Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets?
#26
Ik heb jaren van Nieuwegein naar de andere kant van Utrecht gefietst. Met de ligfiets, zelfs met diverse lage racers, en een Alleweder.

Met de Alleweder was ik het snel zat. Ik had een heel groot stuk langs een kanaal twee richtingen fietspad, waarvoor geen alternatief was. Inhalen met een 40 kilo zware en 80 cm brede velomobiel gaat niet echt makkelijk, en het was er ook gewoon te druk voor. Kwam er niet langs, of moest dan een eindje verder voor de volgende weer op de rem.

Met de andere ligfietsen gaat het prima. Een hogere, wendbare ligfiets kan best redelijk meekomen met een vlotte racer. Op de lage racer nam ik toch iets minder risico, kijk je niet over of door een auto, en heb je als je heel langzaam rijdt veel plek nodig. Soms staat of rijdt er dan een ander in de weg. In werkelijke reistijd scheelde het bijna niks, tussen een m5 of Baron Lowracer, vs een m5 20-20. Die laatste is hoog, maar ik had een smal stuurtje, 18 spaaks wielen en hij was erg licht, zo'n 13 kilo. De Lowracers waren iets zwaarder en met name de M5 heeft soms wel last van de ketting naast het wiel. Zit je boven de 25 is er niks meer aan de hand en kun je gewoon hangen ipv sturen, maar dat is niet altijd verantwoord. Wat ik op het rechte stuk langs het kanaal won met de lowracers, verloor ik dan weer in de stukjes door de stadswijk, waar de wendbare hogere in het voordeel was.

Ik ligfiets al bijna 30 jaar, o.a. in Arnhem en Utrecht heb ik veel gefietst, Groningen ken ik niet zo. In al die jaren steeds zo'n 10-15 km woonwerk. Ik heb nog wel twee rechtopfietsjes maar die maken beide nauwelijks kilometers, als de ritjes langer worden dan een half uurtje gaan de nadelen overwegen.

je moet niet de verwachting hebben dat je sneller wordt als je een ligfiets koopt, er zijn heel erg veel langzame ligfietsen. Je moet echt zoeken om een snelle te vinden. Het comfort wordt wel beter en helpt misschien om een beetje te onthaasten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: 14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets? - door Jeroen S - 29-Sep-2023, 07:27 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou, een automobil...Merijn — 11:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Naast elkaar mag hin...Hoekie — 10:53 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Natte rug? Neem een ...Merijn — 10:49 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Ik zou het ook niet ...Lopopodium — 10:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
EDIT: Ik kan ...Oliver — 09:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
EDIT: Ik kan he...datakneder — 09:56 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Ventisit doet het we...Jeroen S — 09:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar waarom geen s...Hoekie — 09:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag niet ...Jeroen S — 09:36 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken...Bacchus — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De ergernis hierov...Oliver — 09:28 PM
I'm writing a piece for a magazine
Thank you so much fo...AnaCastan — 09:26 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Ik merk in de Velomo...Jeroen S — 09:24 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Even terug naar die ...Jeroen S — 09:15 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken,...Bob Hagendijk — 09:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat paars met oranje...Hardloper — 08:32 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Wat mij betreft wel.Wim -de roetsende — 08:31 PM