22-Sep-2023, 10:07 AM
(21-Sep-2023, 02:15 PM)TimSch schreef: Het gaat dan toch gebeuren: ik ga een heuse wedstrijd fietsen, mijn eerste. En wel het mooie LEL over een paar weken. Ik heb er best wel zin in!
Daar kan ik dan vervolgens een doel gemiddelde snelheid en als gevolg tijdsdoel aan koppelen. Ik vind het wel fijn een beetje richting te hebben
Dag Tim,
Als voormalig wedstrijdrijder geef ik je ook het advies te oefenen op bochten. Op de laatste foto van deze link ( https://ligfiets.net/news/6238/ ) zie je het keerpunt. Dit is een 180 graden draai. Het scheelt veel tijd (belangrijk in een tijdrit :-) ) als je met een zo hoog mogelijke snelheid uit het keerpunt komt.
Het sturen van bochten is standaard:
Buiten, binnen, buiten.
Hier:
Je rijdt zo veel mogelijk recht als je aankomt.
Je stuurt naar binnen en raakt de rand van de binnenbocht net voorbij het midden.
Vanaf dit punt geef je zo veel mogelijk vermogen om weer op snelheid te komen, waarbij je net niet over de wegrand hoeft.
Dit is fijn theoretisch, maar vraagt veel doen. De kunst is zo lang mogelijk rechtdoor te rijden en zo laat mogelijk te remmen om uiteindelijk met een zo hoog mogelijke snelheid de bocht te nemen. Dit is rijden op het randje van uit de baan vliegen en vraagt lef. Om dit te leren moet je veel oefenen, waarbij je ook merkt hoe het is als je te laat instuurt, de bocht te vroeg insnijdt of moet remmen omdat je buiten de baan dreigt te komen na de bocht.
O, en voor een tijdrit het advies om warm te rijden en niet te snel te starten (maar naar je gewenste vermogen/hartslag toe te rijden.) Fietsen is meer dan data :-)
Veel plezier; waarschijnlijk heb je ongeveer de helft wind mee :-)
Niels, zijwind, van der Wal
De verrijking zit in de beperking