08-Sep-2023, 12:09 AM
Je kunt inderdaad omrekenen van watt, 100 watt is 0,1 kilowatt. 1 kilowatt is dan weer om te rekenen naar PK zoals Tim als heeft uitgelegd. Overigens wordt er bij auto's officieel ook al jaren met KW gerekend, alleen doet geen auto fabrikant het, omdat 136 PK beter klinkt dan 100 kw. Misschien kun je met een lokale sportschool nog iets met een spinning bike met een wattmeter ofzo.
Bij het meten van Velomobile efficientie kun je veel leren. Hoe preciezer je meet en hoe meer data je stapelt, des te meer zul je ontdekken dat hele kleine verschillen al heel erg veel uit kunnen maken. Voor je het weet eindigt dit in in een verhitte strijd. Zie het Duitse Forum. Juist als je hele kleine verschillen wilt meten, gaat dat vaak onder de meetnauwkeurigheid van de meetaparatuur. Dan leer je dus nog niks.
Ga je meten met pedalen, zie je wel de druk op de pedaal, maar mis je de verliezen in de aandrijving naar achteren. Ook mis je eventuele verliezen in de constructie, bijvoorbeeld een stoel die 2 cm meegeeft, omdat je dat ook niet kunt meten. Met uitrollen van een bult meet je ook maar een deel, met een windtunneltest ook. Dan mis je bijvoorbeeld dat je misschien wel 70 kunt halen met die ene velomobiel, maar dat het misschien niet zo leuk is dat je dan steeds een schone broek aan moet als je wat onverwachte zijwind hebt enz.
Een verschil van 10 graden in temperatuur kan al een fors verschil in rolweerstand betekenen, afhankelijk van welke banden je gebruikt. We kennen ook allemaal wel dat ene speciale stukje super asfalt dat fantastisch loopt, en een stukje waar het voor geen meter loopt. En zo zijn er nog een heleboel factoren die je meetresultaten kunnen verstoren.
Het is heel erg moeilijk om goed te meten. Bert Hoge heeft dat veel gedaan. Een deel van die resultaten zijn online nog te vinden. ook daarover wordt geroepen dat ze niet kloppen. Omdat de resultaten op grof asfalt buiten niet overeenkomen met de resultaten binnen op de latjes van de gesloten wielerbaan. Aangezien de rolweerstand nogal verschillend is op die verschillende oppervlakten, zou het gek zijn als je in beide situaties even hard gaat.
Iemand die plichtsgetrouw veel dezelfde ritjes meet, kan waarschijnlijk ook wel aangeven hoe groot de afwijking is tussen uitersten en het gemiddelde.
Bij het meten van Velomobile efficientie kun je veel leren. Hoe preciezer je meet en hoe meer data je stapelt, des te meer zul je ontdekken dat hele kleine verschillen al heel erg veel uit kunnen maken. Voor je het weet eindigt dit in in een verhitte strijd. Zie het Duitse Forum. Juist als je hele kleine verschillen wilt meten, gaat dat vaak onder de meetnauwkeurigheid van de meetaparatuur. Dan leer je dus nog niks.
Ga je meten met pedalen, zie je wel de druk op de pedaal, maar mis je de verliezen in de aandrijving naar achteren. Ook mis je eventuele verliezen in de constructie, bijvoorbeeld een stoel die 2 cm meegeeft, omdat je dat ook niet kunt meten. Met uitrollen van een bult meet je ook maar een deel, met een windtunneltest ook. Dan mis je bijvoorbeeld dat je misschien wel 70 kunt halen met die ene velomobiel, maar dat het misschien niet zo leuk is dat je dan steeds een schone broek aan moet als je wat onverwachte zijwind hebt enz.
Een verschil van 10 graden in temperatuur kan al een fors verschil in rolweerstand betekenen, afhankelijk van welke banden je gebruikt. We kennen ook allemaal wel dat ene speciale stukje super asfalt dat fantastisch loopt, en een stukje waar het voor geen meter loopt. En zo zijn er nog een heleboel factoren die je meetresultaten kunnen verstoren.
Het is heel erg moeilijk om goed te meten. Bert Hoge heeft dat veel gedaan. Een deel van die resultaten zijn online nog te vinden. ook daarover wordt geroepen dat ze niet kloppen. Omdat de resultaten op grof asfalt buiten niet overeenkomen met de resultaten binnen op de latjes van de gesloten wielerbaan. Aangezien de rolweerstand nogal verschillend is op die verschillende oppervlakten, zou het gek zijn als je in beide situaties even hard gaat.
Iemand die plichtsgetrouw veel dezelfde ritjes meet, kan waarschijnlijk ook wel aangeven hoe groot de afwijking is tussen uitersten en het gemiddelde.