Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Studie: fietsen worden steeds MINDER duurzaam
#14
(11-Oct-2023, 07:05 PM)Arend-Jan schreef: De e-bike is in gebruik trouwens minder vervuilend dan een gewone fiets, hoe bizar dat ook klinkt. Maar dat komt omdat een elektrische motor zoveel efficiënter is (energetisch) dan de mens.


Als ik me niet vergis wordt bij menselijke spierkracht ongeveer 25% van de verbruikte energie omgezet in beweging en gaat de overige 75% verloren als warmte. Bij verbrandingsmotoren wordt ongeveer 35% van de energie uit de brandstof in beweging omgezet en de rest in warmte. Bij een elektromotor wordt ongeveer 90% van de elektrische energie omgezet in beweging en 10% in warmte.

Als je alleen naar deze cijfers kijkt dan is de elektrische fiets tijdens het gebruik dus energie-efficienter en dat kun je dan eventueel ook als minder vervuilend bestempelen. Maar als je naar de hele keten gaat kijken valt het waarschijnlijk anders uit, en dat is waar het aangehaalde artikel van Kris de Decker ook in belangrijke mate over gaat. Voor de levenscyclus van een ouderwetse stalen fiets die 20000 kilometer meegaat komt hij uit op 3,5 gram CO2 uitstoot per kilometer, voor een elektrische fiets die even veel kilometers meegaat op 16 gram CO2 uitstoot per kilometer.

Ook zonder de levenscyclus mee te nemen steekt een elektrische fiets naar mijn idee niet zo geweldig af bij een spierkrachtfiets als je de energie-aanvoerketen bekijkt. Een paar aannames:
  • de accu wordt geladen uit het stroomnetwerk, dat voornamelijk draait op de verbranding van fossiele brandstoffen, waarbij 65% energie verloren gaat als warmte
  • bij het opladen van de accu gaat 10% energie verloren als warmte
  • bij de afgifte van stroom uit de accu gaat 10% energie verloren als warmte
  • in de elektromotor gaat 10% energie verloren als warmte.
Met deze aannames kom ik op een energie-efficientie van 0,35 * 0,9 * 0,9 * 0,9 = 0,25515  dus ongeveer 25,5%

Als de accu van de fiets rechtstreeks uit zonnepanelen opgeladen wordt dan ziet het er gunstiger uit.

Je zou kunnen tegenwerpen dat je bij de spierkrachtfietser ook een hele energie-aanvoerketen met energieverliezen moet meerekenen voor de extra voeding die deze nodig heeft. Daarbij is het dan wel weer de vraag hoeveel extra voeding deze fietser nodig heeft om dat eindje op eigen spierkracht te fietsen.

Als de spierkrachtfietser het nodig vindt om na elke rit te douchen dan schiet het niet op met de energieefficientie.
Ik doe dat dus zo goed als nooit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Studie: fietsen worden steeds MINDER duurzaam - door Martin van Mourik - 12-Oct-2023, 01:10 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Hij vertelde dat hij...Willeke_IGKT — 10:53 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hm, die logica z...PieterTrapt — 10:52 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
220km totaal, ve...ZoefZoef — 10:37 AM
Gevraagd tasafhouders voor banaantassen
Beste medeliggers, ...hhout2003 — 10:37 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
220km totaal, verd...Wim -de roetsende — 10:15 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
220km totaal, verdee...ZoefZoef — 10:13 AM
Medeliggers onderweg
Een rode  :exclamati...Wim -de roetsende — 10:12 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...ik eindelijk mi...Wim -de roetsende — 10:03 AM
Medeliggers onderweg
In 65 km gisteren tw...Willeke_IGKT — 09:56 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
M5 CHR, 4200 euro me...Wim -de roetsende — 09:51 AM
Medeliggers onderweg
Gisteren al roetsend...ZoefZoef — 09:36 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren 220km gefie...blokdoorn — 09:35 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Veel plezier met het...Willeke_IGKT — 08:45 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En in de nacht er ...LigfietsWilsum — 07:17 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik een nieuw...Niels van der Wal — 07:15 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Het is zover... Na l...Bob Hagendijk — 12:53 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hm, die logica zie i...365cycle — 11:20 PM