13-Nov-2023, 03:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Nov-2023, 03:55 PM door 365cycle.
Edit Reason: typo
)
PieterTrapt schreef:Na de mountainbike-met-batterij zijn ze nu ook de racefiets "onherstelbaar aan het verbeteren".
(13-Nov-2023, 03:48 PM)TimSch schreef: Ik zie geen kentekenplaatje, dus dit is geen speed pedelec maar een gewone ebike neem ik nu aan: ondersteuning tot 25 per uur. Op een racefiets. Voor 13k.
Dat is geen racefiets maar een gravelbike. Nog zo'n niche waar ik eigenlijk wel wat van vond.
Toen ik "leerde" fietsen was er de BMX, maar kort daarna kwam de mountainbike hype, en daar ging mijn vader volop in mee, dus ik ook:
Mountainbikes waren vroeger dus ongeveerd, ze haalden hun vering uit de dikke banden en het stalen frame. Ze rolden meestal op 26x1.5" (ETRTO 40-559) of 26x1.75" (ETRTO 47-559) banden met veel profiel. Een 3x7 derailleur-setup maakte dat deze fietsen eigenlijk ook gewoon de juiste eigenschappen hadden voor in de stad. Ze waren duidelijk wendbaarder en sneller dan de omafietsen en de Sturmey Archer 3-speed apparaten van die tijd.
De mountainbike uit die tijd kon echter nog veel beter in het terrein, tegenwoordig zien ze er ongeveer zo uit:
Heftigheid met nog grotere wielen, een dropper post, volledige vering, elektronisch geschakelde 1x12 derailleur setup en nog veel meer spullen die je op de weg totaal niet nodig hebt. Veel teveel voor het bospaadje dat ik sporadisch nog weleens mee zou willen pakken op een gewone fiets. Het zijn "purpose built machines" geworden, net als onze velomobielen dat eigenlijk zijn. Toen ik laatst dus eens op de gravelbike van een vriend stapte, kreeg ik eigenlijk dat mountainbike gevoel van vroeger weer terug, behalve dat ik nu véél sneller ging.
En plemp je nou simpelweg een race stuurtje op die ouwe Giant, dan zie je:
De 80s MTB is eigenlijk gewoon weer terug. En zo'n ramp vind ik het eigenlijk niet. Evenmin als de motor op die gravelbike die je deelt; bergop denk ik dat wat ondersteuning nog weleens fijn kan zijn. Op vlakke weg is het nutteloos, 25 rijd je zo op een moderne sportieve fiets. Dan doet het denk ik ook minder af aan het eigenlijke doel van die fiets, want ook met ondersteuning ben je nog wel aan het sporten (omdat 250W dan gewoon niet genoeg is). Die E-racer en E-gravelbike hebben hier dus eigenlijk ook niet zo heel veel markt, dat is meer iets voor in Engeland of de Ardennen. En - ze zijn er al zeker een jaar of 5 - wat ik zo zie klopt dat ook met hoe kopers zich gedragen. De meeste wielrenners en gravelaars rijden hier nog altijd zonder E.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.