04-Nov-2023, 10:21 AM
(03-Nov-2023, 07:13 PM)Bart Verbeek schreef:Vaak kom ik hier op deze site het argument tegen dat een E bike vervuilend zou zijn, vanwege snel kapot, dure reparatie enz.(02-Nov-2023, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb ook zitten piekeren waarom e-bikes mij soms storen. Vreemd genoeg denk ik bij automobilisten nooit: "Luilak, ga toch gewoon fietsen!".
Dat is best een interessant fenomeen. Het is niet beperkt tot ligfietsers ten opzichte van e-bikers. Maar ook vleeseters tov veganisten, benzinerijders tov EV rijders, niet-rokers tov rokers, klimaatontkenners tov activisten en taalnazi's tov spellioten krijgen last van rode vlekken in de nek bij confrontatie.
1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid
Luiheid is underrated.
2. e-bikes bieden daarbij een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!
Klopt helemaal. Zonder ondersteuning: 0 km gefietst in 25 jaar. Met ondersteuning: gemiddeld 6000 km per jaar
3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél.
Ik geloof niet dat mensen zichzelf zo makkelijk in de maling nemen.
Daarnaast heb ik dankzij ondersteuning mijn auto weggedaan. Dat is dus schoner.
4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus!
Hopelijk wordt het ook een geschenk voor de ligfietswereld. Daar staan de ontwikkelingen al jaren nagenoeg stil. Maar de e-trike wereld gaat een gouden toekomst tegemoet. Straks heb je de keuze uit vele modellen. Sloop de motor eruit en je hebt een prima ligfiets.
5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.
E-bikes zijn verslavend. Wie het fietsen heeft opgegeven omdat het te inspannend is gaat weer fietsen.
6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen.
Ik geloof niet dat dat mensen veel kan schelen. Als ik zie hoe de scootmobiel omarmd wordt, is het duidelijk dat niemand zich iets aantrekt van een schlemielige uitstraling.
Wat slijt er aan een fietsmotor? de lagers, misschien de keringen, en de tandwielen, dus de vertraging, dat vervangen kun je makkelijk zelf doen, en kost een kleinigheid als je de onderdelen weet te vinden.
Probleem is het versleutelen door de fiets industrie, die verkoopt de klant een fiets plus een molensteen, die krijgt de koper om de nek gehangen in de vorm van versleuteling waardoor hij steeds weer bij de dealer terug moet komen.
Stella maakt reclame met, gratis een up date ! waarom zou dat moeten? welk nut? het gaat er alleen om de klant aan de dealer te binden en zijn geldbuidel leeg te roven.
In de auto industrie ging dit ook zo, onderdelen alleen bij de dealer te koop, de E.U. heeft hier een stokje voor gestoken, een groot aantal onderdelen worden vrij, dus goedkoper verkocht, hiertoe moet de fiets industrie ook gedwongen worden, met een goed argument; veel te veel electro schroot.