12-Oct-2023, 01:55 PM
(11-Oct-2023, 07:05 PM)Arend-Jan schreef: En voor een e-bike geldt hetzelfde [.......] als deze gebruikt wordt voor woonwerk ritten in plaats van een auto, dan is het natuurlijk juist wel de duurzame keuze.
Kent iemand een goed onderzoek hiernaar? Ik ben benieuwd in hoeverre de e-bike de auto verdringt. Mijn privé (N=1, anecdotisch) waarneming is dat ze vooral de gewone fiets wegdrukken. Een klein beetje de auto, maar vooral de gewone fiets.
Ik gebruik wat ruwe maatstaven:
-Tijdens mijn 14 km forensen-rit in de regio Groningen zie ik evenveel auto's als 3 jaar geleden, evenveel fietsen, alleen is nu 35...50% van de fietsen elektrisch
-Op die rit zie je de nodige scholieren (13-16 jaar) met e-bikes. Die komen écht niet uit een auto hoor, die trapten vroeger gewoon zelf.
-Het fietsenhok op mijn werk staat even vol als vroeger, maar nu is ruim de helft een e-bike.
-bij de supermarkt en bij de snackbar is ook circa 40% van de fietsen elektrisch. Er staan niet méér fietsen dan vroeger. Ook niet minder auto's. Meest waarschijnlijke verklaring is dat de burger lui is, en nu per e-bike naar de supermarkt tuft om een halfje brood te halen.
-Ik ken een paar mensen die nu (een deel van de dagen) per e-bike of speedpedelec langere afstanden doen: 16 km, 18 km. Prima! Dat komt inderdaad ook voor. Er is inderdaad een zekere verschuiving van auto naar e-bike. Maar ik vermoed dat de meeste e-bikers vroeger op een gewone fiets waren gegaan.
Nou weet ik ook wel dat ik zeker niet het complete plaatje zie. Kennen jullie toevallig onderzoeken hiernaar? (ja ik moet eerst zelf googlen, maar missch. heeft iemand iets gezien?). Ben ook erg benieuwd naar de gemiddelde rit-lengte van e-bikes.