12-Oct-2023, 06:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2023, 06:53 PM door 365cycle.)
Opbokken doe ik meestal met een yogablokje, gewoon onder de kettingtunnel (dan ga ik er dus niet in zitten). Daarnaast heb ik een oude versleten computertafel in m'n schuur staan die ruim tussen de wielen past. Er is een sleufje in gezaagd waar een kettingtunnel in past, dus dat ding is echt ideaal om zittend aan een velomobiel te prutsen
Ik heb naar goed voorbeeld van velomobiel.nl een stok met een lus eraan die ik aan kan trekken, zodat ik de trapper kan draaien met m'n hand in het instapgat, terwijl ik naast de fiets sta.
Wat Peter zegt klopt, maar ik zou het in deze volgorde doen:
1. Visueel controleren of de derailleur wel recht staat, want dat gaat nog weleens mis. Bij een Quest is dat best redelijk te zien als je het kapje eraf haalt en er dan achter gaat staan. Rechtbuigen doe ik zelf niet graag, want ik ben van het type "afbreken en dan een kwartslagje terug".
2. Als je weet dat de ketting er op het kleinste kransje af schiet, kijk dan even of je wel op de grootste kan komen. Met temperatuurswisselingen en slijtage wil de afstelling nog weleens een beetje "verlopen", en dat wil je corrigeren aan de shifter (want het hele bereik is een stukje opgeschoven).
3. Als je wél op beide uiterste kransjes kan, zou ik de stelschroeven op de derailleur bijdraaien (soms staat er een "H" en een "L" bij, anders ff je derailleurmerk en -type Googlen). Ik stel 'm altijd te krap, en dan ga ik zorgen dat ie nét soepel naar het grootste en kleinste kransje schakelt.
4. Als ie dan nog steeds niet lekker schakelt twijfel ik altijd tussen naar Dronten brengen en de kabel vervangen om te kijken of dat helpt.
Ik heb naar goed voorbeeld van velomobiel.nl een stok met een lus eraan die ik aan kan trekken, zodat ik de trapper kan draaien met m'n hand in het instapgat, terwijl ik naast de fiets sta.
Wat Peter zegt klopt, maar ik zou het in deze volgorde doen:
1. Visueel controleren of de derailleur wel recht staat, want dat gaat nog weleens mis. Bij een Quest is dat best redelijk te zien als je het kapje eraf haalt en er dan achter gaat staan. Rechtbuigen doe ik zelf niet graag, want ik ben van het type "afbreken en dan een kwartslagje terug".
2. Als je weet dat de ketting er op het kleinste kransje af schiet, kijk dan even of je wel op de grootste kan komen. Met temperatuurswisselingen en slijtage wil de afstelling nog weleens een beetje "verlopen", en dat wil je corrigeren aan de shifter (want het hele bereik is een stukje opgeschoven).
3. Als je wél op beide uiterste kransjes kan, zou ik de stelschroeven op de derailleur bijdraaien (soms staat er een "H" en een "L" bij, anders ff je derailleurmerk en -type Googlen). Ik stel 'm altijd te krap, en dan ga ik zorgen dat ie nét soepel naar het grootste en kleinste kransje schakelt.
4. Als ie dan nog steeds niet lekker schakelt twijfel ik altijd tussen naar Dronten brengen en de kabel vervangen om te kijken of dat helpt.