12-Oct-2023, 04:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2023, 04:38 PM door 365cycle.)
(11-Oct-2023, 06:37 PM)GerDilven schreef: Een comfortabele QV, of een snelle, maar compromisloze snoek-L?Een QV is zeker comfortabel, maar een Snoek-L is zeker niet compromisloos. Sterker nog: over snel genomen drempels is een Snoek waarschijnlijk comfortabeler dan de QV, door het grotere achterwiel en de wat langere wielbasis (educated guess: 132cm).
Snelheid is toch ook wel een heel belangrijk punt, zeker met die dagelijkse 60km.
(11-Oct-2023, 07:20 PM)qv-tester schreef: Wat de snelste velomobiel is, hangt ook van de route af. Ik heb als ik naar Hasselt rijd een vrij technisch traject met nogal wat draaien en keren in de 15 km die het dichtst bij Hasselt ligt, en dan is een stabiele QV niet eens zo traag denk ik. Vandaag had ik een gemiddelde snelheid van 40 km/h, dat is nu wel behoorlijk hoog, maar geeft toch aan dat zelfs een QV kan wedijveren met een snelle speed pedelec. Ik merk in elk geval in bochten dat ik meestal duidelijk sneller ben dan tweewielers en auto's.De QV kiept niet zomaar om, maar ik heb met de mijne toch nog wel een aantal keer last gehad van smerig overstuur, met als gevolg dat ik iets minder gek durfde te doen in bochten met iets minder dan droog, stofvrij en superstrak asfalt. Ja, unpopular opinion, maar weet ook dat ik lang niet de enige ben die daar last van heeft gehad. Misschien ben ik wel één van die weinige malloten die zo hard de bocht om gaat, maarja... dat is het punt dan juist
Met de Milan GT en de Bülk "hoek" ik minstens net zo hard als ik destijds met de QV deed, juist omdat ze zo voorspelbaar zijn; beide fietsen "liften" bij mij eerst een voorwieltje maar zijn dan nog wel "onder controle", pas als je vanaf dat punt verder doorstuurt gaan ze echt kiepen.
De QV moet z'n snelheid in mijn ervaring vooral hebben van de enorm efficiënte aandrijving. Net als in de DF is in een QV iedere trap raak, en de "road presence" helpt ook behoorlijk als je dan weer eens de weg op gaat ipv het fietspad. De Bülk is ook stijf, maar je ligt daarin zoveel vlakker dat het toch minder vlot optrekt. En ondanks dat m'n 2e DF hier ook in de schuur staat zijn er een paar klimmetjes waar ik nog met geen enkele fiets zo snel naar boven ben gekomen als destijds met de (10 kilo zwaardere!) QV.
Wat betreft die speed pedelecs: een flink fitte rijder in een QV kan snelle speed pedelecs (Strömer!) het flink lastig maken op het juiste traject, maar met de laatste generatie snelle tadpole velomobielen blijft zo'n SP echt nergens als je een beetje de ruimte hebt. Met 200 watt duurvermogen is 45 gemiddeld zeker niet onmogelijk, en dan hoeft er nog niet eens een kap op te liggen.