09-Sep-2023, 02:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2023, 03:07 PM door Bob Hagendijk.)
Mijn M-racer heb ik in februari 2e hands gekocht. Bij het kopen merkte ik een soort middenstand op het stuur. Ofwel, het stuur bleef rechtuit staan, tenzij je wat kracht zet om te sturen. Was heel licht, dus daarmee tot nu toe niets gedaan. Het enige waarbij het vervelend was waren flauwe bochten, waarbij het stuur begon te trillen omdat het stuur steeds heen en weer schoot tussen de middenstand en de stand van het stuur die nodig was voor de bocht. Bij scherpere bochten geen probleem, want dan zit je ver bij de middenstand vandaan waardoor die niet terugschoot. Ook rechtdoor was er geen probleem.
Het is erger geworden na 3.500 extra km's en met de komende winter wil ik geen trillend stuur bij gladheid. Dus, nieuwe lagers erin. Zo gepiept, er zitten industrielagers in dus ze waren er zo in en uit. Het stuur draait mooi soepel zonder speling. Maar, als ik ga fietsen begint het stuur bij rechtdoor fietsen te trillen. Zodanig dat het stuur links en rechts 1,5 cm buiten de normale stand komt, dus de hele fiets schudt. Met 2 handen aan het stuur is het probleem nauwelijks te merken als je het stuur goed vasthoudt, maar met 1 hand aan het stuur bij hand uitsteken, krabben, bidon pakken etc schudt alles heen en weer. In de bochten heb ik juist geen probleem meer. Mijn fietsenmaker heeft het nagekeken en bevestigd dat alles goed zit en er geen probleem zou moeten zijn.
Er is niets veranderd behalve de vervangen lagers. Het enige dat ik kan verzinnen is dat het probleem er al was, maar onder controle werd gehouden door de middenstand van de lagers.
Ik heb een behoorlijk zware tas achterop, dit zal er misschien aan bijdragen, maar dan nog hoort het niet te ontstaan. Degene waarvan ik de fiets heb gekocht heeft de fiets gekocht als frameset, en heeft er zelf een voorvork bij gekocht. Het enige dat ik kan bedanken is dat de voorvork niet bij de fiets past ivm de geometrie. Ik heb 2x 28" wielen en bij 25mm banden zit er maar 4-5 mm tussen de band en het frame. De fietsenmaker wilde wel meedenken en heeft me een andere voorvork meegegeven die iets hoger lijkt. Voordat ik die erop zet zoek ik input van jullie. Als er iemand ideeen heeft, of suggesties, dan zijn ze welkom. Als iemand weet hoe naloop en offset op een voorvork wordt gemeten en wat voor soort er op een M-racer hoort, dan hoor ik dat ook graag.
Ik wil M-5 ook nog een mailtje sturen met deze vraag, maar jullie input is ook welkom!
Het is erger geworden na 3.500 extra km's en met de komende winter wil ik geen trillend stuur bij gladheid. Dus, nieuwe lagers erin. Zo gepiept, er zitten industrielagers in dus ze waren er zo in en uit. Het stuur draait mooi soepel zonder speling. Maar, als ik ga fietsen begint het stuur bij rechtdoor fietsen te trillen. Zodanig dat het stuur links en rechts 1,5 cm buiten de normale stand komt, dus de hele fiets schudt. Met 2 handen aan het stuur is het probleem nauwelijks te merken als je het stuur goed vasthoudt, maar met 1 hand aan het stuur bij hand uitsteken, krabben, bidon pakken etc schudt alles heen en weer. In de bochten heb ik juist geen probleem meer. Mijn fietsenmaker heeft het nagekeken en bevestigd dat alles goed zit en er geen probleem zou moeten zijn.
Er is niets veranderd behalve de vervangen lagers. Het enige dat ik kan verzinnen is dat het probleem er al was, maar onder controle werd gehouden door de middenstand van de lagers.
Ik heb een behoorlijk zware tas achterop, dit zal er misschien aan bijdragen, maar dan nog hoort het niet te ontstaan. Degene waarvan ik de fiets heb gekocht heeft de fiets gekocht als frameset, en heeft er zelf een voorvork bij gekocht. Het enige dat ik kan bedanken is dat de voorvork niet bij de fiets past ivm de geometrie. Ik heb 2x 28" wielen en bij 25mm banden zit er maar 4-5 mm tussen de band en het frame. De fietsenmaker wilde wel meedenken en heeft me een andere voorvork meegegeven die iets hoger lijkt. Voordat ik die erop zet zoek ik input van jullie. Als er iemand ideeen heeft, of suggesties, dan zijn ze welkom. Als iemand weet hoe naloop en offset op een voorvork wordt gemeten en wat voor soort er op een M-racer hoort, dan hoor ik dat ook graag.
Ik wil M-5 ook nog een mailtje sturen met deze vraag, maar jullie input is ook welkom!