29-Sep-2023, 09:31 PM
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ........
Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.
Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.
(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen).
In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks.
En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker.
Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace.
Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!
Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?