05-Sep-2023, 10:05 PM
(05-Sep-2023, 09:35 PM)Hardloper schreef: Voor ik een heel nieuw eigen topic aanmaak. Is er draagvlak om data over vermogen per kg (fiets + bestuurder) / type banden / temperatuur/ weersomstandigheden/ snelheid enzo te delen. Om eens inzichtelijk maken hoe efficiënt iedere model is. Tevens kunnen we dan komen tot een gemiddelde waarde hoeveelste paarde kracht een gemiddelde ligfietser heeft.
Bij mij niet. Wat niet wil zeggen dat het niet nuttig is om te doen.
Als je het goed zou willen doen (i.v.m. vergelijken) dan zou je één motor in verschillende modellen over specifiek gekozen trajecten moeten laten rijden en daarbij de omstandigheden nauwkeurig moeten meten.
Maar dit zegt me net zoveel als windtunnelgegevens. Voor zover ik weet worden die altijd uitgevoerd met wind op kop. Natuurkundig en wetenschappelijk allemaal verantwoord, maar geen representatie van de werkelijkheid. Goed om onderlinge vergelijkingen te maken, maar voor mij nutteloos in de praktijk.
Simpel voorbeeld. De snoek. Een heel snelle fiets. Maar ik denk dat ik nog geen 20 km/h kan rijden met mijn 1,92 meter.
Wat voor mij belangrijk is, is of ik mijn krachten goed kwijt kan op de pedalen. En had ik in week 1 nog problemen om 10 km met een gemiddelde net boven de 20 te halen, fiets ik nu, na veel afstellen en wennen de laatste 8 kilometer naar huis met een gemiddelde boven de 40 km/h. Van buiten is het nog dezelfde fiets (behalve andere wielbedekking). Van binnen is de hele fiets overhoop gegooid. En aan de buitenkant ga ik ook nog wat dingen wijzigen, die aerodynamisch een vermindering opleveren, maar ik verwacht wel meer snelheid te kunnen bereiken. Niet zozeer in de sprint maar op de wat langere afstand.