06-Nov-2023, 12:26 PM
Ik zat nog te denken. Volgens mij is het effect van e-bikes om twee redenen lastig:
1. omdat je vergelijkt met een denkbeeldige situatie: wat had de persoon op de e-bike gedaan als er geen e-bikes bestonden?
2. omdat er verschillende effecten zijn.
Die verschillende effecten probeer ik hier te ontrafelen :-) Klopt dit zo een beetje?
Van "gewoon fietsen" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op gezondheid: negatief
-effect op energieverbruik: negatief
-effect op verkeersdrukte: neutraal
Van "gewoon fietsen" naar verplaatsen met een e-bike "en dan ook langere tochten maken"
(dit is het verhaal van de e-bike industrie: "Ja, het is lui fietsen, maar e-bikers gaan langere afstanden rijden!")
-effect op gezondheid: neutraal
-effect op verkeersdrukte: negatief (meer voertuigen op de weg)
Van "autorijden" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op gezondheid: positief
-effect op energieverbruik: positief
- effect op verkeersdrukte: positief
Van "bus, tram, trein" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op gezondheid: licht positief (de OV-reiziger wandelt veel: van perron naar perron; naar de bushalte; enz.)
-effect op energieverbruik: positief (een e-bike neemt minder energie dan het OV)
-effect op verkeersdrukte: licht negatief (weer een extra voertuig er bij op de weg)
Van "stilzitten thuis" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op energieverbruik: negatief (een e-bike rijdt voor > 2/3 op elektriciteit)
-effect op verkeersdrukte: negatief (weer een extra voertuig er bij op de weg)
1. omdat je vergelijkt met een denkbeeldige situatie: wat had de persoon op de e-bike gedaan als er geen e-bikes bestonden?
2. omdat er verschillende effecten zijn.
Die verschillende effecten probeer ik hier te ontrafelen :-) Klopt dit zo een beetje?
Van "gewoon fietsen" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op gezondheid: negatief
-effect op verkeersdrukte: neutraal
Van "gewoon fietsen" naar verplaatsen met een e-bike "en dan ook langere tochten maken"
(dit is het verhaal van de e-bike industrie: "Ja, het is lui fietsen, maar e-bikers gaan langere afstanden rijden!")
-effect op gezondheid: neutraal
-effect op verkeersdrukte: negatief (meer voertuigen op de weg)
Van "autorijden" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op energieverbruik: positief
- effect op verkeersdrukte: positief
Van "bus, tram, trein" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op gezondheid: licht positief (de OV-reiziger wandelt veel: van perron naar perron; naar de bushalte; enz.)
-effect op energieverbruik: positief (een e-bike neemt minder energie dan het OV)
-effect op verkeersdrukte: licht negatief (weer een extra voertuig er bij op de weg)
Van "stilzitten thuis" naar verplaatsen met een e-bike:
-effect op energieverbruik: negatief (een e-bike rijdt voor > 2/3 op elektriciteit)
-effect op verkeersdrukte: negatief (weer een extra voertuig er bij op de weg)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead