06-Nov-2023, 02:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2023, 02:43 PM door 365cycle.)
(06-Nov-2023, 12:26 PM)PieterTrapt schreef: Van "gewoon fietsen" naar verplaatsen met een e-bike "en dan ook langere tochten maken"Die beschouw ik toch echt wel als negatief;
(dit is het verhaal van de e-bike industrie: "Ja, het is lui fietsen, maar e-bikers gaan langere afstanden rijden!")
-effect op gezondheid: neutraal
-effect op energieverbruik: negatief
-effect op verkeersdrukte: negatief (meer voertuigen op de weg)
Een belangrijk deel van de positieve invloed van fietsen als beweging is het behouden/opbouwen van spiermassa. Voor duurvermogen heb je niet heel veel spiermassa nodig, dus die 60-80W leveren die noodzakelijk is op een e-bike gaat altijd wel.
Ik heb Strava er eens even bijgepakt. Kijk ik naar een wat langere rit met m'n vriendin (Milan SL met Garmin Vector 3S powermeter), dan zie ik dat haar gemiddelde vermogen op 107W staat, maar haar piekvermogen op 458W. Dat laatste komt maar één keer voor in de rit, maar >400W komt 3x voor, en er zitten vrij veel stukken van 250-300W in. Daarnaast zit ze bij hele lage cadans (50) een aantal keer al ruim boven de 200W; bij zo'n laag toerental moet er dus veel kracht gezet worden om dat vermogen te genereren.
Ze levert dat soort vermogens o.a. om weg te rijden vanuit stilstand, en om weer te versnellen (ik vermoed na het inhalen van een paar tragere fietsers).
Dat explosief kracht zetten is waar je spierpijn aan overhoudt, wat dus op microniveau schade oplevert en wat ervoor zorgt dat je spieren na herstel sterker zijn dan daarvoor. Rijd je stukken op een druk fietspad, en moet je dus kort achter elkaar vaak optrekken, dan gaat het ook nog eens veel op intervallen lijken; de meesten die zich een beetje verdiept hebben in sport weten dat dat is hoe je je hart, vaten en longen "leert" om meer duurvermogen te leveren.
Sterker nog, velen hier vinden me een enorm sterke rijder... en net als Ymte ergens in een interview schreef; ik train eigenlijk nooit. Heb het weleens een blauwe maandag geprobeerd, maar heb de discipline niet meer om bijvoorbeeld heel regelmatig intervallen te gaan rijden. Eigenlijk heb ik sowieso geen echte sportdiscipline, ik moet gewoon naar m'n werk of ergens anders heen, en soms is het dan leuk om lekker laag te vliegen
Op een E-bike is het hooguit je duim die sterker wordt van wegrijden en versnellen (omdat je dan even op "+" moet drukken). Ik ben er echt van overtuigd dat dát het belangrijkste is wat er schadelijk is aan de huidige populariteit van E-bikes.