15-Nov-2023, 09:55 PM
(15-Nov-2023, 09:09 PM)Jeroen S schreef: Ik heb de kinderen hier geindoctrineerd dat een E bike alleen voor ongezonde watjes is. Tot nu toe werkt het. Ze zijn ook wel redelijk sportief. Ik heb wel gezorgd dat ze alle drie een redelijk vlotte Hybride hebben. Op de Ligfiets willen ze niet. Maar ja de oudste is wel met rijlessen begonnen... Afhankelijk van welke school is het zo'n 10-12 km enkele reis. Het komt regelmatig voor dat een klasgenootje niet mee kan fietsen, want ja de electrische fiets is stuk en het duurt een paar weken bij de fietsenmaker. Ben ik even blij dat ik de gewone fietsen gewoon zelf kan maken. En als ze dan af en toe bij echt pokkeweer de bus pakken, vind ik dat niet erg. Voor 2 van de 3 is de bus langzamer dan fietsen.Die slechte ervaringen met de techniek van E bikes die ik hier steeds weer tegenkom begrijp ik niet helemaal, ik heb hele andere ervaringen, natuurlijk is het zo dat wanneer de E bike niet goed werkt, je zwaar moet trappen, een E bike is altijd zwaarder, geld nog meer voor een trike, maar bij een goed systeem wordt dat hogere gewicht ruimschoots goed gemaakt, soms op een lange rit neem ik een extra accu mee, om niet zonder stroom te staan.
Morgen heb ik BHV cursus, het is ongeveer 25 km waar ik met de velomobiel een uurtje voor reken. Kan ik het relaxed fietsen. Terug lukt het in 45 minuten ook wel. Alternatief is eerst 25 minuten de verkeerde kant op fietsen, en dan nog eens 35 minuten samen in de auto.
Op het werk heb ik de dienstauto ingeruild voor een electrische fiets. Een ligfiets zat er niet in. Het zijn toch bijna allemaal korte afstandjes en door de locatie van het werk aan een riviertje, met drie fiets/voetgangers bruggen, en de auto bruggen een heel eind verder ben ik voor een boel ritjes met de E bike net zo snel als met de auto. Ik vind het gruwelijk irritant dat bij 26,nogwat de rem erop gaat. Met motor uit/ accu leeg kom je echt niet verder, kun je beter een stadsfietsje met half lege banden rijden. Ik heb zelf ook nog een hybride om bij de winkels buiten te laten staan enzo. Daar rijd ik nog met enig plezier op, die Ebike van ca 3000 euro is gewoon een kloteding. Antilekbanden, die met hoge druk keihard zijn, en met lage druk een heel hoge weerstand hebben. Er staat nu ca 3000 km op de teller en de actieradius loopt terug tot een schrikbarend niveau. Met lage ondersteuning moet ik voor 25km/h harder werken dan op mijn 20 jaar oude hybide, met de hoge ongeveer net zo hard als op de hoge ligger, maar dan redt ie nog net 30 kilometer actie radius met een volle batterij. Ben benieuwd hoe lang ie nog te leven heeft. Maar goed ik heb er dus niks mee.
Maar... Ooit op vakantie in Frankrijk drie weken op de camping bovenaan een helling van 10%, bij temperaturen tegen de 40 graden. Tja, toen kon ik het me wel voorstellen dat je onder bepaalde omstandigheden voor de verleiding bezwijkt.
Dat is dan weer een voordeel ten opzichte van een E auto, daar neem je bij aankoop de beslissing hoe groot de accu moet zijn, daarna kun je niet meer terug, en je sleept ook voor een kort ritje veel gewicht mee.