Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets?
#34
(29-Sep-2023, 09:31 PM)PieterTrapt schreef:
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ....
....

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.

Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.

(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen). 

In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks. 

En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker. 

Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace. 

Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!   Big Grin

Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?

Ik heb dat niet zo ervaren, maar ik heb er maar drie keer op gefietst. Maar je betoog is overtuigend!! Een fixie ligfiets heb ik nog nooit gezien. Wat je zegt over de stilte zonder geratel klopt wel helemaal. Maar het gebrek aan een rem vond ik nerveus. Stoppen ging soms moeizaam. Maar dat zal wel aan mijn gewicht liggen. 65kg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: 14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets? - door Tom Fekkes - 29-Sep-2023, 09:45 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou, een automobil...Merijn — 11:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Naast elkaar mag hin...Hoekie — 10:53 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Natte rug? Neem een ...Merijn — 10:49 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Ik zou het ook niet ...Lopopodium — 10:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
EDIT: Ik kan ...Oliver — 09:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
EDIT: Ik kan he...datakneder — 09:56 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Ventisit doet het we...Jeroen S — 09:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar waarom geen s...Hoekie — 09:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag niet ...Jeroen S — 09:36 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken...Bacchus — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De ergernis hierov...Oliver — 09:28 PM
I'm writing a piece for a magazine
Thank you so much fo...AnaCastan — 09:26 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Ik merk in de Velomo...Jeroen S — 09:24 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Even terug naar die ...Jeroen S — 09:15 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken,...Bob Hagendijk — 09:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat paars met oranje...Hardloper — 08:32 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Wat mij betreft wel.Wim -de roetsende — 08:31 PM