Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LEL 2023 - 22 oktober
#48
(25-Oct-2023, 01:05 AM)365cycle schreef:
(24-Oct-2023, 11:26 AM)Hoekie schreef: Een (gecalibreerde) powermeter zou dat kunnen oplossen. Dan verklaart die welke velo 'gewonnen' heeft.
Trouwens, dit eigenlijk ook niet. We raken weer even aan het complexe verhaal van het meten van efficiëntie: (snelheid voor) vermogen is niet alles.
Ik zal een paar simpele voorbeelden geven:

1. Lichaamshouding. Je ziet het bij wielrenners op een tijdritfiets; er wordt door stuurlui aan wal best vaak geklaagd over hun imperfecte positie. Als je echter fors meer vermogen kan leveren bij een iets minder gunstige positie ga je onder de streep toch harder en/of houd je die lage positie langer vol. Bij velomobielen niet relevant... of toch wel? In de DF levert mijn overschot aan type 2 spiervezel (en gebrek aan type 1 Big Grin ) meer piekvermogen maar minder duurvermogen dan in een vlakkere positie, zoals in de Milan/Bülk. 
2. Verliezen in de aandrijflijn; mensen die van een Milan GT of een oude Quest in een QV of DF stappen voelen het direct, je kan daarmee veel vlotter optrekken. Het blijft niet alleen bij gevoel; zelfs naast de Bülk pak ik soms een PR met de DF XL, maar meestal dan op een segment waarvoor ik hard moet optrekken en/of moet klimmen. 
3. Wegligging. Een fiets met een smaller spoor kan een kleiner frontaal oppervlak hebben, maar kan bij dezelfde gewichtsverdeling en hoogte minder snel door de bocht. Ná de bocht moet je dus meer energie besteden om weer op snelheid te komen. 
4. Overzicht. Met de toerkap op de Bülk ga ik op rechte stukken sneller, maar wanneer ik uit moet kijken ben ik toch voorzichtiger, ook al ben ik me daar tijdens het rijden vaak niet van bewust. Eenzelfde verschil ervaar ik wanneer ik overstap naar de DF/Tuna: Je hebt meer overzicht, uitkijken is iets makkelijker, maar je wordt iets sneller verblind omdat je vaker óver een vangrail heen kijkt ipv er tegenaan.

Samengevat: op m'n woon-werkroute ZH-Utrecht die ik regelmatig rijd kan ik in de zomer met beide fietsen zonder toerkap ~45 km/h gemiddeld rijden. Als je die ritten dan met elkaar gaat vergelijken, dan zie je dat de kruissnelheid met de DF oploopt tot ~55 km/h. Met de Bülk ben ik in de bebouwde kom wat trager. Net als de Milan blinkt die vooral uit wanneer hij de ruimte krijgt - op de stukken 60-weg rijd ik in zo'n knalrit dan ook vaak tussen de auto's op de weg, want de kruissnelheid gaat dan soms naar 62-63 km/h. 

Die competitie voor de snelste fiets, dat is eigenlijk vooral meten is weten over wie de langste heeft, en dan op Youtube en het Duitse forum tot op het irritante af aangezwengeld door Daniel en Nici. Want dat nieuwste model, dat is het helemaal, de snelste fiets ooit, zo snel, je moet achteruit trappen om te zorgen dat ie überhaupt stil blijft staan. Als Arend-Jan dan naar Wijchen fietst, de W9 vergelijkt met zijn Milan GT en geen significante snelheidswinst ontdekt worden er honderd smoezen redenen opgenoemd en wordt hij tot 2x toe verzocht terug te komen voor een nieuwe meting; als de LEL gereden wordt en de W9 wordt vierde na een Snoek L en twee Tunas idem dito. Het is leuk dat die wedstrijden innovatie bevorderen en gezellig is het ook, maar het smoezenfestijn gaat na een wedstrijd met geijkte vermogensmeters niet anders zijn. Ergens kan ik ze ook nog eens geen ongelijk geven, want er zijn altijd omstandigheden te bedenken die in het voordeel van de Snoek L of juist de W9 zijn.

Als je vooral wil weten welke fiets het snelst is, dan is dat vooral afhankelijk van waar jij wil fietsen, onder welke omstandigheden, en vooral ook hoe hard je wil trappen. De fiets waarin jij je het fijnst voelt, die moet je hebben. En dat zal niet voor iedereen dezelfde zijn.

Ik heb op het punt bij het restaurant gestaan en had de camera aan staan voor als er wat gebeurt. En helaas is de batterij een keer leeg gegaan dus daardoor heb ik geen goede tijds verschil tussen ymte en de rest omdat ymte al op de terugweg was voordat de camera uitging. en met de tijden die ik heb zie ik dat het maar 2 min scheelt. dus ik heb de camera snel weer aangezet.

maar als ik dan kijk naar theo en daniel dan was daniel eerder terug dan theo. met een verschil van 1min 13sec Maarja tot de finish is ook nog 15km dus dan is het weer in te halen. maar als bij mij de start en de eind streep was dan was theo 2de.  En pieter met de tuna 3de met 26 sec achter theo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 21-Sep-2023, 02:15 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Willeke_IGKT - 21-Sep-2023, 02:19 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 21-Sep-2023, 02:52 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door datakneder - 21-Sep-2023, 03:08 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door melle z - 21-Sep-2023, 03:12 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Niels van der Wal - 21-Sep-2023, 03:29 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 21-Sep-2023, 03:42 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Niels van der Wal - 21-Sep-2023, 05:11 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Fietsbennie - 21-Sep-2023, 04:46 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Piet K - 21-Sep-2023, 08:12 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Niels van der Wal - 22-Sep-2023, 10:07 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Bacchus - 22-Sep-2023, 02:23 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 22-Sep-2023, 05:07 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Niels van der Wal - 22-Sep-2023, 07:07 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 23-Sep-2023, 12:11 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 22-Oct-2023, 02:56 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Tom Fekkes - 22-Oct-2023, 03:23 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 22-Oct-2023, 03:29 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 22-Oct-2023, 04:05 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Hoekie - 22-Oct-2023, 05:06 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 22-Oct-2023, 08:36 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Lopopodium - 22-Oct-2023, 06:16 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Hoekie - 22-Oct-2023, 06:35 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 22-Oct-2023, 07:32 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 22-Oct-2023, 08:42 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 22-Oct-2023, 09:22 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 22-Oct-2023, 10:30 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door johmamail - 23-Oct-2023, 07:16 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 23-Oct-2023, 10:09 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Piet K - 23-Oct-2023, 10:27 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Roepers - 23-Oct-2023, 10:36 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Tom Fekkes - 23-Oct-2023, 10:44 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 24-Oct-2023, 07:15 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 24-Oct-2023, 08:40 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 24-Oct-2023, 09:19 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Niels van der Wal - 24-Oct-2023, 09:38 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door LigfietsWilsum - 24-Oct-2023, 10:09 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Bob Hagendijk - 24-Oct-2023, 11:43 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 24-Oct-2023, 09:01 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TimSch - 24-Oct-2023, 09:25 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door TheoZw - 24-Oct-2023, 09:26 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door GertBr - 24-Oct-2023, 10:45 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Willeke_IGKT - 24-Oct-2023, 11:26 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Hoekie - 24-Oct-2023, 11:26 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 25-Oct-2023, 01:05 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Veloquest - 25-Oct-2023, 01:45 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Gideonaut - 24-Oct-2023, 12:09 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Hoekie - 25-Oct-2023, 12:19 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 25-Oct-2023, 07:48 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Veloquest - 25-Oct-2023, 10:52 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Arend-Jan - 25-Oct-2023, 08:16 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door de Boer - 25-Oct-2023, 09:35 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Wim -de roetsende - 25-Oct-2023, 09:44 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 25-Oct-2023, 03:08 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Gideonaut - 25-Oct-2023, 09:58 AM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Arend-Jan - 25-Oct-2023, 03:48 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door 365cycle - 25-Oct-2023, 04:41 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Arend-Jan - 26-Oct-2023, 03:10 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door Gideonaut - 25-Oct-2023, 05:51 PM
RE: LEL 2023 - 22 oktober - door John70 - 25-Oct-2023, 04:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag niet ...Jeroen S — 09:36 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken...Bacchus — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De ergernis hierov...Oliver — 09:28 PM
I'm writing a piece for a magazine
Thank you so much fo...AnaCastan — 09:26 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Ik merk in de Velomo...Jeroen S — 09:24 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Even terug naar die ...Jeroen S — 09:15 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Daarover gesproken,...Bob Hagendijk — 09:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat paars met oranje...Hardloper — 08:32 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Wat mij betreft wel.Wim -de roetsende — 08:31 PM
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (begi...
Nou, dat was weer ee...HugoW1975 — 08:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
@pietertrapt Ook...Niels van der Wal — 08:26 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Fujin en Taifun zijn...Wim -de roetsende — 08:23 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Ik heb met een M5 Sh...GHOOGEN — 08:14 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ga de gemeente ...365cycle — 08:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn QV nu op ...Hoekie — 07:48 PM
Heb je echt meer overzicht op een hoge ...
Op zowel de Hurri (s...Bacchus — 07:19 PM
Kilometer topic
Ik kwam er vandaag i...TimSch — 07:18 PM