29-Oct-2023, 04:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2023, 04:09 PM door De tovenaar.)
Za 02/09 Sogndal - Øvre Årdal 101 km
Sogndal - Solvorn (20 km)
https://ridewithgps.com/trips/133336380
Vandaag staat een zware bergrit op het programma naar de Sognefjell, een hoogvlakte aan de rand van het Jotunheimen National Park. Maar voordat we bij Fortun aan de zware klim beginnen, moet er eerst nog ruim 55 km gefietst worden langs het Sognefjord. De fietsroute naar Skjolden volgt niet de grote weg via Luster maar loopt aan de andere (oost)oever van het Lustrafjord via Urnes. Urnes is te bereiken via een veerpont vanuit Solvorn. Die gaat echter om het hele uur, de eerste vertrekt om 10u, dus moeten we het goed timen en niet al te laat weg. Het is weliswaar slechts 20 km fietsen, maar wel met een heuvel ertussen. Even na achten verlaten we de camping en klimmen richting Hafslo tot een hoogte van ruim 200m. Daarna volgt een korte afdaling tot Solvern aan het Lustrafjord, waar we ruim op tijd (~9u30) bij de veerhaven aankomen.
Urnes - Øvre Årdal (81 km)
https://ridewithgps.com/trips/133336416
De ferry doet er 15 minuten over tot Urnes, waar op een heuvel het oudste stavkirkje van Noorwegen is te bewonderen. Daar zijn we beiden al eens eerder geweest, dus laten we die maar links liggen. De smalle weg langs het fjord is rustig en gaat wat op en af met drie donkere onverlichte tunnels waarvan de tweede het langst en het donkerst is. Mijn nieuwe fietslampje van Ali blijkt het prima in die tunnels te doen. Van Skjolden is het nog vlak tot Fortun, waar de lange klim richting de Jotunheimen begint. Bij de afslag in het dorpje lunchen we op een grote picknickplaats. De klim begint met veel haarspeldbochten, de eerste kilometers vallen nog mee, maar de klim wordt steeds steiler en lastiger tot aan het berghotel van Turtagrø. Tot nu toe is dit de zwaarste klim van de vakantie en de gebutste knie van de gletsjerwandeling maakt het er niet makkelijker op. In Turtagrø maken we een korte stop. Hier verlaten we de Sognefjellvegen en slaan de Tindevegen in die tot een hoogvlakte van 1300m leidt.
Toen Luddo 'm in een grijs verleden had gefietst was dit nog een gravelweg maar inmiddels is die prima geasfalteerd. Ook klimt die wat minder steil, met zo nu en dan zelfs wat afdalingen. Bij een tweede top op 1300m wordt het berglandschap ontsiert door veel hoogspanningsmasten. Na een lange en steile afdaling wordt de weg op het eind erg smal met onoverzichtelijke haarspeldbochten en bereiken we het industriestadje Øvre Ardal. Hier doen we inkopen voor het weekend (want zondag is alles weer gesloten) en zoeken een camping op. De Utladalen camping bij Svalheim in het Utladal, een paar kilometer verderop, ligt er verlaten bij maar is gelukkig open. We boeken er voor twee dagen een hytte ivm de slechte weersverwachtingen voor zondag. De kosten vallen nog mee in vergelijking met kamperen voor maar 200 NOK extra (+€17). Met slechts een stapelbed is die wat kleiner dan de vorige cabin in Hjelmeland. De cabin heeft echter wel een douche/toilet en keukentje. Morgen weer een rustdag.
Zo 03/09 Utladalen (15 km, 315 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133411056
De hele dag regent het dus in het huisje maken we plannen voor de terugreis (mogelijk via Denemarken) en verdere etappes gepland, wat aan de fietsen gesleuteld, wasje doen etc. En in de middag klaart het zelfs een beetje op en kunnen we nog een stukje fietsen langs de watervallen in het Utladal, de diepste vallei van Scandinavië. Zelfs met dit zwaar bewolkte weer blijkt het een mooi dal te zijn vol watervallen. We fietsen tot het eind van de asfaltweg bij de Hjellefossen, een waterval een kleine 3 kilometer verder. Daar begint een goed verhard gravelpad, de Vettisvegen, naar de Vettigard berghut. Het pad blijkt ook goed te befietsen op een aantal steilere stukken na. We komen wat mtb-ers en veel wandelaars tegen, waarschijnlijk gaan die naar de verst gelegen waterval, de Vettisfossen, de hoogste waterval van Noord-Europa. We passeren een aantal watervallen en bij steilere stuk naar de Vettigard keren we weer om. Het begint weer te regenen en een wandeling vanaf Vettigard berghotel naar de Vettisfossen zit er voor vandaag niet in.
Ma 04/09 Øvre Årdal - Ryfoss (85 km, 1687 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133524234
Gelukkig is de regen weggetrokken en om 8 uur verlaten we de camping. Nog even langs het centrum om inkopen te doen en dan beginnen we aan de lange steile klim naar boven via de Tyinvegen (53). Eerst via een serie haarspeldbochten en wat korte tunnels, dan volgt een 1km lange tunnel die goed verlicht is. De 53 is rustig en opvallend breed. Dit was vroeger de enigste verbinding met de buitenwereld en trucks van de mijnindustrie moesten hierlangs. Nu is er een alternatieve verbinding langs het fjord waardoor deze weg niet meer zo druk is. Bij de Ljotelitunnel zien we de oude weg naar Tusenmeteren met veel haarspeldbochten omhoog slingeren. Oorspronkelijk plan was deze gravelweg te fietsen via Tusenmeteren om de "drukke" 53 te kunnen vermijden. Dat blijkt gelukkig niet nodig en bovendien zou deze gravelroute, hoewel misschien mooier, vele malen zwaarder zijn geweest. De klim over de 53 is zo'n 8 a 9% steil en vlakt af bij de bergmeertjes. Het weer is somber en grijs maar gelukkig droog.
Bij het grootste bergmeer, het Tyin, bereiken we een hoogte van 1100m en begint de afdaling. Na de korte afdaling bereiken we in Tyinkrysset de E16 snelweg naar Oslo, die opvallend rustig is. Zonder nog op zoek te hoeven gaan naar lastige gravelwegen dalen we nog een stuk verder af over deze "snelweg". Bij het Vangsmjøse meer verlaten we pas de E16 en fietsen langs de noordoever over een mooie gravelweg. We volgen nu de Mjølkevegen, een populaire gravel fietsroute richting Ryfoss. Een paar kilometer voorbij Ryfoss vinden we een verlaten Hålimo Camping die gelukkig open is.
Di 05/09 Ryfoss - Gol (94 km, 1054 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133639210
Vanochtend is er nog steeds niemand bij de receptie dus kunnen we ook niet afrekenen. We fietsen de eerste 6 km over de "snelweg" naar Oslo, de E16, die nog steeds vrij rustig is. Dan via een parallelweg nog een stukje langs de E16 om 12 km verder het meer over te steken en via de Vestsidevegen verder te fietsen door een Ardennenachtige streek. Deze weg is nog iets rustiger, soms half verhard en wat meer op en af. Aan het eind van de meertjes via de drukkere 51 met veel vrachtverkeer naar Gol. De 51 is gelukkig erg breed en klimt geleidelijk tot 850m hoogte. De hoogvlakte is echter vrij saai met veel naaldbos. Na een korte afdaling bereiken we het aardige toeristische plaatsje Gol. We fietsen wat heen en weer door het dorp tussen supermarkt en bouwmarkt, op zoek naar een verdeelstekker die we op de camping hebben laten liggen en gaan daarna op zoek naar een camping. De Personbråten Camping blijkt door Hans ernstig beschadigd en tijdelijk gesloten. Over Firstcamp Gol, een immens groot bungalowpark, hebben we veel slechte reviews gelezen. Er is echter geen ander alternatief dus toch maar daar ingecheckt. We worden vriendelijk ontvangen. De oorspronkelijke tentenvelden aan de rivier zijn ook hier weggespoeld, maar we hebben vrije keus om de tenten ergens op te zetten. We zetten de tenten op in een grasperkje bij een van de vele verlaten woonwagens. Overal is men bezig met het herstellen van de schade. De negatieve recensies op Google moet je dus met een flinke berg zout nemen, de vermeende Noorse Tokkies zijn allemaal al naar huis en de prijs is zelfs redelijk goedkoop (350 NOK / €30) en het sanitair, op loopafstand van de tenten, is zelfs hotelwaardig te noemen zonder douchemuntjes. Beste camping tot nog toe.
Wo 06/09 Gol - Uvdal (81 km, 1312 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133742061
Vanochtend is het vrij fris. We volgen fietsroute 4 die over een onverhard pad aan de zuidzijde van het Hallingdal loopt en vermijden zo de drukke N7. Langs het pad zijn de sporen van Hans zichtbaar, de storm heeft een maand geleden in deze regio een spoor van verwoesting achtergelaten. Het pad loopt parallel aan de spoorlijn en gaat op en af. Even verderop volgt de fietsroute een rustige regionale weg tot aan Nesbyen. Hier maken we een stop voordat we beginnen aan de lange klim naar de Nesfjellet hoogvlakte. De 2910 klimt zeer geleidelijk naar een hoogte van 850m. Ook hier zijn overal herstelwerkzaamheden ten gevolge van de storm zichtbaar. Bij de bergmeertjes vlakt de klim af en op de hoogvlakte gaat het wat op en af. Het landschap is wat saai met veel bos. Na een korte afdaling bereiken we Rødberg waar we inkopen doen en een camping zoeken. Bij de plaatselijke camping aan het meer is niemand aanwezig en zien we eigenlijk alleen (vrij voordelige) mini-cabins. De Persgård camping ligt een stuk buiten Rødberg en is mooi gelegen in het Uvdal aan het Fønnebøfjorden. Wel veel muggen en vrij basic voorzieningen voor een schappelijk bedrag van 250 NOK (€22). Er mag gratis gebruik gemaakt worden van de roeiboot voor een tochtje over het meer. Er is echter geen keukentje waar we we inmiddels verwend aan zijn geraakt, dus moeten we weer zoals vanouds op de grond voor de tent koken.
Sogndal - Solvorn (20 km)
https://ridewithgps.com/trips/133336380
Vandaag staat een zware bergrit op het programma naar de Sognefjell, een hoogvlakte aan de rand van het Jotunheimen National Park. Maar voordat we bij Fortun aan de zware klim beginnen, moet er eerst nog ruim 55 km gefietst worden langs het Sognefjord. De fietsroute naar Skjolden volgt niet de grote weg via Luster maar loopt aan de andere (oost)oever van het Lustrafjord via Urnes. Urnes is te bereiken via een veerpont vanuit Solvorn. Die gaat echter om het hele uur, de eerste vertrekt om 10u, dus moeten we het goed timen en niet al te laat weg. Het is weliswaar slechts 20 km fietsen, maar wel met een heuvel ertussen. Even na achten verlaten we de camping en klimmen richting Hafslo tot een hoogte van ruim 200m. Daarna volgt een korte afdaling tot Solvern aan het Lustrafjord, waar we ruim op tijd (~9u30) bij de veerhaven aankomen.
Urnes - Øvre Årdal (81 km)
https://ridewithgps.com/trips/133336416
De ferry doet er 15 minuten over tot Urnes, waar op een heuvel het oudste stavkirkje van Noorwegen is te bewonderen. Daar zijn we beiden al eens eerder geweest, dus laten we die maar links liggen. De smalle weg langs het fjord is rustig en gaat wat op en af met drie donkere onverlichte tunnels waarvan de tweede het langst en het donkerst is. Mijn nieuwe fietslampje van Ali blijkt het prima in die tunnels te doen. Van Skjolden is het nog vlak tot Fortun, waar de lange klim richting de Jotunheimen begint. Bij de afslag in het dorpje lunchen we op een grote picknickplaats. De klim begint met veel haarspeldbochten, de eerste kilometers vallen nog mee, maar de klim wordt steeds steiler en lastiger tot aan het berghotel van Turtagrø. Tot nu toe is dit de zwaarste klim van de vakantie en de gebutste knie van de gletsjerwandeling maakt het er niet makkelijker op. In Turtagrø maken we een korte stop. Hier verlaten we de Sognefjellvegen en slaan de Tindevegen in die tot een hoogvlakte van 1300m leidt.
Toen Luddo 'm in een grijs verleden had gefietst was dit nog een gravelweg maar inmiddels is die prima geasfalteerd. Ook klimt die wat minder steil, met zo nu en dan zelfs wat afdalingen. Bij een tweede top op 1300m wordt het berglandschap ontsiert door veel hoogspanningsmasten. Na een lange en steile afdaling wordt de weg op het eind erg smal met onoverzichtelijke haarspeldbochten en bereiken we het industriestadje Øvre Ardal. Hier doen we inkopen voor het weekend (want zondag is alles weer gesloten) en zoeken een camping op. De Utladalen camping bij Svalheim in het Utladal, een paar kilometer verderop, ligt er verlaten bij maar is gelukkig open. We boeken er voor twee dagen een hytte ivm de slechte weersverwachtingen voor zondag. De kosten vallen nog mee in vergelijking met kamperen voor maar 200 NOK extra (+€17). Met slechts een stapelbed is die wat kleiner dan de vorige cabin in Hjelmeland. De cabin heeft echter wel een douche/toilet en keukentje. Morgen weer een rustdag.
Zo 03/09 Utladalen (15 km, 315 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133411056
De hele dag regent het dus in het huisje maken we plannen voor de terugreis (mogelijk via Denemarken) en verdere etappes gepland, wat aan de fietsen gesleuteld, wasje doen etc. En in de middag klaart het zelfs een beetje op en kunnen we nog een stukje fietsen langs de watervallen in het Utladal, de diepste vallei van Scandinavië. Zelfs met dit zwaar bewolkte weer blijkt het een mooi dal te zijn vol watervallen. We fietsen tot het eind van de asfaltweg bij de Hjellefossen, een waterval een kleine 3 kilometer verder. Daar begint een goed verhard gravelpad, de Vettisvegen, naar de Vettigard berghut. Het pad blijkt ook goed te befietsen op een aantal steilere stukken na. We komen wat mtb-ers en veel wandelaars tegen, waarschijnlijk gaan die naar de verst gelegen waterval, de Vettisfossen, de hoogste waterval van Noord-Europa. We passeren een aantal watervallen en bij steilere stuk naar de Vettigard keren we weer om. Het begint weer te regenen en een wandeling vanaf Vettigard berghotel naar de Vettisfossen zit er voor vandaag niet in.
Ma 04/09 Øvre Årdal - Ryfoss (85 km, 1687 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133524234
Gelukkig is de regen weggetrokken en om 8 uur verlaten we de camping. Nog even langs het centrum om inkopen te doen en dan beginnen we aan de lange steile klim naar boven via de Tyinvegen (53). Eerst via een serie haarspeldbochten en wat korte tunnels, dan volgt een 1km lange tunnel die goed verlicht is. De 53 is rustig en opvallend breed. Dit was vroeger de enigste verbinding met de buitenwereld en trucks van de mijnindustrie moesten hierlangs. Nu is er een alternatieve verbinding langs het fjord waardoor deze weg niet meer zo druk is. Bij de Ljotelitunnel zien we de oude weg naar Tusenmeteren met veel haarspeldbochten omhoog slingeren. Oorspronkelijk plan was deze gravelweg te fietsen via Tusenmeteren om de "drukke" 53 te kunnen vermijden. Dat blijkt gelukkig niet nodig en bovendien zou deze gravelroute, hoewel misschien mooier, vele malen zwaarder zijn geweest. De klim over de 53 is zo'n 8 a 9% steil en vlakt af bij de bergmeertjes. Het weer is somber en grijs maar gelukkig droog.
Bij het grootste bergmeer, het Tyin, bereiken we een hoogte van 1100m en begint de afdaling. Na de korte afdaling bereiken we in Tyinkrysset de E16 snelweg naar Oslo, die opvallend rustig is. Zonder nog op zoek te hoeven gaan naar lastige gravelwegen dalen we nog een stuk verder af over deze "snelweg". Bij het Vangsmjøse meer verlaten we pas de E16 en fietsen langs de noordoever over een mooie gravelweg. We volgen nu de Mjølkevegen, een populaire gravel fietsroute richting Ryfoss. Een paar kilometer voorbij Ryfoss vinden we een verlaten Hålimo Camping die gelukkig open is.
Di 05/09 Ryfoss - Gol (94 km, 1054 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133639210
Vanochtend is er nog steeds niemand bij de receptie dus kunnen we ook niet afrekenen. We fietsen de eerste 6 km over de "snelweg" naar Oslo, de E16, die nog steeds vrij rustig is. Dan via een parallelweg nog een stukje langs de E16 om 12 km verder het meer over te steken en via de Vestsidevegen verder te fietsen door een Ardennenachtige streek. Deze weg is nog iets rustiger, soms half verhard en wat meer op en af. Aan het eind van de meertjes via de drukkere 51 met veel vrachtverkeer naar Gol. De 51 is gelukkig erg breed en klimt geleidelijk tot 850m hoogte. De hoogvlakte is echter vrij saai met veel naaldbos. Na een korte afdaling bereiken we het aardige toeristische plaatsje Gol. We fietsen wat heen en weer door het dorp tussen supermarkt en bouwmarkt, op zoek naar een verdeelstekker die we op de camping hebben laten liggen en gaan daarna op zoek naar een camping. De Personbråten Camping blijkt door Hans ernstig beschadigd en tijdelijk gesloten. Over Firstcamp Gol, een immens groot bungalowpark, hebben we veel slechte reviews gelezen. Er is echter geen ander alternatief dus toch maar daar ingecheckt. We worden vriendelijk ontvangen. De oorspronkelijke tentenvelden aan de rivier zijn ook hier weggespoeld, maar we hebben vrije keus om de tenten ergens op te zetten. We zetten de tenten op in een grasperkje bij een van de vele verlaten woonwagens. Overal is men bezig met het herstellen van de schade. De negatieve recensies op Google moet je dus met een flinke berg zout nemen, de vermeende Noorse Tokkies zijn allemaal al naar huis en de prijs is zelfs redelijk goedkoop (350 NOK / €30) en het sanitair, op loopafstand van de tenten, is zelfs hotelwaardig te noemen zonder douchemuntjes. Beste camping tot nog toe.
Wo 06/09 Gol - Uvdal (81 km, 1312 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133742061
Vanochtend is het vrij fris. We volgen fietsroute 4 die over een onverhard pad aan de zuidzijde van het Hallingdal loopt en vermijden zo de drukke N7. Langs het pad zijn de sporen van Hans zichtbaar, de storm heeft een maand geleden in deze regio een spoor van verwoesting achtergelaten. Het pad loopt parallel aan de spoorlijn en gaat op en af. Even verderop volgt de fietsroute een rustige regionale weg tot aan Nesbyen. Hier maken we een stop voordat we beginnen aan de lange klim naar de Nesfjellet hoogvlakte. De 2910 klimt zeer geleidelijk naar een hoogte van 850m. Ook hier zijn overal herstelwerkzaamheden ten gevolge van de storm zichtbaar. Bij de bergmeertjes vlakt de klim af en op de hoogvlakte gaat het wat op en af. Het landschap is wat saai met veel bos. Na een korte afdaling bereiken we Rødberg waar we inkopen doen en een camping zoeken. Bij de plaatselijke camping aan het meer is niemand aanwezig en zien we eigenlijk alleen (vrij voordelige) mini-cabins. De Persgård camping ligt een stuk buiten Rødberg en is mooi gelegen in het Uvdal aan het Fønnebøfjorden. Wel veel muggen en vrij basic voorzieningen voor een schappelijk bedrag van 250 NOK (€22). Er mag gratis gebruik gemaakt worden van de roeiboot voor een tochtje over het meer. Er is echter geen keukentje waar we we inmiddels verwend aan zijn geraakt, dus moeten we weer zoals vanouds op de grond voor de tent koken.