29-Apr-2018, 04:13 PM
Wellicht zakt je zitting teveel door waardoor deze op de kettingrol komt. Zorg ervoor dat de onderste en bovenste stoelsteunen zodanig bevestigt zijn dat de stoel niet doorhangt. Je moet het stoeltje over de bovenste steun heen moeten drukken. maar ook weer niet met teveel moeite want dan wordt de stoel in de lengte gerekt. Het komt dus nogal nauwkeurig. Steunen goed vast zetten als ze eenmaal op de goede plek zitten.
Piet schrijft dat hij een Mango Sport heeft dus is het er een met aparte kettingspanner voor de brug. Dus was er idd. geen noodzaak om een schakel uit de ketting te halen want dat doet niets voor de positie van de deraiileur. De derailleur kan verdraaid zijn doordat de tussenas te los zat of anders losgehaald is geweest. De derailleur is vast gebout op een plat stuk alumoinium en ook deze verbinding zou te los kunnen zijn.
Door het inkorten van de ketting is het ook nog mogelijk dat de ketting nu zo kort is dat in de eerste versnelling de kettingspanner tegen de brug zaagt. Maar dat "zagen" zou in hogere versnellingen dan verdwijnen.
(22-Apr-2018, 12:08 AM)emgaron schreef: Heb jij een oude Mango (serienummer in de 20, denk ik - secundaire ketting is rechts)? Want bij mijn Mango (Nr. 57) heeft de hoogte van de derailleur niets met de kettinglengte te maken - de derailleur achter heeft geen twee wieltjes (zoals bij gewone achterderailleurs), maar alleen een soort kunststofkooi (zonder wieltjes) waarmee hij de ketting verder schuift. De spanning van de ketting wordt aan de voorkant met een aparte kettingspanner bereikt. Zo is het bij alle nieuwere Mango's. Als bij mijn Mango de derailleurkooi op de bodem komt heb ik hem verkeerd ingebouwd of de snelspanner van de tussenas niet vast genoeg gezet.
Piet schrijft dat hij een Mango Sport heeft dus is het er een met aparte kettingspanner voor de brug. Dus was er idd. geen noodzaak om een schakel uit de ketting te halen want dat doet niets voor de positie van de deraiileur. De derailleur kan verdraaid zijn doordat de tussenas te los zat of anders losgehaald is geweest. De derailleur is vast gebout op een plat stuk alumoinium en ook deze verbinding zou te los kunnen zijn.
Door het inkorten van de ketting is het ook nog mogelijk dat de ketting nu zo kort is dat in de eerste versnelling de kettingspanner tegen de brug zaagt. Maar dat "zagen" zou in hogere versnellingen dan verdwijnen.