04-Nov-2023, 02:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Nov-2023, 02:10 AM door 365cycle.)
(03-Nov-2023, 09:06 PM)Bart Verbeek schreef: Ik denk dat het vergelijken van ligfietsen met e-bikes niet erg constructief is. Het lijkt alsof er sprake is van een polariserende tegenstelling. Ik zie elektrische ondersteuning als een uitbreiding van de mogelijkheden. Heb je zonder ondersteuning een actieradius van 100 kilometer, dan heb je met ondersteuning een actieradius van 150 kilometer. Kun je zonder ondersteuning de fietsbrug niet meer over komen? Met ondersteuning kun je dat wel. Enzovoort.
Daarnaast heeft de ondersteuning ook een aantal nadelen. Zoals het extra gewicht dat je mee sleept. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen van de voordelen ten opzichte van de nadelen. Maar een tegenstelling is het niet.
(03-Nov-2023, 11:56 PM)Bart Verbeek schreef: Voor mij is de e-trike een logisch vervolg op de e-bike. Zonder de e-bike was ik daar nooit op uit gekomen. En eigenlijk was ik van plan om de assist er ooit uit te knikkeren, totdat ik werd achterhaald door de realiteit.
Je laat hiermee vooral zien dat je offtopic gegaan bent.
Nogmaals: Ik heb niets tegen de e-bike, en ik denk dat velen hier er zo over denken. Ik denk echter wél dat ie verkeerd gebruikt en gemarket wordt. Snap wel waarom, want het is véél makkelijker om mensen van de gewone fiets op de E-bike te krijgen, dan uit de auto.
Ik ben overigens ook geen autohater. Maar:
(04-Nov-2023, 12:24 AM)Jeroen S schreef: Mij steekt het vooral dat veel van de electrische fietsen in no time bij het vuilnis kunnen, omdat ze moeilijk te repareren zijn. Nee, sorry die accu hebben we niet meer.
Dat geldt helaas vooral ook voor die dingen die je allemaal via AliExpress en andere grijze importsites kan bestellen. Heb laatst eens zo'n fiets van dichtbij bekeken; motor volgens spec 24V/250W, maar wordt wel gevoed door een accupakket met 10 LiPo cellen in serie; op papier 36V, in de praktijk begin je met een volle accu bij 42V. Verklaart ook waarom het met dat zogenaamde vermogen van 250W tóch veel te hard gaat. Reken maar mee:
- Als de motor exact 252W levert bij 24V, is daar precies 10,5 A voor nodig;
- De weerstand van de motor is dan zo'n 2,3 ampère (24 / 10,5);
- Die formule mag je omdraaien. We doen hierbij de aanname dat de interne weerstand van de motor niet oploopt door de veel hogere bedrijfstemperatuur. Aan een accuspanning van 42V gaat er dus bijna 18,5 A door de motor heen;
- Het geleverd vermogen komt dan op bijna 772 W.
In de praktijk haalt deze motor dat vermogen waarschijnlijk niet, maar dat het vermogen meer dan verdubbelt is zeker niet onwaarschijnlijk. Dat een motor die eigenlijk gemaakt is voor 24V op dat soort spanningen geen extreem lange levensduur heeft evenmin.