03-Nov-2023, 07:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2023, 07:29 PM door 365cycle.)
(03-Nov-2023, 04:05 PM)TimSch schreef: Ik bedoelde met het 'wij zijn gek' meer dat wij de uitzondering zijn, die afwijken van de norm. Inhoudelijk zijn we verre van gekOh zeker. Maar dat is juist een reden om er iets aan te willen doen, en niet op onze lauweren te rusten
(03-Nov-2023, 04:05 PM)TimSch schreef: Dit is erg afhankelijk van waar je fietst denk ik. Ik zie binnen stedelijk gebied inderdaad nog veel fietsen zonder ondersteuning. Kijk ik naar de provinciale wegen en fietspaden door poldergebied, dan weet ik niet of de e-bike daar niet al in de meerderheid is...Tot op heden vind ik het nog meevallen, maar da's persoonlijke observatie in de winderige, landelijke gebieden waar ik weleens kom.
(03-Nov-2023, 04:05 PM)TimSch schreef: Denk je dat dit voor de massa geldt? Ik vind het geweldig dat je mensen het roer hebt zien omgooien op dat vlak. Ben er zelf ook een van en kan het iedereen aanraden, maar als ik in mijn omgeving en breder in de samenleving kijk, heb ik niet de indruk dat dit een trend is. Al zou ik dat toejuichen want ook ik vind de ziektekosten rekening elke maand weer een flinke hap....Het combineren van verplaatsingen met beweging is zeker nog geen grote trend. Mensen die het roer omgooien, van hun overgewicht af proberen te komen en begrijpen dat bewegen toch echt noodzakelijk is, die groep is juist enorm geworden. Er zijn volgens mij ook nog nooit zoveel sportscholen en personal trainers geweest als nu.
(03-Nov-2023, 04:05 PM)TimSch schreef: Ik doelde op de keuze: fiets met of zonder ondersteuning. En wat was er gebeurd als die mensen die je leuk vond op de e-bike kwamen aanzetten?Toen ik de leeftijd had, kachelde ik al snel ongeveer hier op rond:
Het kostte bakken met geld, was niet legaal, niet goed voor me en bespaarde me eigenlijk gewoon geen tijd. Maar ik dacht dat ik hip was.
Ik hoop dat ik inmiddels voldoende duidelijk erkend heb dat ik in het verleden foute vervoersbeslissingen gemaakt heb, en een poging doen om mijn kind daarvoor te behoeden. Als je het mij vraagt zouden meer ouders dat moeten doen, want dit soort cijfers zijn ronduit triest:
Nederlands Jeugdinstituut schreef:56,8 procent van de kinderen van 4 tot 12 jaar voldeed in 2022 aan de beweegrichtlijn. Jongeren van 12 tot 16 jaar en 16 tot 20 jaar bewegen aanzienlijk minder. Onder de 12- tot 16-jarigen voldeed in 2022 33,4 procent aan de beweegrichtlijn. Onder de 16- tot 20-jarigen ging het om 45,3 procent.
(03-Nov-2023, 04:05 PM)TimSch schreef: Los daarvan vind ik een reactie als: 'Wauw, van Groningen naar Breda met de fiets? Goed bezig!' Gewoon iets meer voor de hand liggen, maar dat is persoonlijk denk ikMisschien is dat de Rotterdamse invloed. Bij voorkeur overal tegen
Zonder gekheid: We zijn hier allemaal mooi bezig.
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef: 1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheidEens, maar gebruik het met mate.
Luiheid is underrated.
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef: 2. e-bikes bieden daarbij een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!Je beseft je wel dat je in twee of misschien zelfs drie uitzonderingsgroepen valt, toch? Jouw groep was al voorzien van E-assist "before it was hip".
Klopt helemaal. Zonder ondersteuning: 0 km gefietst in 25 jaar. Met ondersteuning: gemiddeld 6000 km per jaar
3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél.
Ik geloof niet dat mensen zichzelf zo makkelijk in de maling nemen.
Daarnaast heb ik dankzij ondersteuning mijn auto weggedaan. Dat is dus schoner.
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef: 4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus!Staan de ontwikkelingen stil? Ymte, Theo, Daniel en nog een paar anderen reden kortgeleden met de LEL minstens zo hard als vroeger, terwijl ze allemaal minder sterk worden. Wat Ymte betreft is het zelfs mooi aantoonbaar door zijn metingen; zijn duurvermogen lag tegen de 100W (!) lager dan de 25 jaar jongere versie van Ymte had kunnen trappen.
Hopelijk wordt het ook een geschenk voor de ligfietswereld. Daar staan de ontwikkelingen al jaren nagenoeg stil. Maar de e-trike wereld gaat een gouden toekomst tegemoet. Straks heb je de keuze uit vele modellen. Sloop de motor eruit en je hebt een prima ligfiets.
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef: 5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.Ook dat is slechts een klein groepje. Veel E-bike kopers stappen gewoon over om zich minder in te spannen, en wordt daar onder de streep slechter van.
E-bikes zijn verslavend. Wie het fietsen heeft opgegeven omdat het te inspannend is gaat weer fietsen.
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef: 6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen.Probeer mensen eens over te halen op een ligfiets of in een velomobiel te stappen. Veel mensen weigeren om de uitstraling.
Ik geloof niet dat dat mensen veel kan schelen. Als ik zie hoe de scootmobiel omarmd wordt, is het duidelijk dat niemand zich iets aantrekt van een schlemielige uitstraling.