05-Nov-2023, 10:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2023, 10:50 AM door De tovenaar.)
Hieronder het verslag van het laatste deel van onze mooie fietstocht door het zuiden van Noorwegen.
Do 07/09 Uvdal - Miland (84 km, 968 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133842719
's Ochtends is het met 4C vrij fris op de relatief hooggelegen (470m) Persgård camping. Er hangen mooie nevelsluiers over het Fønnebrøfjorden. De tenten en gras zijn nat van het vele condens, dus we kapen een picknickbankje bij een van de vele lege cabins voor het ontbijt en om de natte tenten te drogen. Over de rustige Fv 40 verlaten we daarna de camping en fietsen geleidelijk omhoog door het Uvdal. Aan de andere zijde van de rivier loopt er een fietsroute via de Vestsidevegen. Een gravelweg die ongetwijfeld meer op en af gaat, dus die laten we dan maar links liggen. Onderweg passeren we nog meer campings en een mooie staafkerkje. Na zo'n 16 km verlaten we het vlakke Uvdal en beginnen we aan de klim naar de Immingfjellet hoogvlakte. Bij de afslag pauzeren we nog even bij een camping die in verval lijkt. De klim begint zoals gebruikelijk met een wat steiler stuk van 8% à 7 km lang tot aan stuwdam van het Sønstevann, waarna de klim afvlakt. De laatste 2 km tot de Imingfjell Turistheim berghut op 1100m zijn het zwaarst. De knie voel ik nog wel maar het klimmen gaat me al weer stukken beter af.
Na de stuwdam wordt het landschap ruiger en mooier. Dit gebied ligt aan de rand van het Nationaal Park Hardangervidda, de grootste hoogvlakte van Europa. De weg klimt na het Sønstevann stuwmeer zeer geleidelijk verder tot een hoogte van 1150m wordt bereikt. Hierna is het nog 50 km vrijwel alleen maar afdalen tot Rjukan. Na het steilste stuk van de afdaling lunchen we bij een landwinkel/zelfbedieningsshop in Tessungdalen waar je alleen met een pasje naar binnen kan. Het is zonnig maar nog vrij fris. De afdaling eindigt in Ausbygde waar we boodschappen doen. De weg wordt daarna wat drukker en loopt helemaal rond het fraai gelegen Tinnsjø meer. Na Miland doemt de indrukwekkende berg Gaustatoppen voor ons. We kamperen aan de voet van de berg bij camping Rjukan, die beheerd wordt door een Nederlander. Prima camping en vrijwel leeg (280 NOK / €24).
Vr 08/09 Miland - Notodden (69 km, 1344 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133960145
's Ochtends is het zeer mistig in het dal. De Gaustatoppen zelf zijn niet te zien, zelfs de rotswanden aan de overkant van de camping niet. Dus met alle lichtjes aan verlaten we de camping en beginnen een paar kilometer verder aan de 10 km lange klim naar de Gaustatoppen. De eerste 7 km zijn het zwaarst, gemiddeld 10%. Maar zelfs met een bepakte ligfiets gaat het klimmen nu prima. De vorige lange cols op deze tocht vond ik een stuk lastiger, met name de klim in Jotunheimen naar Turtagrø was erg zwaar (deels veroorzaakt door een pijnlijke knie). Al gauw fietsen we de potdichte mist uit en klimmen boven het laaghangende wolkendek, een prachtig gezicht.We kunnen nu genieten van het uitzicht op deze indrukwekkende berg, de Mont Ventoux van Noorwegen.
Bovenop het plateau klimt de weg veel geleidelijker naar de Flistjønnskarret op een hoogte van 1250m. Daarna volgt een zeer lange afdaling richting Notodden. De weg is in slechte staat en veel bochten dus het gaat niet zo hard. In Tuddal houden we een lunchpauze bij de supermarkt / camping en dalen verder af tot Sauland. Hier een klein stukje over de E134 richting Oslo, die nu wel erg druk en smal is. Al gauw slaan we een zijweg in naar Notodden. Deze loopt aan de andere kant van de rivier maar gaat -zoals gebruikelijk- veel meer op en af. In Notodden kamperen we op een prima camping naast een zweefvliegveld. Bij de camping is geen beheerder aanwezig maar moet men zelf inchecken mbv contant geld in een envelop achterlaten (250 NOK).
Op de camping verdiepen we ons in verschillende opties wat betreft de terugreis. We hebben nog een retourticket Kristiansand-Emden, maar die kan door het definitieve faillisement van Holland-Norway lines geschrapt worden. Eerste optie was om in 4 dagen naar Kristiansand te fietsen en daar de veerboot naar Hirthals te nemen. Vanaf Hirthals is het dan nog twee dagen per trein via Flensburg naar huis. Omdat we nu dichterbij Oslo zijn (slechts twee dagen fietsen), is de ferry van Oslo naar Kiel een aantrekkelijk alternatief. Deze overtocht duurt weliswaar langer (20 uur varen ipv 2 uur) en is veel duurder dan de ferry naar Hirthals vanuit Kristiansand. Het bespaart ons echter twee extra dagen fietsen, plus een vermoeiender dag met verplicht te reserveren intercities door Denemarken naar Duitsland. Bovendien is het beëindigen van deze fietstocht in de hoofdstad van Noorwegen een waardiger slot dan te finishen in een slaperig provinciestadje.
Za 09/09 Notodden - Drammen (88 km, 998 hm)
https://ridewithgps.com/trips/134067739
Het oorspronkelijk plan om via fietsroute 1 naar Kristiansand te fietsen kan dus in de prullenbak en in plaats daarvan gaat de route nu richting Oslo. Het is 's ochtends weer erg mistig. Vanaf Notodden fietsen we via een omweg naar Kongsberg. De meest directe route is via de E134 dus dat lijkt geen aantrekkelijke optie. We klimmen eerst naar het noorden over de rustige 3344 richting Bolkesjø, om vervolgens af te dalen via de "75". De route voert door een mooie bosrijke omgeving met veel meertjes. Iets buiten Notodden is er ook nog een fietsroute over een gravelweg via het Hengsvannet waarmee je nog een flink stuk kan afsnijden maar die laten we rechts liggen.
Wat hoger klaart de mist weer op en wordt het zonnig. Na een lange klim van 30 km tot ruim 500m volgt een lange afdaling over de 75 naar Kongsberg. Hierna volgt nog een pittig kort klimmetje door de buitenwijken van Kongsberg en vervolgens is het overwegend dalen. In het dal is het weer somber en grijs. Bij het dal van de Drammenselva fietsen we langs drukkere wegen door een dichtbevolkt gebied. Gelukkig zijn er wel overal fietspaden langs de drukkere wegen. Bij Drammen kamperen we op de duurste camping van de hele tocht. Voor 600 NOK (€52) treffen we een beetje verwaarloosde camping aan, slechts één douche, oud en gedateerd sanitair, geen wifi. Wel een mooi grasveldje voor de tent. Morgen de laatste rit naar Oslo.
Zo 10/09 Drammen Oslo (53 km, 678 hm)
https://ridewithgps.com/trips/134206854
's Ochtends is het opnieuw mistig als we vertrekken maar later klaart het op en wordt het een zonnige en warme dag. We fietsen eerst door rustige buurten door Drammen. Ook hier heeft Hans veel vernield, veel wegwerkzaamheden langs de rivier waardoor het veel stukken fietspad zijn afgesloten. Na Drammen volgen we Nationale Fietsroute 4 door de heuvels. Eerst volgt die een oud spoorlijntracé. Na Lierbyen wordt het een onverhard pad steil de heuvels in. Het wordt dermate steil dat we lopend de fietsen omhoog moeten duwen. Door het losse grind wordt het zelfs nog lastig om staande te blijven. Deze Paradisbakkene route was vroeger een belangrijke mijnbouwroute. Bovenop de Paradijsheuvel wordt het weer verhard en slaan we maar een andere weg in, want route 4 klimt nog wat verder omhoog door een bos. We dalen af naar de fietsroute 1, die ons ook naar Oslo voert. Via veel bebouwde gebieden, langs drukke autowegen maar wel over vrijliggende fietspaden, komen we uiteindelijk aan in Oslo. Als mooi slot van de fietsvakantie fietsen we eerst naar het Vigeland beeldenpark waar tal van naakte beeldhouwwerken van Gustav Vigeland zijn te bewonderen. We dalen vervolgens af naar het centrum. In plaats van de dure camping op de Ekeberg hebben we vlakbij het Radhus een prima en voordelig hotel Verdandi geboekt (€83). De fietsen kunnen in de parkeerkelder gestald worden. De kamer is wat klein met uitzicht op de binnenplaats en kan niet gelucht worden, maar voor de rest is het prima met gratis koffie/thee bij de bar.
In de namiddag maken we een mooie wandeling langs de haven van Oslo tot aan het Operahuis en het Munch museum. 's Avonds dineren we in het Scandal Plate restaurant van het hotel. Amuse vooraf, soort soepstengels met een soort koude kaas, vooraf een caesar kip salade, hoofdgerecht lam en eend, allemaal heel smakelijk. Meteen ook een deel van onze contanten opgemaakt. Dit moet wel gepast, want in Noorwegen gaat alles per pin transactie en men heeft geen wisselgeld.
's Avonds boeken we een ticket voor de boot naar Kiel via internet. Het blijkt dat de online tarieven enorm schommelen. Op de website van Colorline.com betaal je voor 2 enkeltjes Oslo-Kiel, 2 fietsen en 1 hut €460. Op de website van Colorline.no blijkt het ticket vanwege valutakoersen stukken goedkoper dan colorline.com (€295). Boeken via de Noorse website gaat vrij eenvoudig (spreek je geen Noors dan oefen je eerst op de .com site). Je krijgt een boekingsnummer via e-mail en die toon je bij het inchecken. Prijzen variëren ook met de dag. Op de dag van vertrek is het ticket op de .com site €110 lager dan de vorige dag maar nog altijd duurder dan op de Noorse website. Boek je maanden van tevoren dan kan dat natuurlijk nog wat goedkoper zijn.
Ma 11/09 Oslo-Kiel
We halen gratis koffie bij de bar en ontbijten op de kamer. Na het ontbijt maken we een blokje om door het centrum. Kijken kijken niks kopen. Er zijn opvallend veel buitensportzaken. Het motregent, gelukkig dat we niet op de Ekeberg camping zaten. Op tijd terug weer naar het hotel om uit te checken, het is inmiddels al half twaalf. We beladen de fietsen in de parkeerkelder en fietsen langs de boulevard en het Radhus naar de veerhaven. Om twaalf uur zijn we ingecheckt maar moeten we in de motregen nog twee uur wachten voordat we aan boord kunnen. Er komen later nog drie fietsers aan waarmee we wat ervaringen uitwisselen. Een stel uit Luxemburg die een rondje vanaf Kristiansand hadden gemaakt (ook uit Emden vertrokken een aantal weken geleden) en een Noor uit Kongsberg die een rondje Denemarken ging doen. het stel uit Luxemburg is verbaasd te horen dat de verbinding Emden-Kristiansand inmiddels was opgeheven. Ook de fietser uit Kongsberg had al meerdere gedupeerde fietsers gesproken die niet meer via Kristiansand terug konden varen naar Emden.
Aan boord valt pas op hoe immens groot het schip is, veel groter dan de MS Romantika van de heenreis. Er is een centrale winkelstraat, 15 etages met hutten, veel restaurants, bars etc maar nergens vrije zitruimtes behalve in de café's en restaurants of buiten op het dek, maar daar is het helaas te nat en winderig. Onze hut is daarentegen prima, ruim met uitzicht naar buiten. We hadden een goedkopere binnenhut geboekt maar hebben blijkbaar een gratis upgrade gekregen.
's Avonds staan er lange rijen voor het buffetrestaurant dus we besteden onze laatste contanten maar aan een lekkere pizza van de pizzeria.
Di 12/09 Treinreis Kiel naar huis
De korte fietstocht vanaf de veerboot naar het station gaat snel en heel soepel, binnen 10 minuten staan we al op de Hauptbahnhof van Kiel en kunnen we zelfs nog de Regionalbahn van half elf pakken naar Hamburg. We reizen weer met een Querdurchsland ticket (€26 pp) waarmee je goedkoop door heel Duitsland kunt treinen per Regionalbahn. In de rustige trein naar Bremen spreken we nog een Nederlands stel die naar Berlijn zijn gefietst en ook terugreizen naar Groningen. In Hamburg is het erg druk bij de liften maar we hebben nog genoeg tijd om de trein naar Bremen te pakken. Deze trein heeft echter veel vertraging als we in Bremen aankomen, dus moeten we daar nog een uurtje extra wachten op de volgende trein naar Leer. En in Leer heeft ook deze trein weer wat vertraging opgelopen en moeten we nog een kilometer of 12 fietsen naar Weener (https://ridewithgps.com/trips/134424493)
Onderweg is het inmiddels stevig gaan regenen. Ik heb mobiel uit voorzorg opgeborgen waardoor we in Weener een afslag naar het station missen, maar gelukkig halen we de Arriva naar Groningen op 't nippertje. Ook in Groningen komen we met wat vertraging aan maar ook de trein naar Rotterdam kunnen we nèt halen zodat we even na acht uur 's avonds weer thuis zijn.
Do 07/09 Uvdal - Miland (84 km, 968 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133842719
's Ochtends is het met 4C vrij fris op de relatief hooggelegen (470m) Persgård camping. Er hangen mooie nevelsluiers over het Fønnebrøfjorden. De tenten en gras zijn nat van het vele condens, dus we kapen een picknickbankje bij een van de vele lege cabins voor het ontbijt en om de natte tenten te drogen. Over de rustige Fv 40 verlaten we daarna de camping en fietsen geleidelijk omhoog door het Uvdal. Aan de andere zijde van de rivier loopt er een fietsroute via de Vestsidevegen. Een gravelweg die ongetwijfeld meer op en af gaat, dus die laten we dan maar links liggen. Onderweg passeren we nog meer campings en een mooie staafkerkje. Na zo'n 16 km verlaten we het vlakke Uvdal en beginnen we aan de klim naar de Immingfjellet hoogvlakte. Bij de afslag pauzeren we nog even bij een camping die in verval lijkt. De klim begint zoals gebruikelijk met een wat steiler stuk van 8% à 7 km lang tot aan stuwdam van het Sønstevann, waarna de klim afvlakt. De laatste 2 km tot de Imingfjell Turistheim berghut op 1100m zijn het zwaarst. De knie voel ik nog wel maar het klimmen gaat me al weer stukken beter af.
Na de stuwdam wordt het landschap ruiger en mooier. Dit gebied ligt aan de rand van het Nationaal Park Hardangervidda, de grootste hoogvlakte van Europa. De weg klimt na het Sønstevann stuwmeer zeer geleidelijk verder tot een hoogte van 1150m wordt bereikt. Hierna is het nog 50 km vrijwel alleen maar afdalen tot Rjukan. Na het steilste stuk van de afdaling lunchen we bij een landwinkel/zelfbedieningsshop in Tessungdalen waar je alleen met een pasje naar binnen kan. Het is zonnig maar nog vrij fris. De afdaling eindigt in Ausbygde waar we boodschappen doen. De weg wordt daarna wat drukker en loopt helemaal rond het fraai gelegen Tinnsjø meer. Na Miland doemt de indrukwekkende berg Gaustatoppen voor ons. We kamperen aan de voet van de berg bij camping Rjukan, die beheerd wordt door een Nederlander. Prima camping en vrijwel leeg (280 NOK / €24).
Vr 08/09 Miland - Notodden (69 km, 1344 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133960145
's Ochtends is het zeer mistig in het dal. De Gaustatoppen zelf zijn niet te zien, zelfs de rotswanden aan de overkant van de camping niet. Dus met alle lichtjes aan verlaten we de camping en beginnen een paar kilometer verder aan de 10 km lange klim naar de Gaustatoppen. De eerste 7 km zijn het zwaarst, gemiddeld 10%. Maar zelfs met een bepakte ligfiets gaat het klimmen nu prima. De vorige lange cols op deze tocht vond ik een stuk lastiger, met name de klim in Jotunheimen naar Turtagrø was erg zwaar (deels veroorzaakt door een pijnlijke knie). Al gauw fietsen we de potdichte mist uit en klimmen boven het laaghangende wolkendek, een prachtig gezicht.We kunnen nu genieten van het uitzicht op deze indrukwekkende berg, de Mont Ventoux van Noorwegen.
Bovenop het plateau klimt de weg veel geleidelijker naar de Flistjønnskarret op een hoogte van 1250m. Daarna volgt een zeer lange afdaling richting Notodden. De weg is in slechte staat en veel bochten dus het gaat niet zo hard. In Tuddal houden we een lunchpauze bij de supermarkt / camping en dalen verder af tot Sauland. Hier een klein stukje over de E134 richting Oslo, die nu wel erg druk en smal is. Al gauw slaan we een zijweg in naar Notodden. Deze loopt aan de andere kant van de rivier maar gaat -zoals gebruikelijk- veel meer op en af. In Notodden kamperen we op een prima camping naast een zweefvliegveld. Bij de camping is geen beheerder aanwezig maar moet men zelf inchecken mbv contant geld in een envelop achterlaten (250 NOK).
Op de camping verdiepen we ons in verschillende opties wat betreft de terugreis. We hebben nog een retourticket Kristiansand-Emden, maar die kan door het definitieve faillisement van Holland-Norway lines geschrapt worden. Eerste optie was om in 4 dagen naar Kristiansand te fietsen en daar de veerboot naar Hirthals te nemen. Vanaf Hirthals is het dan nog twee dagen per trein via Flensburg naar huis. Omdat we nu dichterbij Oslo zijn (slechts twee dagen fietsen), is de ferry van Oslo naar Kiel een aantrekkelijk alternatief. Deze overtocht duurt weliswaar langer (20 uur varen ipv 2 uur) en is veel duurder dan de ferry naar Hirthals vanuit Kristiansand. Het bespaart ons echter twee extra dagen fietsen, plus een vermoeiender dag met verplicht te reserveren intercities door Denemarken naar Duitsland. Bovendien is het beëindigen van deze fietstocht in de hoofdstad van Noorwegen een waardiger slot dan te finishen in een slaperig provinciestadje.
Za 09/09 Notodden - Drammen (88 km, 998 hm)
https://ridewithgps.com/trips/134067739
Het oorspronkelijk plan om via fietsroute 1 naar Kristiansand te fietsen kan dus in de prullenbak en in plaats daarvan gaat de route nu richting Oslo. Het is 's ochtends weer erg mistig. Vanaf Notodden fietsen we via een omweg naar Kongsberg. De meest directe route is via de E134 dus dat lijkt geen aantrekkelijke optie. We klimmen eerst naar het noorden over de rustige 3344 richting Bolkesjø, om vervolgens af te dalen via de "75". De route voert door een mooie bosrijke omgeving met veel meertjes. Iets buiten Notodden is er ook nog een fietsroute over een gravelweg via het Hengsvannet waarmee je nog een flink stuk kan afsnijden maar die laten we rechts liggen.
Wat hoger klaart de mist weer op en wordt het zonnig. Na een lange klim van 30 km tot ruim 500m volgt een lange afdaling over de 75 naar Kongsberg. Hierna volgt nog een pittig kort klimmetje door de buitenwijken van Kongsberg en vervolgens is het overwegend dalen. In het dal is het weer somber en grijs. Bij het dal van de Drammenselva fietsen we langs drukkere wegen door een dichtbevolkt gebied. Gelukkig zijn er wel overal fietspaden langs de drukkere wegen. Bij Drammen kamperen we op de duurste camping van de hele tocht. Voor 600 NOK (€52) treffen we een beetje verwaarloosde camping aan, slechts één douche, oud en gedateerd sanitair, geen wifi. Wel een mooi grasveldje voor de tent. Morgen de laatste rit naar Oslo.
Zo 10/09 Drammen Oslo (53 km, 678 hm)
https://ridewithgps.com/trips/134206854
's Ochtends is het opnieuw mistig als we vertrekken maar later klaart het op en wordt het een zonnige en warme dag. We fietsen eerst door rustige buurten door Drammen. Ook hier heeft Hans veel vernield, veel wegwerkzaamheden langs de rivier waardoor het veel stukken fietspad zijn afgesloten. Na Drammen volgen we Nationale Fietsroute 4 door de heuvels. Eerst volgt die een oud spoorlijntracé. Na Lierbyen wordt het een onverhard pad steil de heuvels in. Het wordt dermate steil dat we lopend de fietsen omhoog moeten duwen. Door het losse grind wordt het zelfs nog lastig om staande te blijven. Deze Paradisbakkene route was vroeger een belangrijke mijnbouwroute. Bovenop de Paradijsheuvel wordt het weer verhard en slaan we maar een andere weg in, want route 4 klimt nog wat verder omhoog door een bos. We dalen af naar de fietsroute 1, die ons ook naar Oslo voert. Via veel bebouwde gebieden, langs drukke autowegen maar wel over vrijliggende fietspaden, komen we uiteindelijk aan in Oslo. Als mooi slot van de fietsvakantie fietsen we eerst naar het Vigeland beeldenpark waar tal van naakte beeldhouwwerken van Gustav Vigeland zijn te bewonderen. We dalen vervolgens af naar het centrum. In plaats van de dure camping op de Ekeberg hebben we vlakbij het Radhus een prima en voordelig hotel Verdandi geboekt (€83). De fietsen kunnen in de parkeerkelder gestald worden. De kamer is wat klein met uitzicht op de binnenplaats en kan niet gelucht worden, maar voor de rest is het prima met gratis koffie/thee bij de bar.
In de namiddag maken we een mooie wandeling langs de haven van Oslo tot aan het Operahuis en het Munch museum. 's Avonds dineren we in het Scandal Plate restaurant van het hotel. Amuse vooraf, soort soepstengels met een soort koude kaas, vooraf een caesar kip salade, hoofdgerecht lam en eend, allemaal heel smakelijk. Meteen ook een deel van onze contanten opgemaakt. Dit moet wel gepast, want in Noorwegen gaat alles per pin transactie en men heeft geen wisselgeld.
's Avonds boeken we een ticket voor de boot naar Kiel via internet. Het blijkt dat de online tarieven enorm schommelen. Op de website van Colorline.com betaal je voor 2 enkeltjes Oslo-Kiel, 2 fietsen en 1 hut €460. Op de website van Colorline.no blijkt het ticket vanwege valutakoersen stukken goedkoper dan colorline.com (€295). Boeken via de Noorse website gaat vrij eenvoudig (spreek je geen Noors dan oefen je eerst op de .com site). Je krijgt een boekingsnummer via e-mail en die toon je bij het inchecken. Prijzen variëren ook met de dag. Op de dag van vertrek is het ticket op de .com site €110 lager dan de vorige dag maar nog altijd duurder dan op de Noorse website. Boek je maanden van tevoren dan kan dat natuurlijk nog wat goedkoper zijn.
Ma 11/09 Oslo-Kiel
We halen gratis koffie bij de bar en ontbijten op de kamer. Na het ontbijt maken we een blokje om door het centrum. Kijken kijken niks kopen. Er zijn opvallend veel buitensportzaken. Het motregent, gelukkig dat we niet op de Ekeberg camping zaten. Op tijd terug weer naar het hotel om uit te checken, het is inmiddels al half twaalf. We beladen de fietsen in de parkeerkelder en fietsen langs de boulevard en het Radhus naar de veerhaven. Om twaalf uur zijn we ingecheckt maar moeten we in de motregen nog twee uur wachten voordat we aan boord kunnen. Er komen later nog drie fietsers aan waarmee we wat ervaringen uitwisselen. Een stel uit Luxemburg die een rondje vanaf Kristiansand hadden gemaakt (ook uit Emden vertrokken een aantal weken geleden) en een Noor uit Kongsberg die een rondje Denemarken ging doen. het stel uit Luxemburg is verbaasd te horen dat de verbinding Emden-Kristiansand inmiddels was opgeheven. Ook de fietser uit Kongsberg had al meerdere gedupeerde fietsers gesproken die niet meer via Kristiansand terug konden varen naar Emden.
Aan boord valt pas op hoe immens groot het schip is, veel groter dan de MS Romantika van de heenreis. Er is een centrale winkelstraat, 15 etages met hutten, veel restaurants, bars etc maar nergens vrije zitruimtes behalve in de café's en restaurants of buiten op het dek, maar daar is het helaas te nat en winderig. Onze hut is daarentegen prima, ruim met uitzicht naar buiten. We hadden een goedkopere binnenhut geboekt maar hebben blijkbaar een gratis upgrade gekregen.
's Avonds staan er lange rijen voor het buffetrestaurant dus we besteden onze laatste contanten maar aan een lekkere pizza van de pizzeria.
Di 12/09 Treinreis Kiel naar huis
De korte fietstocht vanaf de veerboot naar het station gaat snel en heel soepel, binnen 10 minuten staan we al op de Hauptbahnhof van Kiel en kunnen we zelfs nog de Regionalbahn van half elf pakken naar Hamburg. We reizen weer met een Querdurchsland ticket (€26 pp) waarmee je goedkoop door heel Duitsland kunt treinen per Regionalbahn. In de rustige trein naar Bremen spreken we nog een Nederlands stel die naar Berlijn zijn gefietst en ook terugreizen naar Groningen. In Hamburg is het erg druk bij de liften maar we hebben nog genoeg tijd om de trein naar Bremen te pakken. Deze trein heeft echter veel vertraging als we in Bremen aankomen, dus moeten we daar nog een uurtje extra wachten op de volgende trein naar Leer. En in Leer heeft ook deze trein weer wat vertraging opgelopen en moeten we nog een kilometer of 12 fietsen naar Weener (https://ridewithgps.com/trips/134424493)
Onderweg is het inmiddels stevig gaan regenen. Ik heb mobiel uit voorzorg opgeborgen waardoor we in Weener een afslag naar het station missen, maar gelukkig halen we de Arriva naar Groningen op 't nippertje. Ook in Groningen komen we met wat vertraging aan maar ook de trein naar Rotterdam kunnen we nèt halen zodat we even na acht uur 's avonds weer thuis zijn.