08-Sep-2023, 11:17 PM
Tja daar zit wel heel veel scheef. Even terug naar de basis, kijk even bij de brackethouder die op dat stuk 40x40 alu zit. Is die links-rechts symetrisch? Als dat buisje precies in het midden zit, ligt het niet aan de fiets, maar aan het chrankstel.
Het komt wel vaker voor dat crankstellen wat a symetrisch zijn opgebouwd, meestal met rechts iets verder naar buiten, dat heeft ook met de kettinglijn te maken.
Controleer ook de trapas, vierkante assen en isis trapassen zijn niet altijd aan beide kanten even lang. Of de combi trapas-crank. Bij Hollowtech, met alleen links een gat en boutjes, kunnen er spacer ringetjes op de trapas, waarmee je het geheel wat verschuift.
Naast een schoffel is een strak gespannen touwtje soms ook een erg handig hulpmiddel.
Het lastige bij een Velomobiel is dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen met meten. Bij een rechtop frame weet je dat die buizen netjes in het midden moeten zitten. Controleer je metingen vanuit de trapbuis ook met links rechts metingen naar de buitenzijde van de carroserie. Je zou aan de voorzijde met 3 latjes ook een lange U kunnen maken die langs je fiets loopt, zodat je een basis hebt om vanuit te meten, of een lange rechte lat/balk precies midden onder je fiets.
Zorg dat je iets hebt, waarvan je 100% zeker weet dat de maat klopt, dat het recht is. Bij het meten van dit ten opzichte van dat, heb je wel afmetingen, maar weet je nog niet of het klopt. Ongeveer het probleem wat je een in oud huis ontdekt als je naast het meetlint ook een waterpas en winkelhaak mee brengt.
Ik kan de getallen niet heel scherp zien, ik vermoed dat je aan 4-6mm verschil zit tussen links en rechts. Dat vind ik nog niet heel schrikbarend.
Het komt wel vaker voor dat crankstellen wat a symetrisch zijn opgebouwd, meestal met rechts iets verder naar buiten, dat heeft ook met de kettinglijn te maken.
Controleer ook de trapas, vierkante assen en isis trapassen zijn niet altijd aan beide kanten even lang. Of de combi trapas-crank. Bij Hollowtech, met alleen links een gat en boutjes, kunnen er spacer ringetjes op de trapas, waarmee je het geheel wat verschuift.
Naast een schoffel is een strak gespannen touwtje soms ook een erg handig hulpmiddel.
Het lastige bij een Velomobiel is dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen met meten. Bij een rechtop frame weet je dat die buizen netjes in het midden moeten zitten. Controleer je metingen vanuit de trapbuis ook met links rechts metingen naar de buitenzijde van de carroserie. Je zou aan de voorzijde met 3 latjes ook een lange U kunnen maken die langs je fiets loopt, zodat je een basis hebt om vanuit te meten, of een lange rechte lat/balk precies midden onder je fiets.
Zorg dat je iets hebt, waarvan je 100% zeker weet dat de maat klopt, dat het recht is. Bij het meten van dit ten opzichte van dat, heb je wel afmetingen, maar weet je nog niet of het klopt. Ongeveer het probleem wat je een in oud huis ontdekt als je naast het meetlint ook een waterpas en winkelhaak mee brengt.
Ik kan de getallen niet heel scherp zien, ik vermoed dat je aan 4-6mm verschil zit tussen links en rechts. Dat vind ik nog niet heel schrikbarend.