16-Nov-2023, 08:31 PM
Er is een barst verschenen in de velg van mijn achterwiel terwijl ik bezig was de buitenband eraf te halen.
De velg of het hele achterwiel is dus aan vervanging toe. Ik heb even gekeken naar complete achterwielen. Als ik een beetje kwaliteit wil hebben kom ik al snel op prijzen uit die de hele fiets waard is. Ik neig er naar om zelf een nieuwe velg te regelen, en met de oude naaf een nieuw wiel te maken. Vorige herfst ben ik in volle vaart op een stoeprand geklapt, en ik heb toen mijn voorvelg losgehaald, verend met mijn volle gewicht de slag uit de velg gebogen, en daarna het wiel weer in elkaar gevlochten, en gericht en op spanning gebracht. Ik denk dat me dit met het achterwiel ook wel zal lukken.
Hier een ruwe schets van de dwarsdoorsnede van de oude velg. Het betreft een 20 inch wiel met 32 spaken.
Om de spaken te kunnen hergebruiken moet ik een velg vinden met dezelfde hoogte, lijkt me, of komt daar meer bij kijken?
De nippels van de spaken kan ik met maat 15, de kleinste maat op mijn nippelspanner vast- en losdraaien.
Kan iemand mij uitleggen waarom het bij spaaknippels zo is dat de laagste maat het dikst is, en de hoogste maat het smalst?
Ik zie dat er wat bredere velgen verkrijgbaar zijn. Dit lijkt me op het eeste gezicht wel wat: ik rij nu met vrij brede banden (CCU 42-406) en wil niet terug naar smalle. Een iets bredere velg zou daar mooi bij kunnen passen. Voor de afstelling van de hydraulische Magura-velgrem bij het achterwiel zou een velg van een paar millimeter breder ook wel goed uitkomen denk ik. Of zie ik hierbij iets over het hoofd?
De velg of het hele achterwiel is dus aan vervanging toe. Ik heb even gekeken naar complete achterwielen. Als ik een beetje kwaliteit wil hebben kom ik al snel op prijzen uit die de hele fiets waard is. Ik neig er naar om zelf een nieuwe velg te regelen, en met de oude naaf een nieuw wiel te maken. Vorige herfst ben ik in volle vaart op een stoeprand geklapt, en ik heb toen mijn voorvelg losgehaald, verend met mijn volle gewicht de slag uit de velg gebogen, en daarna het wiel weer in elkaar gevlochten, en gericht en op spanning gebracht. Ik denk dat me dit met het achterwiel ook wel zal lukken.
Hier een ruwe schets van de dwarsdoorsnede van de oude velg. Het betreft een 20 inch wiel met 32 spaken.
Om de spaken te kunnen hergebruiken moet ik een velg vinden met dezelfde hoogte, lijkt me, of komt daar meer bij kijken?
De nippels van de spaken kan ik met maat 15, de kleinste maat op mijn nippelspanner vast- en losdraaien.
Kan iemand mij uitleggen waarom het bij spaaknippels zo is dat de laagste maat het dikst is, en de hoogste maat het smalst?
Ik zie dat er wat bredere velgen verkrijgbaar zijn. Dit lijkt me op het eeste gezicht wel wat: ik rij nu met vrij brede banden (CCU 42-406) en wil niet terug naar smalle. Een iets bredere velg zou daar mooi bij kunnen passen. Voor de afstelling van de hydraulische Magura-velgrem bij het achterwiel zou een velg van een paar millimeter breder ook wel goed uitkomen denk ik. Of zie ik hierbij iets over het hoofd?