild om dan al om vier uur op te staan en een vroege start te maken. Uiteindelijk liepen mijn voorbereidingen op de laatste dag nog zo uit dat ik pas om kwart over twee s'nachts in bed lag, en mijn wekker om zes uur zette.

Huisvlijt oorbescherming
[Afbeelding: huisvlijt-oorbescherming.jpg]
Antwoord }


Berichten in dit topic
Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 03-Sep-2023, 12:08 AM
RE: Retourtje Polen - door Willeke_IGKT - 03-Sep-2023, 08:57 AM
RE: Retourtje Polen - door Lopopodium - 03-Sep-2023, 10:49 AM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 03-Sep-2023, 05:45 PM
RE: Retourtje Polen - door Fietsbennie - 03-Sep-2023, 08:11 PM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 04-Sep-2023, 12:00 AM
RE: Retourtje Polen - door kuŝbiciklo - 04-Sep-2023, 04:39 PM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 04-Sep-2023, 06:26 PM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 04-Sep-2023, 08:06 PM
RE: Retourtje Polen - door Fietsbennie - 04-Sep-2023, 10:17 PM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 07-Sep-2023, 12:53 PM
Dag 3 - door Martin van Mourik - 08-Sep-2023, 08:24 PM
Dag 4 - door Martin van Mourik - 09-Sep-2023, 05:54 PM
Verblijf in Polen - door Martin van Mourik - 10-Sep-2023, 05:23 PM
RE: Verblijf in Polen - door Tom Fekkes - 10-Sep-2023, 05:36 PM
RE: Verblijf in Polen - door Willeke_IGKT - 10-Sep-2023, 07:38 PM
RE: Verblijf in Polen - door Tom Fekkes - 10-Sep-2023, 08:12 PM
Dag 5 - door Martin van Mourik - 10-Sep-2023, 06:18 PM
Dag 6 - door Martin van Mourik - 10-Sep-2023, 07:23 PM
Dag 7 - door Martin van Mourik - 10-Sep-2023, 09:36 PM
Dag 8 - door Martin van Mourik - 10-Sep-2023, 10:37 PM
RE: Retourtje Polen - door Fietsbennie - 11-Sep-2023, 12:55 PM
RE: Retourtje Polen - door Martin van Mourik - 11-Sep-2023, 10:58 PM
RE: Retourtje Polen - door Lig-hen - 11-Sep-2023, 01:27 PM
RE: Retourtje Polen - door Lopopodium - 11-Sep-2023, 07:11 PM
RE: Retourtje Polen - door Raymond - 16-Sep-2023, 08:16 PM
RE: Retourtje Polen - door Mauricem - 23-Sep-2023, 11:29 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
velomobileworld.com
Hoe zit het met de G...Gideonaut — 03:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat...Bob Hagendijk — 02:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De aandrijving v...Wim -de roetsende — 02:44 PM
velomobileworld.com
Ja idd. Langs een ka...bucovaina — 02:11 PM
velomobileworld.com
De vraag is ook wat ...Wim -de roetsende — 02:10 PM
velomobileworld.com
Welke volgt? Sowi...Hardloper — 02:05 PM
velomobileworld.com
Ze kunnen ze ook/bes...GertBr — 02:05 PM
velomobileworld.com
Is dit de keerzijde ...ZoefZoef — 02:04 PM
velomobileworld.com
En Snoek, SnoekL e...Hardloper — 02:03 PM
Hase Kettwiesel met werk, voor een habb...
Peter welkom op het ...Hardloper — 02:00 PM
velomobileworld.com
En Snoek, SnoekL en ...Arend-Jan — 01:19 PM
velomobileworld.com
De DF gaat ook uit p...Wim -de roetsende — 01:12 PM
Vraag: Fietsroute door Hoekse Waard
Interessante route, ...Niels van der Wal — 12:51 PM
wat ze zeggen
Om die cwA in pers...Bart Verbeek — 12:26 PM
Nieuwe banden Continental Contact Urban...
Wat ik ook wel een i...Jeroen S — 12:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb op de gravell...Jeroen S — 12:16 PM
wat ze zeggen
Had gisteren een leu...Jeroen S — 11:54 AM