03-Nov-2023, 02:58 AM
(01-Nov-2023, 11:48 AM)PieterTrapt schreef: Zoals veel fietsers heb ook ik gemengde gevoelens bij de e-bike. Maar als marketing-concept is het in mijn ogen geniaal.Mijn oma maalde de koffie bonen met de hand, 5 minuten draaien, klaar, ik had nooit de indruk dat ze daar moe van werd of moest zweten, toch is met de hand koffie malen uit de mode geraakt, grote bedragen worden uitgegeven voor een ingewikkelde koffie zet machine.
Kijk even mee:
1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid
2. e-bikes bieden daarbji een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!
3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél.
4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus!
5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.
6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen.
Ik ken zo snel geen enkel ander product dat zó "raak" is. Als fietser vind ik het jammer. "Kun je zelf niet fietsen, luilak?" denk ik soms. Maar commercieel gezien zijn e-bikes zijn briljant!
Eens?
En zo gaat het met veel gewoontes in een modern leven, kapitale keukens en dan eten laten bezorgen, vakanties liggend en zittend doorbrengen, wie bouwt er nog zelf een huis? een project ontwikkelaar bedenkt een plan, een bouwbedrijf voert het uit, en de koper moet zien gelukkig te worden met huis en hypotheek.
Al deze gewoontes terug te dringen zal niet meevallen, leven met techniek is een must als je er nog bij wil horen, dat was vroeger al zo, daar mee kon je opscheppen bij een verjaardag visite .
Terug naar de E bike, als je het auto gebruik wil terug dringen, kom je om een E bike niet omheen, de overstap van een auto naar een gewone fiets is voor de meeste automobilisten te groot, te saai, een geen techniek, niks om een gesprek over te beginnen.
Daar liggen juist de kansen voor de ligfiets, de moderne mens wil techniek, toeters en bellen, kom je dan aan met een verhaal dat de bestuurder zich in het zweet moet werken om vooruit te komen, is de belangstelling snel over.
Als ik ergens parkeer met mijn chopper of trike, heb ik vaak gesprekken met passanten, dat gaat vaak over techniek, hoe snel? en , ziet er leuk uit, en dan moet ik nog duidelijk maken, dat ik niet invalide ben, en mijn trike ook gebruik voor boodschappen doen en om autogebruik terug te dringen. bij dit laatste thema heb ik ook al meegemaakt dat mensen het gesprek afbreken en weglopen, zo moeilijk ligt dit onderwerp.
Nog een voordeel van een E bike, je wordt niet voor een arme sloeber aangezien, ik heb lang gefietst met een trekking fiets met een grote plastic tas achterop voor de boodschappen, als ik dan ergens in een parkje op een bankje pauze nam, kreeg ik soms afkeurende blikken, sommige in Duitsland houden je dan voor een penner, iemand die dakloos is , aan de drank, en zijn hele bezit bijeen heeft gebracht in een Aldi tas.
Ook in Tsjechië heb ik meegemaakt dat er voor mij een auto stopte, stapten drie mannen uit, bleek de vreemdelingen politie te zijn, hadden ook al assistentie opgeroepen van de plaatselijke politie, men verwachte kennelijk een grote klus, dan kan men beter met voldoende manschappen zijn.
De eerste vraag was naar mijn paspoort, toen dat een Nederlands paspoort bleek, had de plaatselijke agent geen belangstelling meer er reed weg, de andere agent wilde weten waar ik de nacht doorbracht, had ik geantwoord, onder een brug of boom, had ik waarschijnlijk problemen gekregen, daarom verteld dat ik hier onroerend goed heb, en waar dan wel? de straat doorgegeven, dan konden ze daar gaan kijken, ik heb er nooit wat van weer gehoord.
Wat ik nadien wel dacht, waarom hebben ze mij aangehouden? ik schuif het op mijn witte action tas die ik achterop had, daarom heb ik op mijn trike alu koffers gemonteerd, maakt een betere indruk schijnbaar.