19-Oct-2023, 06:14 PM
Even een stukje historie: in de ligfietswereld stond en staat technische innovatie hoog aangeschreven. We willen snel en/of ver gaan met zo weinig mogelijk moeite. Daarom werd er ook juist NIET uitgegaan van iedereen moet met hetzelfde materiaal rijden of binnen een merk fiets mag er niks verandert worden. En er zijn geen handicaps bij wedstrijden. Dit komt mede voort uit de uitsluiting van ligfietsen door de UCI die plots met wel heel arbitraire voorschriften kwam hoe een racefiets eruit moet zien. Dat arbitraire wilde de ligfietsscène juist niet imiteren. Een score toekennen aan een type velomobiel is natuurlijk hoogst arbitrair. Bovendien kun je met bandenkeuze en al dan niet met racekap rijden een groot verschil maken, dus dat betekent nog meer scores om het eerlijk te houden.
Ook door de oliecrisis in de jaren '70 kwam de nadruk te liggen op efficiëntie maar ook bruikbaarheid met als uitvloeisel bijvoorbeeld de 365dagen competitie.
Het is eigenlijk best bijzonder dat met al die nadruk op snelheid, we nu toch een keur aan heel bruikbare, alledaagse velomobielen hebben waar volop mee geraced wordt. Dat gaat prima samen!
Ik vond het altijd erg leuk om met allerlei aerodynamische, snelle bandjes, configuraties helemaal toegesneden op een specifiek parcours enzovoorts, meer uit mijn lowracer, highracer of diverse velomobielen te halen. Ik was met mijn speciale Mango's vaak sneller dan rijders die met een standaard Quest deelnamen.
Bij grotere wedstrijden worden nog weleens categorieën gemaakt en bijvoorbeeld een forensklasse ingesteld, maar bij veel wedstrijden zijn er gewoon te weinig deelnemers. De persoonlijke strijd tegen een ongeveer even snelle rijder is wat mij het meest trekt bij wedstrijden, ongeacht waar de ander mee rond rijdt.
Dat waren zo mijn twee centen.
Ook door de oliecrisis in de jaren '70 kwam de nadruk te liggen op efficiëntie maar ook bruikbaarheid met als uitvloeisel bijvoorbeeld de 365dagen competitie.
Het is eigenlijk best bijzonder dat met al die nadruk op snelheid, we nu toch een keur aan heel bruikbare, alledaagse velomobielen hebben waar volop mee geraced wordt. Dat gaat prima samen!
Ik vond het altijd erg leuk om met allerlei aerodynamische, snelle bandjes, configuraties helemaal toegesneden op een specifiek parcours enzovoorts, meer uit mijn lowracer, highracer of diverse velomobielen te halen. Ik was met mijn speciale Mango's vaak sneller dan rijders die met een standaard Quest deelnamen.
Bij grotere wedstrijden worden nog weleens categorieën gemaakt en bijvoorbeeld een forensklasse ingesteld, maar bij veel wedstrijden zijn er gewoon te weinig deelnemers. De persoonlijke strijd tegen een ongeveer even snelle rijder is wat mij het meest trekt bij wedstrijden, ongeacht waar de ander mee rond rijdt.
Dat waren zo mijn twee centen.