11-Oct-2023, 07:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2023, 07:07 PM door Arend-Jan.)
Een carbon vm die in Roemenië gemaakt wordt is heel wat vervuilender qua productie dan een stalen fiets van een Nederlandse framebouwer (er zijn er nog een paar..). En door de epoxy (wat de carbon vezels bij elkaar houdt) is een vm vrijwel niet te recyclen
Maar als je daarna ziet hoe makkelijk je enorm veel km's rijdt, in weer en wind, en ook met bagage waarvoor je anders misschien toch de auto zou pakken, ja dan is de verhouding ineens juist weer andersom.
Kortom: heel moeilijk om iets zinnigs over de duurzaamheid van een fiets te zeggen, het hangt enorm van het gebruik af.
En voor een e-bike geldt hetzelfde. Als deze een gewone fiets vervangt, ja dan is deze in productie natuurlijk minder duurzaam. Maar als deze gebruikt wordt voor woonwerk ritten in plaats van een auto, dan is het natuurlijk juist wel de duurzame keuze.
De e-bike is in gebruik trouwens minder vervuilend dan een gewone fiets, hoe bizar dat ook klinkt. Maar dat komt omdat een elektrische motor zoveel efficiënter is (energetisch) dan de mens.
Maar als je daarna ziet hoe makkelijk je enorm veel km's rijdt, in weer en wind, en ook met bagage waarvoor je anders misschien toch de auto zou pakken, ja dan is de verhouding ineens juist weer andersom.
Kortom: heel moeilijk om iets zinnigs over de duurzaamheid van een fiets te zeggen, het hangt enorm van het gebruik af.
En voor een e-bike geldt hetzelfde. Als deze een gewone fiets vervangt, ja dan is deze in productie natuurlijk minder duurzaam. Maar als deze gebruikt wordt voor woonwerk ritten in plaats van een auto, dan is het natuurlijk juist wel de duurzame keuze.
De e-bike is in gebruik trouwens minder vervuilend dan een gewone fiets, hoe bizar dat ook klinkt. Maar dat komt omdat een elektrische motor zoveel efficiënter is (energetisch) dan de mens.