03-Nov-2023, 11:18 AM
Natuurlijk zijn wij ligfietsers op Oud Hollandsche spierkracht superieur en hebben wij het gelijk aan onze zijde wat betreft de beste manier om je fietsend over 's lands wegen voort te bewegen. Dat betwist ik niet. En die andere 99% van de fietsers hebben het bij het verkeerde eind, en al helemaal die helft daarvan die dat rechtop fietsen ook nog eens met een motortje doet!! FOEI! En dat komt ook nog eens allemaal door de marketing die ze voorliegt. Als diezelfde marketeers zich druk hadden gemaakt over de velomobiel had het hele land daarin gereden....
Ik deel de mening van een aantal voor me dat de e-bike er voor zorgt dat er mensen fietsen die dat anders niet hadden gedaan. De moeder van VeloQuest bijvoorbeeld, maar ik zie dagelijks meerdere mensen waarvan ik eerst denk: "tjonge, zit je daar op je e-bike met je dikke pens, ga gewoon fietsen" maar meteen daarna realiseer ik me: deze meneer/mevrouw had NIET gefietst zonder die e-bike. Ik vind dat goed nieuws en zie dat als winst.
Begrijp me niet verkeerd hoor: ik verkondig aan iedereen die het wil horen hoe ik me topfit en gezond (mentaal en fysiek) voel doordat ik overal in mijn gekke banaanfiets heen fiets ipv de auto pak. Hoe ik geen sport beoefen afgezien van mezelf functioneel verplaatsen waar ik heen moet op spierkracht en zo tijd en geld bespaar. Ik onderschrijf persoonlijk alle genoemde voordelen. En dat zou natuurlijk voor iedereen een aanrader zijn, maar we moeten voor ogen blijven houden dat wij de grote uitzondering zijn. Wij zijn dat kleine clubje mafkezen die door weer en wind tientallen kilometers enkele reis trappen in een duizenden euros kostende carbon/glasvezel banaan en bezweet aankomen, omkleden en fris en fruitig aan de werkdag beginnen. Wij zijn gek, zij niet
De norm blijft? That ship has sailed. En terugdraaien is utopisch. Ik vind bovendien "ik reed vroeger als kind toch ook 10+km door weer en wind naar school op mijn gewone fiets" geen argument: je had geen keuze. Je had in die tijd ook geen smartphone denk ik? En je televisie was zo dik als de salonkast met een beeldbuis in het formaat van een A4tje. Je internetverbinding, als je hem al had, begon met een orkest van gekraak van je modem en als je geluk had, had je ISDN en kon je tegelijkertijd bellen en internetten. Tijden veranderen. Mijn kind moet als ze naar de middelbare school gaat waarschijnlijk ook 15+km door de winderige, Groningse polder en reken maar dat die een e-bike krijgt.
Laten we vooral mensen die in een dag van Groningen naar Breda FIETSEN om familie te bezoeken niet bekritiseren over het feit dat ze daar enige ondersteuning bij hebben geregeld. Ik vind dit wel ver gaan. Dit lijkt me niet waar we de winst kunnen halen...
------------
Al met al vind ik e-bikes zo kwalijk niet, ook niet de marketing van deze productcategorie. Er zijn marketinginspanningen die ik vele malen misselijker vind: Bol. die het Sinterklaasfeest ongeveer opkoopt en met apps, dikke boeken vol speelgoed, bioscoopfilms vol productplacements en Youtube reclames aan niks minder dan verboden kindermarketing doet. Om maar te zwijgen over de tabaksindustrie die tieners aan het vapen krijgt als opstapje naar nog minder gezonde alternatieven. DAT is kwalijke marketing. Mensen op de fiets krijgen, ondersteund of niet, een heeeeeel stuk minder...
Ik deel de mening van een aantal voor me dat de e-bike er voor zorgt dat er mensen fietsen die dat anders niet hadden gedaan. De moeder van VeloQuest bijvoorbeeld, maar ik zie dagelijks meerdere mensen waarvan ik eerst denk: "tjonge, zit je daar op je e-bike met je dikke pens, ga gewoon fietsen" maar meteen daarna realiseer ik me: deze meneer/mevrouw had NIET gefietst zonder die e-bike. Ik vind dat goed nieuws en zie dat als winst.
Begrijp me niet verkeerd hoor: ik verkondig aan iedereen die het wil horen hoe ik me topfit en gezond (mentaal en fysiek) voel doordat ik overal in mijn gekke banaanfiets heen fiets ipv de auto pak. Hoe ik geen sport beoefen afgezien van mezelf functioneel verplaatsen waar ik heen moet op spierkracht en zo tijd en geld bespaar. Ik onderschrijf persoonlijk alle genoemde voordelen. En dat zou natuurlijk voor iedereen een aanrader zijn, maar we moeten voor ogen blijven houden dat wij de grote uitzondering zijn. Wij zijn dat kleine clubje mafkezen die door weer en wind tientallen kilometers enkele reis trappen in een duizenden euros kostende carbon/glasvezel banaan en bezweet aankomen, omkleden en fris en fruitig aan de werkdag beginnen. Wij zijn gek, zij niet
Citaat:Laten we alsjeblieft zorgen dat zelf bewegen de norm blijft.
De norm blijft? That ship has sailed. En terugdraaien is utopisch. Ik vind bovendien "ik reed vroeger als kind toch ook 10+km door weer en wind naar school op mijn gewone fiets" geen argument: je had geen keuze. Je had in die tijd ook geen smartphone denk ik? En je televisie was zo dik als de salonkast met een beeldbuis in het formaat van een A4tje. Je internetverbinding, als je hem al had, begon met een orkest van gekraak van je modem en als je geluk had, had je ISDN en kon je tegelijkertijd bellen en internetten. Tijden veranderen. Mijn kind moet als ze naar de middelbare school gaat waarschijnlijk ook 15+km door de winderige, Groningse polder en reken maar dat die een e-bike krijgt.
Citaat:In jouw geval ligt dat mijns inziens anders. .... twijfel ik er niet aan dat je die 275 km met je Quest XS op eigen kracht zou kunnen doen, en daar ook nog eens redelijk snel in zou kunnen worden.
Laten we vooral mensen die in een dag van Groningen naar Breda FIETSEN om familie te bezoeken niet bekritiseren over het feit dat ze daar enige ondersteuning bij hebben geregeld. Ik vind dit wel ver gaan. Dit lijkt me niet waar we de winst kunnen halen...
------------
Al met al vind ik e-bikes zo kwalijk niet, ook niet de marketing van deze productcategorie. Er zijn marketinginspanningen die ik vele malen misselijker vind: Bol. die het Sinterklaasfeest ongeveer opkoopt en met apps, dikke boeken vol speelgoed, bioscoopfilms vol productplacements en Youtube reclames aan niks minder dan verboden kindermarketing doet. Om maar te zwijgen over de tabaksindustrie die tieners aan het vapen krijgt als opstapje naar nog minder gezonde alternatieven. DAT is kwalijke marketing. Mensen op de fiets krijgen, ondersteund of niet, een heeeeeel stuk minder...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt