06-Nov-2023, 10:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2023, 11:51 AM door Niels van der Wal.)
[/quote]
Het ging me idd om dat midden op de weg fietsen. We moeten zo veel mogelijk rechts houden, maar ik leef liever wat langer...
[/quote]
Omdat de strepen op het asfalt geplakt zijn (en dus niet geschilderd, zoals in de wet staat) fiets ik hier op de dijk niet op de fietssuggestiestrook, maar op de weg ernaast. Als ik in de strook zou fietsen, dan moet ik me op de plek op de weg concentreren omdat de geplakte strepen een contant gebonk geven als ik er overheen fiets. Ik fiets er liever naast, omdat ik ontspannen wil kunnen fietsen en het mogelijke verkeer wil kunnen zien. Als ik een auto van achteren zie komen in mijn spiegel, wijk ik even naar rechts om ruimte te maken. Bij motoren is dit niet nodig; ruimte zat. Behalve in de spits is dit een rustige weg.
Een motorrijder die van achter me kwam kon er makkelijk langs. Voor me minderde hij snelheid en wees naar rechts. Omdat er volgens mij geen reden was om naar rechts te gaan behield ik mijn plek op de weg. De motorrijder vond het kennelijk 'naar' dat ik zijn wijzen niet opvolgde, liet zicht rechts van mij 'zakken' en sneed me de linker(!) berm in. Ik kan redelijk sturen, kwam terug op de weg en stuurde mijn velomobiel weer terug naar de plek op de weg die ik eerder had. Bij het terugsturen stuurde ik wel bewust gevaarlijk voor de motorrijder; ik raakte hem niet, maar hij moest wegsturen om niet zijn balans te verliezen.
Hij is nog een tijdje gebarend voor me blijven rijden, maar omdat ik mijn plek op de weg behield, en hij waarschijnlijk gemerkt had dat een velomobiel ook voor hem gevaarlijk kan zijn, reed hij uiteindelijk weg.
Oftewel; iedere plek op de weg die je deelt met gemotoriseerd verkeer is gevaarlijk. Onze fietsprofessor zegt hier over, dat gemotoriseerd verkeer soms vindt dat de weg er voor hun is, en dat andere weggebruikers zich hieraan aan moeten passen.
Niels, budo, van der Wal
Het ging me idd om dat midden op de weg fietsen. We moeten zo veel mogelijk rechts houden, maar ik leef liever wat langer...
[/quote]
Omdat de strepen op het asfalt geplakt zijn (en dus niet geschilderd, zoals in de wet staat) fiets ik hier op de dijk niet op de fietssuggestiestrook, maar op de weg ernaast. Als ik in de strook zou fietsen, dan moet ik me op de plek op de weg concentreren omdat de geplakte strepen een contant gebonk geven als ik er overheen fiets. Ik fiets er liever naast, omdat ik ontspannen wil kunnen fietsen en het mogelijke verkeer wil kunnen zien. Als ik een auto van achteren zie komen in mijn spiegel, wijk ik even naar rechts om ruimte te maken. Bij motoren is dit niet nodig; ruimte zat. Behalve in de spits is dit een rustige weg.
Een motorrijder die van achter me kwam kon er makkelijk langs. Voor me minderde hij snelheid en wees naar rechts. Omdat er volgens mij geen reden was om naar rechts te gaan behield ik mijn plek op de weg. De motorrijder vond het kennelijk 'naar' dat ik zijn wijzen niet opvolgde, liet zicht rechts van mij 'zakken' en sneed me de linker(!) berm in. Ik kan redelijk sturen, kwam terug op de weg en stuurde mijn velomobiel weer terug naar de plek op de weg die ik eerder had. Bij het terugsturen stuurde ik wel bewust gevaarlijk voor de motorrijder; ik raakte hem niet, maar hij moest wegsturen om niet zijn balans te verliezen.
Hij is nog een tijdje gebarend voor me blijven rijden, maar omdat ik mijn plek op de weg behield, en hij waarschijnlijk gemerkt had dat een velomobiel ook voor hem gevaarlijk kan zijn, reed hij uiteindelijk weg.
Oftewel; iedere plek op de weg die je deelt met gemotoriseerd verkeer is gevaarlijk. Onze fietsprofessor zegt hier over, dat gemotoriseerd verkeer soms vindt dat de weg er voor hun is, en dat andere weggebruikers zich hieraan aan moeten passen.
Niels, budo, van der Wal
De verrijking zit in de beperking