17-Oct-2023, 04:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2023, 04:29 PM door 365cycle.)
(17-Oct-2023, 04:00 PM)PieterTrapt schreef: Eens. Vanuit de fietsindustrie was de e-bike een briljante zet!Vanuit medische instellingen en pensioenfondsen ook.
Als iedereen een slechtere conditie krijgt hebben ze meer gezondheidszorg nodig en gaan ze eerder dood.
Echter wil ik niet zo'n zwartkijker zijn. Ik blijf doorgaan met mensen stimuleren uit de auto op/in de fiets te stappen, en laat het als het ff kan dan (een ligger of) een velomobiel zijn. Voor comfort, veiligheid, conditie en actieradius.
Makkelijk is dat echter niet. Een enkeling (bijvoorbeeld Martjan) is zo goed als direct om, rijdt zeer regelmatig en ontlast direct bestaande infrastructuur (trein/snelweg).
Veel anderen hikken tegen allerlei zaken aan die ze bij de auto met de mantel der liefde bedekken of zelfs gewoon vergeten.
Ik had gisteren nog zo'n gesprek:
A(spirant)-V(elonaut): "Maar wat als ik onderweg naar m'n werk in the middle of nowhere een lekke band krijg? Ik weet dat jij het kan, maar ik kan zelf niet zomaar een band verwisselen"
Ik: "Nee klopt, maar hoe doe je dat dan met de auto? Heb je wel een ANWB abonnement?"
A-V: "Nee, dan bel ik gewoon iemand"
Ik: "Ok... maar dat kan dan toch ook als je stil staat met je velomobiel? En daarbij, ANWB voor de auto kost 100-150 euro per jaar. Voor de fiets is het het eerste jaar nog geen 40 euro, daarna 48,50"
Tegen hetzelfde hik je vaak aan als je het over de reistijd hebt. Ik bedoel, ja, ik weet dat ik één van de weinigen ben die wedstrijdjes tegen auto's in de Randstad aandurft op afstanden van 40-50 km. Maar ook als je totaal niet sterk bent boek je winst; als je helemaal aan het begin 2x25 km aflegt in twee uur, en je doet daar met de auto 2x20 minuten over (wat erg snel is, de meeste automobilisten halen geen 75 km/h!), heb je op 80 minuten besteed en 120 minuten gesport. Van en naar de sportschool gaan kost je ook minstens 2x10 minuten, als je dan 60 minuten sport ben je dezelfde kwijt. Dan hebben we het nog niet gehad over het sportschoolabonnement (minimaal zo'n €1 per dag) en de reiskosten met de auto (als je enkel benzine en onderhoud rekent is 50 km/dag al gauw een tientje). Als je slechts 2 dagen per week wil sporten kan je zo meer dan 1000 euro per jaar besteden aan een velomobiel. Als je de afschrijving meerekent is zelfs een nieuwe velomobiel financieel nog steeds in het voordeel.