13-Sep-2023, 12:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2023, 10:56 AM door Martin van Mourik.)
Ik was ruim drie jaar geleden op zoek naar een tweedehandsje voor een paar honderd euro om het eens uit te proberen. Het werd een Challenge Hurricane met bovenstuur, redenen:
Stabiliteit
Een hurrie is een nerveus sturend fietsje, je went eraan, en hoe harder je gaat, hoe stabieler het voelt
Bij onvoorziene gladheid zit je zomaar opeens op straat voor je er erg in hebt
Snelheid
Een hurrie valt afhankelijk van de configuratie in de categorie "echt niet snel" tot "niet echt snel"
Meenemen in de trein
Geen ervaring, ik doe vrijwel alles op de fiets sinds ik deze fiets heb.
Die enkele keer dat ik de trein neem gebruik ik mijn vouwfiets.
Bagage meenemen (laptop)
Was met de oorspronkelijke kleine bagagedrager nogal lastig, gedoe met meerdere spanbanden om tas achter de zitting op zijn plaats te houden.
Ik heb zelf van hout een grotere bagagedrager geconstrueerd, en bijbehorende staarttas en zijtassen gemaakt, laptop mee is nu geen punt meer.
Voor een opvolger zouden dit mijn wensen zijn
- zag er met twee wielen van gelijke grootte in mijn ogen wel goed uit in vergelijking met veel van het aanbod
- bovenstuur leek me fijner en een minder grote overstap dan onderstuur
- er stond er een op zo'n 30 km, een fietsbare afstand
- kijkend op ligfiets.net leek Challenge me een redelijk gerenommeerd merk, en de Hurricane leek een veel verkocht model
Stabiliteit
Een hurrie is een nerveus sturend fietsje, je went eraan, en hoe harder je gaat, hoe stabieler het voelt
Bij onvoorziene gladheid zit je zomaar opeens op straat voor je er erg in hebt
Snelheid
Een hurrie valt afhankelijk van de configuratie in de categorie "echt niet snel" tot "niet echt snel"
Meenemen in de trein
Geen ervaring, ik doe vrijwel alles op de fiets sinds ik deze fiets heb.
Die enkele keer dat ik de trein neem gebruik ik mijn vouwfiets.
Bagage meenemen (laptop)
Was met de oorspronkelijke kleine bagagedrager nogal lastig, gedoe met meerdere spanbanden om tas achter de zitting op zijn plaats te houden.
Ik heb zelf van hout een grotere bagagedrager geconstrueerd, en bijbehorende staarttas en zijtassen gemaakt, laptop mee is nu geen punt meer.
Voor een opvolger zouden dit mijn wensen zijn
- twee grote wielen
- ruimte voor brede banden
- licht van gewicht
- geen vering
- bovenstuur
- genoeg aanknopingspunten om zelf tassen en kettingkast e.d. te maken