12-Oct-2023, 08:15 PM
(12-Oct-2023, 01:10 AM)Martin van Mourik schreef:Wat een zinloze aannames en berekeningen.(11-Oct-2023, 07:05 PM)Arend-Jan schreef: De e-bike is in gebruik trouwens minder vervuilend dan een gewone fiets, hoe bizar dat ook klinkt. Maar dat komt omdat een elektrische motor zoveel efficiënter is (energetisch) dan de mens.
Als ik me niet vergis wordt bij menselijke spierkracht ongeveer 25% van de verbruikte energie omgezet in beweging en gaat de overige 75% verloren als warmte. Bij verbrandingsmotoren wordt ongeveer 35% van de energie uit de brandstof in beweging omgezet en de rest in warmte. Bij een elektromotor wordt ongeveer 90% van de elektrische energie omgezet in beweging en 10% in warmte.
Als je alleen naar deze cijfers kijkt dan is de elektrische fiets tijdens het gebruik dus energie-efficienter en dat kun je dan eventueel ook als minder vervuilend bestempelen. Maar als je naar de hele keten gaat kijken valt het waarschijnlijk anders uit, en dat is waar het aangehaalde artikel van Kris de Decker ook in belangrijke mate over gaat. Voor de levenscyclus van een ouderwetse stalen fiets die 20000 kilometer meegaat komt hij uit op 3,5 gram CO2 uitstoot per kilometer, voor een elektrische fiets die even veel kilometers meegaat op 16 gram CO2 uitstoot per kilometer.
Ook zonder de levenscyclus mee te nemen steekt een elektrische fiets naar mijn idee niet zo geweldig af bij een spierkrachtfiets als je de energie-aanvoerketen bekijkt. Een paar aannames:Met deze aannames kom ik op een energie-efficientie van 0,35 * 0,9 * 0,9 * 0,9 = 0,25515 dus ongeveer 25,5%
- de accu wordt geladen uit het stroomnetwerk, dat voornamelijk draait op de verbranding van fossiele brandstoffen, waarbij 65% energie verloren gaat als warmte
- bij het opladen van de accu gaat 10% energie verloren als warmte
- bij de afgifte van stroom uit de accu gaat 10% energie verloren als warmte
- in de elektromotor gaat 10% energie verloren als warmte.
Als de accu van de fiets rechtstreeks uit zonnepanelen opgeladen wordt dan ziet het er gunstiger uit.
Je zou kunnen tegenwerpen dat je bij de spierkrachtfietser ook een hele energie-aanvoerketen met energieverliezen moet meerekenen voor de extra voeding die deze nodig heeft. Daarbij is het dan wel weer de vraag hoeveel extra voeding deze fietser nodig heeft om dat eindje op eigen spierkracht te fietsen.
Als de spierkrachtfietser het nodig vindt om na elke rit te douchen dan schiet het niet op met de energieefficientie.
Ik doe dat dus zo goed als nooit.
Ten eerste, ligfietsers zijn zo gering in getal, dat de ligfiets in het totale plaatje, geen gewicht heeft, de massa heeft een E-bike, dat zie je nu ook met die Fat Bikes, ik zie het nut er niet van in, maar het wordt verkocht, wat ik hier in Tsjechië zie, ik ben bang dat de ligfietser rechts wordt ingehaald in aantallen.
Weer terug willen naar fietsen zonder motor, is als terug willen naar de ossenkar, dat gaat niet gebeuren.
Een accu van een E-bike kun je makkelijk opladen met een zonnepaneel, de geringe hoeveelheid energie die nodig is, en het langzame laden met de meeste laders, maakt dat voor iedereen mogelijk, alleen men moet het willen.
Al of niet met een motor fietsen, maakt voor een mens die niet lui is, voor de gezondheid niets uit, met een motor fiets ik meer kilometers, ben sneller bergop, neem meer bagage mee, als ik met mijn trike nu ook nog de winter door kom, kan ik het hele jaar de auto laten staan.
Mijn trapvermogen, is in de herfst altijd op zijn best, ook dit dit jaar weer, bovendien is fietsen niet mijn enige beweging, tuinieren is een andere.
Waar ik me hier ook steeds over verbaas is; dat men niet aan wil nemen dat een groot deel v d mensheid, zeker in de westerse wereld, geen zin heeft om zich te bewegen, daar kun je van denken wat je wil, daar kan men hier schrijven wat men wil, maar dat verandert niks aan de werkelijkheid